[AR] Waar moeten de stophaken komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Waar moeten de stophaken komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:43

Komende zaterdag komt mijn neef het een en ander lassen aan het marathonwagentje wat ik heb.
nou kreeg ik ook het advies om er stophaken op te zetten.
kunnen jullie me aangeven waar die precies moeten komen te zitten

Afbeelding
moeten die ervoor zorgen dat de lamoen niet door kan schieten naar voren dus aan de rechterkant van het lichtoog of moeten die er voor zorgen dat de lamoen er niet uit kan schieten dus aan de linkerkant van het lichtoog (vanuit deze foto gezien)

hmm, daarnaast zie ik dat ik de strengen niet tussen de binnen en buitensingel heb.
wat is daar het beste erin, buitenom laten lopen of er tussen?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:14

Stophaken horen net achter het lichtoog om te voorkomen dat ze doorschieten (mocht er iets met de broek zijn).
http://img15.imageshack.us/img15/3716/dscn0789b.jpg

Ook zou ik het uiteinde wat uitbuigen en eventueel iets inkorten.

Strengen horen vrij te kunnen lopen. In principe tussen de singels maar mocht het haken dan er gewoon buiten om heen.
Ik zie trouwens dat je strengen wel erg hoog opgetrokken worden doordat je ze bij de broekriem door hebt. Zit het zweng zo laag?
Anders is het misschien beter strengdragers te gebruiken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:17

De stophaken moeten rechts van de lichtogen komen (er achter dus). Het lamoen kan zo niet te ver naar voren doorschieten. Het 'eruit vallen' van het lamoen wordt indirect tegen gegaan door de strengen. Als die niet te lang zijn kan het lamoen er niet uitglijden naar achteren.

Strengen binnen of buiten de buitensingel, dat is oa. afhankelijk van je tuig, en van het zweng.
Over het algemeen: een borsttuig met doorlopende strengen (geen gesp aan de voorzijde) gaat tussen de binnen- en buitensingel door. Een borsttuig met gespen gaat meestal buiten de buitensingel, omdat de gesp vaak in de weg zit bij de singels.
Bij een heel breed uitlopend lamoen wil het zweng nog wel eens zo breed zijn dat het niet mooi lijkt en hinderlijk is om de strengen dan tussen de singels door te laten lopen. In dat geval worden ze ook buiten de buitensingel gedaan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:57

Afbeelding

op deze foto zie je hoe laag de zweng zit.
als ik strengdragers zou gebruiken waar moet ik die dan aan vast maken?

JoyCiej007

Re: Waar moeten de stophaken komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:55

Dit topic is ook recent geopend over stophaken, misschien heb je er wat aan?
[AR] Stophaken

Divine

Re: Waar moeten de stophaken komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:08

Strengdragers kunnen aan het oog waar ook de broekriem aan de broek vastzit worden gemaakt, dan zijn het kleine lusjes waar de strengen door lopen. Er zijn ook lange strengdragers te koop. Vaak uit 1 stuk, en vastgemaakt aan de rugriem. Die hangen dan langs de lenden/kruisriem van de broek naar beneden.