Ik ga beginnen met mennen met mijn shetlander. Ik heb tot nu toe alleen een sulky en die heeft geen stophaken. Nu ben ik wel aan het sparen voor een marathonwagen, maar dat duurt nog wel even. Dus het beleren wil ik toch voor de sulky gaan doen. Maar daar zitten dus geen stophaken aan. Kun je die er zelf opmaken en heeft iemand een duidelijke foto van stophaken? Ik laat de sulky trouwens van te voren nog even nakijken door de persoon die mij en mijn pony begeleid.
Wiseke
Geplaatst: 17-06-09 17:23
Hoi,
voeg in google veiligheids sluiting marathon in en druk dan op afbeeldingen. Dan weet je wat dit is.
BlackDevils
Geplaatst: 17-06-09 18:16
Wiseke schreef:
Hoi,
voeg in google veiligheids sluiting marathon in en druk dan op afbeeldingen. Dan weet je wat dit is.
Een stophaak is wel iets anders dan een veiligheidssluiting...
Ik heb zo geen foto maar je kunt er zo één op (laten) lassen.
Bij mijn lamoen zaten er ook geen op. De stalhouder heeft twee ovale schakels van een dikke ketting erop gelast. Werkt prima en t.z.t. kan er ook een brancardbeugel of veiligheidslichtoog doorheen.
heel simpel gezegd: ja. Er moet iets opzitten zodat het lamoen niet door de lichtogen naar voren kan schuiven. Dit kan in allerlei vormen zijn. Als het maar genoeg uitsteekt dat het lichtoog er niet overheen kan schieten.
Inderdaad.... Soms is het ook gewoon een recht pinnetje van enkele centimeters lang, in dat geval moet je wel opletten dat het pinnetje lang genoeg is en de lichtoog/brancardbeugel er niet uit zichzelf overheen kan schuiven.
Susanne_
Als je een lamoen hebt dat aan de uiteinden naar buiten is gebogen (zodat het niet in de nek prikt), dan zitten de stophaken net iets achter het smalste punt van het lamoen. Zie de foto van Joyciej. Het lichtoog zit ter hoogte van het smalste punt, de stophaak daar net achter dus .
Susanne_