[AR] veiligheid vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

veiligheid vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:43

Hallo,

Ik ben nu rustig aan bezig mijn pony aan het tuig e.d. te laten wennen en erachter lopen e.d. maar binnen niet al te lange tijd wil ik haar toch echt in gaan spannen. Kar is al aanwezig en iemand die er verstand van heeft die mij gaat helpen ook.

Maar toch heb ik nog wat vragen, heb al wat gezocht met de zoekmachine maar kon niet echt een antwoord vinden....

Ik las ergens iets over veiligheidslichtogen, wat zijn dit precies en wat is de werking ervan? en heef tiemand een foto voor me van gewone lichtogen en veiligheids, want als ik op google zoek krijg ik alles door elkaar....

Ik heb al besloten dat ik veiligheidssluitingen wil aan mijn kar voor de strengen maar nou las ik ook hierover weer negative reacties, wat is het alternatief en kan iemand mij de kosten hiervan vertellen? En wat is een normale prijs voor die veiliggheidssluitingen? Ik heb ze voor 30 euro per stuk gezien maar geen idee of dit gewoon is of niet....

En nou zag ik ook veiligheidssluitingen voor de broek, vraag ik mij toch af hoe je die vast maakt en worden deze veel gebruikt?

Zijn er verder nog dingen waar ik qua veiligheid aan zou kunnen denken? Dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

gr. Crista

kips

Re: veiligheid vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:45

als ik jou was zou ik toch meer gaan verdiepen over veiligheidsdingen bij het mennen!
heb je zelf wel is gemend of dat ook nog niet?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:49

ja heb zelf wel wat ervaring met mennen maar niet met de veiligheid ervan zeg maar, paard had altijd gewoon een tuig en kon voor de kar gezet worden enzo en klaar was keesje :)

en juist daarom verdiep ik me er nu in door het te vragen, wanneer ik zelf op internet ga zoeken kom ik steeds meer dingen tegen en staat alles door elkaar waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie....

en door vragen wordt men wijs....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:45

Veiligheidslichtogen;
Afbeelding
Deze worden veelal gebruikt bij marathonwagens omdat die tegenwoordig vaak een gesloten oog hebben waar de lichtoog door bevestigd wordt maar het past ook bij een gewoon lamoen.

Gewone lichtogen
Afbeelding

€30,- is een normale prijs voor veiligheidsluitingen.
Bij de broekriem worden er kleintjes aan aan bevestigd die je aan de broek klikt. De broekriem blijft dan aan de kar.

Verder kun je voor de veiligheid de eerste keren voor de kar een touw over de kont van het paard knopen zodat het niet over het lamoen kan komen als het gaat zou gaan bokken.

kips schreef:
als ik jou was zou ik toch meer gaan verdiepen over veiligheidsdingen bij het mennen!
heb je zelf wel is gemend of dat ook nog niet?
Goh, wat zijn we weer vriendelijk.
Volgens mij is ze hier net mee bezig... :\

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:02

(pssst, BD,.... je laat 2x een foto van een veiligheidslichtoog zien ;) ).

Haha, ik was té alert... je hebt het al aangepast :D
Laatst bijgewerkt door Divine op 20-06-09 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:05

Divine schreef:
(pssst, BD,.... je laat 2x een foto van een veiligheidslichtoog zien ;) )

Nee hoor... O:)

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:12

weinig aan toe te voegen, goed uitgelegd.

Een goed alternatief is natuurlijk ook een brancardbeugel, deze is ook beter geschikt voor een 4-wielige wagen dan een lichtoog en net zo snel los te krijgen.
een alternatief voor een veiligheidssluiting is een Karabijnhaak.

Verder natuurlijk altijd de standaard veiligheidsspullen meenemen (mes (geschikt om dik leer mee te snijden), touw, halster, halstertouw etc.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:16

Tuihanti schreef:
Een goed alternatief is natuurlijk ook een brancardbeugel, deze is ook beter geschikt voor een 4-wielige wagen dan een lichtoog en net zo snel los te krijgen.
een alternatief voor een veiligheidssluiting is een Karabijnhaak.
Beiden zijn onder spanning niet zomaar los te krijgen.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:41

en het meest veilige is thuis op de bank blijven zitten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:53

Tuihanti schreef:
en het meest veilige is thuis op de bank blijven zitten
Dat is waar hoewel dat ook weer andere problemen met zich mee brengt... :D

Een brancardbeugel is volgens mij ook niet sneller los te maken dan een lichtoog en voor het comfort ook niet bevorderlijk omdat het niet mee kan schuiven in de wending. Het was vroeger bedoeld voor de lichtere wagentjes die zonder broek gereden werden.
Niet meer helemaal van deze tijd volgens mij.

Om een karbijnhaak los te maken moet je ook een centimeter of 5 speling hebben. Dan kun je een strop ook los maken. En een karbijnhaak is niet helemaal betrouwbaar wanneer er iets vuil tussen gaat zitten en het net niet meer sluit.

Beide zijn dus wel een alternatief maar niet voor de veiligheid.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 19:05

oke heb voor mezelf al besloten dat ik die veiligheidssluitingen wil, en idd dat vuil, tja, maar goed schoonmaken na elke rit :)

en die veilgheidssluitingen voor je broek, gebruiken veel mensen die eigenlijk, want die zie je volgens mij veel minder in gebruik....

maar die veiligheidslichtogen, wat is er veilig aan dan??? die van de bovenste foto zitten ook aan mijn tuig maar snap nog steeds niet het verschil met een gewoon lichtoog, sorry ben niet blond maar zo gedraag ik me af en toe wel....

en overig veiligheid had ik idd ook al bedacht, altijd een halster en touw mee, hoevenkrabber en een goed mes.

Wat hebben jullie voor mes bij je? een goed zakes of echt een kampeer mes zeg maar, met van dei kartels? dat lijkt me beter om leer mee door te kunnen snijden namelijk of heb ik het fout?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:19

M'n groom heeft altijd in zijn zak een spciaal koetsier koetsiersmes bij. Daar zit al een hoevenkrabber is, mes, mes voor straal te snijden en ''hoevenmes'

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 19:31

oke, ja ik heb ook wel een zakmes met daarin een hoevemkrabber, een schaartje en een "hoevenmes" en een gewoon mes maar weet wel zeker dat ik met dat mes geen dik stuk leer door kan snijden....
een stro touwtje e.d. lukt nog wel aar mijn men-tuig, nee dat lukt neit daarmee....

enig idee waar gekocht?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:33

Ja, hier in Bakel bij Ruitersport Verhoeven.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:12

Veiligheidslichtogen kun je bevestigen door de riem er naar boven toe uit te trekken, dan klapt ie open.
Bij gewone lichtogen kan dat dus niet, deze zijn gesloten en moet je het lamoen door heen steken.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:06

Als mes kan ik adviseren op een PTR IV (Pocket Rescue Tool) te nemen. Deze is trouwens ook standaard uitrusting bij de brandweer hier en snijdt als boter door 1 cm dik leer vanwege de speciale mesvorm.
Afbeelding

BlackDevils schreef:
Een brancardbeugel is volgens mij ook niet sneller los te maken dan een lichtoog en voor het comfort ook niet bevorderlijk omdat het niet mee kan schuiven in de wending. Het was vroeger bedoeld voor de lichtere wagentjes die zonder broek gereden werden.
Niet meer helemaal van deze tijd volgens mij.

Een brancardbeugel is net zo snel los te krijgen als een veiligheidslichtoog.
Het is niet bedoeld voor lichtere wagentjes die zonder broek worden gereden maar ontwikkeld voor het rijden met een 4-wielige wagen. Een lichtoog is officieel bedoeld voor een 2-wielige wagen en ligt iets ruimer in de schaar om het wiebelen van de wagen op te vangen. (daar heb je met een 4-wielige geen last van.

Het rijden met lichtogen op een 4-wielige wagen is officieel in duitsland zelfs verboden volgens STZO § 64 absatz 2. Vandaar dat je een lichtoog hier dan ook zelden ziet en iedereen met een brancardbeugel rijdt. Daar een lichtoog iets typisch nederlands is ziet men ze dus voornamelijk alleen in nederland. De officiele benaming is dan ook hollands lichtoog.

en schuiven kan een brancardbeugel ook nog :D .

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:29

Crista schreef:
en die veilgheidssluitingen voor je broek, gebruiken veel mensen die eigenlijk, want die zie je volgens mij veel minder in gebruik....

Veiligheidssluitingen voor de broekriemen vind ik onhandig. Dat is veel te zwaar op de verkeerde plek en als je paard in de gracht ligt, kun je niet aan de ene zij.

Ik gebruik een knipje dat tussen schoftje en rugriem zit. Geen karabijnhaak, maar zoiets wat je wel eens aan een longe vindt. Je hebt daar niet veel speling voor nodig om dat los te krijgen en als je paard op zijn zij ligt, maak je je broek met één beweging los. Bovendien moet je dan niet in de buurt zijn van eventuele maaiende benen.

Fjordje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:29

Ik gebruik bij de broekriem ook geen veiligheidssluitingen.
Bij de strengen heb ik wel veiligheidsluitingen.

Ook heb altijd standaard een zakmes bij mij, aan de zijkant van de stoel. (had er een zakje zitten voor een telefoon maar die heb ik altijd in me jaszak zitten).