[AR] Deksel op je kop met mennen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzyhorse

Deksel op je kop met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:07

Ik bok nu een paar dagen, en zit vaak in het gedeelte aangespannen rijden te lezen.
Het valt mij op, dat veel mensen fototopics plaatsen. Vaak leuke foto's, vaak blunders, qua manier van inspannen, vergezeld met kleding/schoeisel/ontbreken van cap, en dan onderbouwd met als tekst dat ze net beginnen. Ik vraag me af of ik een muggezifter ben, die er over valt dat je meisjes voorbij ziet komen op de foto's, met muiltjes, slippertjes en geen cap op het hoofd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:09

ozzyhorse schreef:
Ik bok nu een paar dagen, en zit vaak in het gedeelte aangespannen rijden te lezen.
Het valt mij op, dat veel mensen fototopics plaatsen. Vaak leuke foto's, vaak blunders, qua manier van inspannen, vergezeld met kleding/schoeisel/ontbreken van cap, en dan onderbouwd met als tekst dat ze net beginnen. Ik vraag me af of ik een muggezifter ben, die er over valt dat je meisjes voorbij ziet komen op de foto's, met muiltjes, slippertjes en geen cap op het hoofd.

Deze discussie wordt eindeloos gevoerd op bokt, op bijna alle subfora. Mensen die geen cap dragen, verkeerd schoeisel etc. De ongeschreven regel is, dat je er niet op wijst, niet over zeurt en gewoon laat gaan.

Helaas kent niet iedereen die regel.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:10

Ik heb ook nooit een cap op het hoofd met mennen. Tenzij ik een marathon rijdt, want dan is het verplicht. :+

Voor de rest ben ik het wel met je eens. Er wordt veel te makkelijk gedacht over het mennen en niet de moeite genomen om les te nemen of een koetsierbewijs te halen.
Maar volgens mij is dit wel vaker op bokt.nl naar voren gebracht in een topic..

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:12

Maar als je op blote voeten tussen paarden rondstapt, mag daar dus niks van gezegd worden, begrijp ik?
Mooi paardje, mooi karretje mag wel?
Verder heb ik die regel nergens zien staan.
Bij ons is een cap op je kop verplicht in de verenigingslessen, en ook bij marathons, uiteraard.
Het valt mij ook op, hoe laconiek er met een aantal dingen wordt omgegaan.

TE5

Re: Deksel op je kop met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:16

Het mag wel, maar men ziet je dan al snel als een oude zeur.. :=
En daar krijg je helaas ook reacties naar..

Ik zeg het nog wel eens hoor,
maar het bijv. niet zinnig om, als er al 10 mensen wat er over hebben gezegd,
er nog maar eens een reactie op te geven.

Wat mij betreft is het ieder zijn eigen verantwoordelijkheid,
de meeste mensen die met paarden bezig zijn zijn op de hoogte van de gevaren,
en zetten vast niet zomaar hun cap niet op omdat ze er geen zin in hebben :)
Is je eigen verantwoordelijkheid :j

Dat je die regel nergens heb zien staan, da's logisch met een ongeschreven regel :P

Welkom op bokt trouwens :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:16

Ze zegt ook ongeschreven dus lijkt het me logisch dat je hem nergens hebt zien staan :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:18

Er zijn wel een paar geschreven regels, met name bij de fotoforums. Je wordt geacht opbouwende kritiek te leveren, als je iets rijtechnisch of qua veiligheid wilt melden, met tips hoe het beter kan. Het is verder ook niet de bedoeling wat al gezegd is, qua tips, nog eens tig keer te herhalen. Op HAW mogen opmerkingen als "leuk paardje" ook niet, op de ITP fora (inclusief AR-ITP) mag dat wel.

Kortom, de eerste die reageert en schrijft:
"Het is niet verstandig op blote voeten tussen paarden te lopen (opbouwend geformuleerd), je kunt beter stevige schoenen aantrekken, liefst met stalen neuzen (tip hoe het beter kan)" mag dat, de volgende 10 reacties die zeggen: "ja, je bent stom om op blote voeten bezig te zijn (negatief geformuleerd, en herhaling)" worden gewoon verwijderd.

De ongeschreven is hier (kennelijk) geworden: zeg dan maar helemaal niets, doe je ook niets fout. Maar dat is niet helemaal terecht, je mag er dus wel wat van zeggen. Zélfs als TS stelt: "geen cap is eigen verantwoordelijkheid."

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:28

Ik ben het wel met je eens. Cap vind ik eigen risico, maar goeie schoenen zijn toch heel belangrijk! Ik vind, zoals Ibbel aangeeft, dat je dat gewoon netjes moet kunnen zeggen. Het gaat om veiligheid, en die is zó belangrijk!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:20

Helm op met mennen doen wij alleen op wedstrijden verder zie ik daar het gevaar niet van in, van verkeerd schoeisel wel, maar dan nog als iemand zo dom is om dat te dragen heb ik zoiets van "wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten".

Terwijl mijn dochter ohz wel altijd de helm op heeft, puur omdat je daar nogal eens eerder eraf kan vallen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:32

TE5 schreef:
Het mag wel, maar men ziet je dan al snel als een oude zeur.. :=
En daar krijg je helaas ook reacties naar..

Dat merk ik inderdaad ook, erg jammer soms.

Verkeerd schoeisel vind ik ook inderdaad not-done, een cap/helm op met mennen is tsja, verstandiger, maar vind ik geen must. Ik men zelf ook bijna nooit met cap op, alleen als ik een eventueel groene pony de eerste keren voor de wagen heb, en tijdens marathons op wedstrijden.

Verder is het nu wel hét seizoen voor de menners, dus wat je nu vaak ziet is inderdaad dat mensen zomaar ineens op de meest knullige en domme manier hun pony voor de wagen knuppen en zelf er weinig tot niets van weten. Dat is erg jammer, want veel mensen hebben blijkbaar nog lang niet in de gaten hoe risicovol mennen eigenlijk is en kan zijn.
Net als met de zweep in de hand op de bok jaja, 't begint bijna vervelend te worden..... Begrijpen veel mensen ook niet. Leg je het gedetailleerd uit, krijg je het idee dat sommigen het niet wíllen begrijpen.
Wat ik dan nog het meest storend vind is dat de mensen die er het minst van weten, het hardste roepen dat dat toch alleen maar 'theoretisch geneuzel en gezeur' is. :7

Tenslotte ben ik van mening dat als men net begint met mennen (zowel pony als menner) dat dan júist alles goed moet zitten qua tuig, veiligheid en dat soort dingen. Echter is het vaak meer regel dan uitzondering dat er juist aan dat soort aanspanningen vanalles mankeert....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:39

Is met cap rijden echt verplicht?
En wat voor schoeisel hebben jullie aan dan?

(even twee vraagjes van een groentje)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:43

Helm of cap is verplicht in marathons en in menlessen.
Werkschoenen met stalen neuzen zijn echt een aanrader. Legerkisten voldoen ook prima, voor dit doel.
Ik ga nooit meer zonder helm van huis, ook niet voor een buitenritje. Vorig jaar is er nog een koetsier dodelijk verongelukt, door een harde val op zijn hoofd bij een ongeluk met zijn aanspanning.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:47

Ik leer het echte mennen pas over een maandje of twee als mijn pony beleerd is.
Ik ga voor die tijd denk ik wel opzoek naar schoenen met stalen neuzen.. Maar als een cap niet verplicht is liever niet.. :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:01

Nassie schreef:
Is met cap rijden echt verplicht?
En wat voor schoeisel hebben jullie aan dan?

(even twee vraagjes van een groentje)

Er zijn al wel diverse topics geweest over het rijden met cap. Wettelijk gezien is dit niet verplicht, ook niet op de openbare weg. Wat je op eigen terrein doet moet je ook zelf weten natuurlijk.
Menverenigingen en wedstrijdorganisaties kunnen het echter wel verplicht stellen, en doen dit tegenwoordig vaak ook. Vooral tijdens de marathon is het dragen van een cap vaak verplicht.

Ik draag oude gympies of thermolaarzen, maar moet hoognodig nieuwe stalschoenen/bergschoenen/werkschoenen kopen. Lekker stevige schoenen dus, evt. met stalen neus, is wel een aanrader.
In iedergeval geen slippers, blote voeten, hoge hakjes en dat soort dingen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:06

Ik draag ook alleen en cap tijdens marathons.
Over de schoenen; Ik heb gewoon werkschoenen met stalen neuzen.
Mijn vader heeft van de mooie leren menlaarzen, die zijn ideaal voor de waterbakken :P
Ik moet nog even wachten totdat mijn voetjes niet meer groeien... :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:10

ozzyhorse schreef:
. Vorig jaar is er nog een koetsier dodelijk verongelukt, door een harde val op zijn hoofd bij een ongeluk met zijn aanspanning.

En het aantal verongelukte fietsers is ook niet te tellen, daarom ga ik nog niet met helm fietsen het is wel zo een toeval wil dit gebeuren en als het je tijd is ga je toch

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:20

Das waar, maar ik vind vooral voor beginnende menners een "deksel" aan te raden ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:21

Denk eerder met een jong paard dat het miss beter is..zeker als je er een hebt die je niet kent..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:06

Wilde al bijna met mijn roze hakjes aankomen :')

Mennen jullie ook alleen?
De man die het mij gaat leren, raad me aan om nooit alleen te mennen.
Best jammer want dan kan ik nooit zomaar even "spontaan" gaan mennen..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:09

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:04

Ik doe het persoonlijk wel.... tsja ik ben me er ook echt bewust van. Maar ik heb dat soms juist nodig, in m'n eentje met mijn pony er op uit.

Echter ging ik eerder veel meer in mijn eentje dan nu, meestal gaat mijn buurmeisje ('menner in de dop') ook mee en samen hebben we dan dikke lol, en zit zij meer aan de leidsels dan ik. Ijsje/pannekoek eten onderweg, 't kan allemaal en het is eigenlijk ook veel gezelliger én veiliger.