[AR] wat zou de volgende stap zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

wat zou de volgende stap zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:36

hallo allemaal,

ik wil mijn endurance paard uiteindelijk ook gaan beleren voor de wagen zodat ze ook onbelast lekker kan lopen en dat het natuurlijk goed voor haar rug is.

In het verleden (3) heeft ze wel eens tussen de lamoenen gestaan, niet vast gewoon gestaan. Verder eens achter de wagen gelopen en ik op de wagen. Ze sukkelde er braaf achter aan. Nu is ze bijna 10 dus dat is natuurlijk wel al even geleden. Ze is gewend om met dubbele longe/ pessoa tuig te lopen dus iets achter haar billen is goed en niet eng ook niet met druk. Ook kan ik er al goed achter lopen en sturen en de comando's geven (niet galop natuurlijk) zweep er ook bijgehouden voor de duidelijkheid, Iets aangepast dat deze niet te lang is. Heel vroeger heb ik ook een aantal menlessen gehad maar vond het niet zo boeiend toen. Uiteraard ga ik ook weer lessen volgen.

Daarbij moet ik ook eerst even sparen voor ik uberhaupt tuig en en wagen heb en haar kan beleren verder. Maar wat zou nu de volgende stap zijn wat ik al kan doen. want in princiepe wil ik het beleren uitbesteden maar alles wat ik al kan doen wil ik uiteraard doen.

Ze is super verkeersmak kan er ook een eindje mee fietsen etc, heb je altijd oogkleppen nodig of niet?

Dus welke stappen kan ik nu ondernemen met haar. Het achter aan lopen gebeurd buiten op de weg en langs de bomen bij gebrek aan bak.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:55

splash1999 schreef:
Ze is super verkeersmak kan er ook een eindje mee fietsen etc, heb je altijd oogkleppen nodig of niet?

Dus welke stappen kan ik nu ondernemen met haar. Het achter aan lopen gebeurd buiten op de weg en langs de bomen bij gebrek aan bak.

Oogkleppen zijn er voor jouw veiligheid, zodat het paard niet schrikt van wat voor een gedrocht er achter zijn/haar kont hangt... (een grote kar vol joelende kinderen, bijvoorbeeld) Zoek maar eens rond op dit forum, er zijn al meerdere topics gepasseerd over het nut en de noodzaak van oogkleppen.

De volgende stap is volgens mij lange lijnen met oogkleppen en een stang erin. Als dat goed gaat, kun je verderdoen met wennen aan het tuig (maar dat zou geen probleem mogen zijn) en als ze braaf is, kun je gaan slepen. Eventueel kun je het slepen overlaten aan de professional bij wie je haar zou laten beleren.

Mennen is volgens mij een onderschat trainingsmiddel voor endurancepaarden. Het is heel goed voor de conditie en als je een goede wagen hebt, is het een quasi onbelaste manier van werken. Als de wagen wat zwaarder weegt of je hebt veel heuvels in je route, krijgt het paard er ook een meer bespierde achterhand van. Natuurlijk moet er ook nog gereden worden, want dat blijft een heel andere manier van belasten.
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 04-06-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:09

Splach,

Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen heb ik je een PB gestuurd, wij zijn geen onbekende van elkaar. jij en je vriend hebben in het verleden voor mij gegroomd tijdens samengestelde men wedstijden.
wonen niet ver van elkaar dus kan je makkelijk op weg helpen ken je paard en weet wat voor historie je er mee hebt. de reacties die je krijgt via Bokt AR zullen zoiets zijn als kijk in de wiki of zoek opties er is immers al veel over geschreven. ik hoop wat van je te horen mijn 06 nmr staat in de PB.

PBA_

Re: wat zou de volgende stap zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 12:27

rijden doen we met een utrechts stangetje of bitloos. Dus zo'n stangetje is ze gewend. Daarbij heeft ze een klein mondje waardoor een stangetje fijner in haar mond ligt dan een normaal bit.

Haarlem ik weet idd wie je bent. Ik kan idd in de wiki kijken maar aangeizen ik het speciefiek wilde weten vandaar dit topic. een sleep heb ik niet dus dat zal door iemand anders gedaan moeten worden. Of is daar makkelijk aan te komen (oude band???)

ik snap dat oogklepen voor je eigen veiligheid is. maar als je doel nu eenmaal is lekker rustig door het bos tuffen zonder kids.

zou ze oogkleppen makkelijk accepteren als je ook een handoek over haar hoofd mag doen??

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:26

hey ben ik nog even, wil best even langs komen met menhoofdstel weet je gauw genoeg hoe zij reageert op de oogkleppen, ik verwacht overigens dat dit reuze zal meevallen.
bitloos?? OHZ misschien???

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:32

splash1999 schreef:
ik snap dat oogklepen voor je eigen veiligheid is. maar als je doel nu eenmaal is lekker rustig door het bos tuffen zonder kids.

zou ze oogkleppen makkelijk accepteren als je ook een handoek over haar hoofd mag doen??

In het bos is er nog gelegenheid genoeg om te schrikken... De meeste paarden accpeteren oogkleppen heel goed. Af en toe is er wel eentje dat panisch wordt als hij niks meer ziet achter hem, maar dat zijn uitzonderingen.

Een sleep is heel eenvoudig een autoband en een losse zweng, beiden heel eenvoudig te voorzien.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 21:35

haarlem schreef:
hey ben ik nog even, wil best even langs komen met menhoofdstel weet je gauw genoeg hoe zij reageert op de oogkleppen, ik verwacht overigens dat dit reuze zal meevallen.
bitloos?? OHZ misschien???

bitloos idd onder het zadel klopt. voor de wagen zou ik dat nu niet zo snel doen, lijkt me niet heel erg verantwoord. Lijkt me fijn als je eens langskomt. kan je meteen haar nieuwe stekkie zien. Ze is tevens enorm goed op de stem, maar dan ook echt goed. heb vrijwel geen teugel hulpen nodig. (uhm soms iets te goed dus)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:05

Citaat:
Oogkleppen zijn er voor jouw veiligheid, zodat het paard niet schrikt van wat voor een gedrocht er achter zijn/haar kont hangt... (een grote kar vol joelende kinderen, bijvoorbeeld) Zoek maar eens rond op dit forum, er zijn al meerdere topics gepasseerd over het nut en de noodzaak van oogkleppen.

Die oogkleppen verzorgden alleen maar minder veiligheid bij de pony van een stalgenoot van me.
Met inspannen was dat beesie altijd onrustig, weglopen, bang, steigeren en bij het rijden heel veel schrikken.

Nu hebben we het van de week zonder geprobeert , eerst de kar los mee trekken achter de pownie om te testen en dat ging goed. vervolgens hebben we ingespannen en pownie bleef zo braaf staan, helemaal releaxed.
Ook met rijden super braaf , vrachtwagens die inhaalden waren ook geen probleem meer kortom een goede beslissing.

Het zal gewoon uitproberen zijn.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:31

Inderdaad. Kleppen hebben bij enkelspan bij het merendeel weinig toegevoegde waarde. Sommige kunnen zich wel beter concentreren als ze minder zien. Bij meerspannig rijden zijn er meer redenen aan te voeren.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:06

Schrik van oogkleppen kan ook komen door te strakke windriemen, waardoor de oogklep te dicht op het oog komt. Het moet wel perfect passen.