[AR] Marathonwagen in onbelans in snelle draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dubbelspan

Marathonwagen in onbelans in snelle draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 19:08

Het mennen gaat me steeds beter af, maar de laatste tijd valt het mij op dat de wagen in onbelans raakt wanneer wij in volle draf gaan (enkelspan met een marathonwagen).
De boom gaat dan op en neer, waardoor het niet fijn is voor de pony.
De laatste keer hebben wij de banden opgepompt en na de rit het tuig goed bekeken. Het enigste wat wij denken dat de strengen strakker moet of de boom iets inkorten. Komt het iemand bekend voor? Ik hoop binnenkort een foto te kunnen maken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:15

Bij mij gaat bij hoge snelheid (galop) de wagen zoeken; d.w.z. het lamoen met de voortrein gaat heen en weer. Door iets de molenrem in te drukken blijft het stabiel. Ik heb een horizontale remschijf op de draaikrans laten monteren met een derde rempedaal (hydraulisch).

hafjelinger

Re: Marathonwagen in onbelans in snelle draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:57

Ik kan je niet helpen, maar als de burrie op en neer gaat, is het dan niet een kwestie van buitensingel strakker doen?

haflinger4me

Re: Marathonwagen in onbelans in snelle draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:52

Heb je een marathonwagen met lamoen dat door de lichtogen steekt of een met deelbare lichtogen waarbij het lamoen eindigt in een lus en dus korter is. Beetje lastig uitleggen maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ik heb lef het laatste en heb gemerkt dat als je lamoen met lichtoog ook maar iets voor het schoftje komt je deze onbelans krijgt. De wagen schud dan op een rare manier mee als je vol in draf gaat. Hoop dat je snapt wat ik bedoel/

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:51

Het kan ook simpelweg aan je tuig liggen.
Als ik het Ideal-tuig gebruik, dan wiegt mijn wagen constant van links naar rechts, hetzelfde wat Albert zegt. Alleen doet hij dat dan al in een gewone draf.
Als ik het van Rijs-tuig gebruik, heb ik nergens last van. Dan ligt mijn wagen er doodstil achter en spoort hij perfect.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:34

hafjelinger schreef:
is het dan niet een kwestie van buitensingel strakker doen?

Hier zat ik ook aan te denken. Of zit de broek misschien te strak?

Sommige wagen die niet goed sporen hebben het ook. Een wagen hoort net als een auto en een fiets zelf een rechte lijn te kiezen. Door de constructie doen niet alle wagens dit.
Het lamoen (stokken) kan ook te veel speling hebben waardoor de wagen gaat slingeren.