[AR]hoefschoenen en mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

[AR]hoefschoenen en mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 15:54

Zijn hier mensen die hoefschoenen gebruiken en daar ook mee mennen?

Hoevaak en hoelang men je in de week(over de verharde weg) en hoe lang gaan de schoenen mee.

Mijn fjord moet nu eigenlijk aan de ijzers omdat we straks de weg opgaan, maar ik zie ijzers eigenlijk niet meer zo zitten.
Hij heeft zulke mooie harde voeten dat ik ze niet wil verpesten en hij moet s'winters zowieso van de ijzers af omdat hij 24 uur buiten loopt.
Ik heb dan geen zin in een paard wat (erg) gevoelig loopt.

Ik wil hem wel eventueel voor een korte periode op ijzers zetten totdat eventueel de hoefschoenen er zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:04

Hoi,
Ik heb hier geen ervaring mee, speel wel met de gedachte om schoenen aan te schaffen. Nu vraag me af waarom t paardje als ie 24 uur buiten loopt geen ijzers onder kan/mag?


Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:28

Als je Fjord goede harde hoeven heeft en je gaat geen kilometers over de verharde weg, zijn ijzers niet echt nodig.
IJzers kunnen echt geen kwaad, bij de volgende keer bekappen vallen de nagelgaten al weer weg, ik zie het probleem niet zo.
Hoefschoenen werken niet fantastisch, er verzamelt zich vuil in de schoen, de hoeven kunnen hun warmte niet goed kwijt, het gaat schuren en ze gaan te snel kapot.
Ik heb wel wat positieve berichten gehoord over gelijmde hoef"ijzers".
Die worden met lijm op de hoef gezet en zijn van kunststof.

Wij hebben de pony's in het wedstrijdseizoen op ijzers en de rest van het jaar op blote voeten, nooit problemen mee gehad.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:34

Hoefijzers kunnen wel degelijk veel schade aanrichten aan de hoef. Een zeer verstandige beslissing dus om voor hoefschoenen te kiezen.
Er zijn verschillende soorten hoefschoenen op de markt, ook waar helemaal geen steentjes in kunnen komen.
En over warmte: ijzers knellen de bloedsomloop in de hoef af en daardoor is de temperatuur in een beslagen hoef vrijwel altijd veel te laag. Een uurtje wat warmer is minder slecht voor de hoef dan continue te koud....

Als je wil weten wat voor schadelijke effecten hoefijzers allemaal hebben, moet je maar ff pb'en, dan zet ik het wel een keer op bokt.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:57

ik, of eigelijk mijn buurman, heeft hier wel ervaring mee. ik ken drie paarden die op schoenen lopen, waarvan ik er zelf twee rijd. ook staan er twee voor de kar, vooral voor de kar zijn er absoluut geen problemen, je heb tnog wat meer grip dan met ijzers ook. met rijden heb ik met een van de paarden wel gemerkt dat ze in het begin wat struikelig was, omdat ze toch haar voeten wat meer op moest tillen, nu is dat over. dit zijn ook fjorden, en de schoenen zijn gemaakt door een man in Rijssen. Ik denk dat het wel uitmaakt o fje een fjord of een smal paardj3es hebt, als je pony erg nauw van voren is, wat bij een fjord toch meestal niet het geval is Lachen, tikken ze denk ik vrij gauw aan voor, waardoor ze denk ik weer struikeliger worden. maargoed, van deze kant alleen positieve geluiden!

succes met je keuze, eva

*edit: over de gelijmde 'ijzers', van hoefsmeden hoor je hier toch neit zoveel positieve reacties over omdat ze erg makkelijk verloren worden en vrij senl slijten en hun vorm verliezen. maar albert, hoefijzers hebben wel degelijk een boel nadelen, die ik je zo op een briefje kan geven, en zeker met mennen, als je meer over de weg gaat draven, is het dempen van de trillingen door de hoefschoen ook nog een prettig idee.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:01

Er is een vierspanrijder (en hoefsmid) geweest die rubber beslag gebruikte, hij was er tevreden over omdat zijn pony's zo meer grip op de weg hadden.
Ik zou de lijst met nadelen van ijzers wel willen zien. Ben benieuwd.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:19

OK,
de nadelen van hoefijzers op een rijtje:

* Vibratie op hoge frequentie (800Hz) beschadigd de hoefwand en het levende weefsel in de hoef.
* Verhinderen het hoefmechanisme vrijwel volledig, hierdoor wordt de bloeddoorstroom in de hoef ernstig verminderd. Gevolg --> slechtere groei van de hoornwand (hoe komt het toch dat hoeven gaan afbrokkelen als ze ineens van de ijzers af gaan.....) Lagere temperatuur in de hoef hierdoor minder metabolisme van de cellen. Minder mogelijkheid om eiwitten uit het bloed te gebruiken in de hoefwand wat kan leiden tot overbelasting van de lever en nieren (die moeten alle overgebleven eiwitten gaan verwerken)
* Hoefmechanisme zorgt voor een groot deel voor de schokabsorptie, dat kan niet meer plaatsvinden met een ijzer eronder. (vermindering van 80% van de schokabsorptie door de hoef)
* samendrukken van het corium en de levende weefsels in de hoef
* onnatuurlijke spanningen op pezen en gewrichten
* Contractie van de hoef
* Onnatuurlijk extra gewicht aan de hoeven. Een ijzer weegt net zoveel als de hoef zelf --> dus 2x zoveel gewicht aan het been.
* Nagels beschadigen de hoefwand --> gaten door de witte lijn, kan makkelijk ammonia en bacterien in komen
* Nagels geleiden de koude tot in de hoef --> afsterven van levend weefsel, soms te zien als blauw-zwarte vlekken in de zool/wand wanneer een witte hoef bekapt wordt
* groter risico op verwonding/beschadiging --> door het grotere gewicht heeft het paard minder controle over zijn voet: hij slaat net iets verder uit dan hij bedoelde en raakt zo een ander paard met grotere kracht EN: aantikken van de voorhoeven met de achterbenen geeft met een beslagen hoef veel ernstiger verwondingen
* IJzer voorkomt het ontwikkelen van de hoef bij jonge paarden. Tot 3 jaar is het hoefbeen nog niet volledig ontwikkeld. Wordt het paard beslagen voor deze leeftijd dan kan het hoefbeen zich niet goed ontwikkelen
* Orthopedisch beslag???
--> de meeste ijzers (met o.a. wiggen e.d.) zorgen voor nog minder beweging van het hoefkapsel en dus nog minder doorbloeding in de hoef. Door het tekort aan bloed voelt het paard minder pijn (ah, hij is niet meer kreupel, denken wij) maar de hoef wordt niet HERSTELD.

Pff, en dit was nog maar een korte samenvatting van de lijst Lachen

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 12:23

Citaat:
Nu vraag me af waarom t paardje als ie 24 uur buiten loopt geen ijzers onder kan/mag?


Zomers zou het niet zo'n ramp zijn, maar wel eens aan de winter gedacht met al die sneeuw en ijzel.

Daarnaast is een ritje door de sneeuw met kar wel erg leuk, met ijzers kan het paard niet eens naar buiten.


Mijn fjord heeft wel bescherming nodig aan de voeten bij arbeid op de weg, daar ben ik al een tijdje achter.
Dat hoeven zonder ijzers veel beter zijn is me in de praktijk al opgevallen met mijn haflinger.
Nadat de DA hem op gegeven had als rijpaard ivm een slijmbeurs ontsteking heb ik alles eronder uit gehaald (keiltjes beslag en later nog eens een zooltje).
Zijn voeten zien er nu bijna een jaar later veel beter uit, de voet zelf is breder geworden en bijna weer net zo hard als dat ze waren toen ie 3 jaar was.
Ondanks dat de manier van rijden nu anders is ben ik er ook heilig van overtuigd dat het weghalen van het beslag ook meegeholpen heeft.

daarnaast groeien de hoeven met ijzers er al snel over heen en duurd het wel eens dat de hoefsmid wat later komt. Dus nog eens een dubbele belemmering van het hoefmechanisme.

Maar ik heb besloten om eerst het paard maar eens goed voor de kar te zetten voor ik ga bepalen wat voor bescherming ik ga aanschaffen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:41

Pablo heeft dan wel hele goede hoeven volgens mij maar als we in Juni de paardenvierdaagse gaan rijden dan zal hij toch iets er onder moeten hebben en ik zit dan toch echt te denken aan hoefschoenen. Juist omdat hij zulke goede hoeven heeft wil ik ze niet verpesten. Ik zat te denken aan de Old macs aangezien ik die het mooiste vind en volgens mij het practisch zijn. Maar in elk geval veel succes met mennen en ik zie je waarschijnlijk wel 17 of 18 mei?

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers