[AR] Drukke welsh pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnetB

Drukke welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:40

Mijn welsh A pony Anita is erg druk voor de wagen. Ze is niet bang maar gewoon erg opgewonden. Ik rijd nu nog niet lang met haar (een weekje). Onder het zadel was ze minder druk, ze doet het puur en alleen voor de wagen. Mijn vragen: herkennen jullie dit bij jullie pony's/paarden? Zo ja houd dit aan bij jullie of word het op den duur minder.

Het is nog wel verantwoord om met haar te rijden, ze wil gewoon graag hard.

Alle tips zijn welkom.

hafjelinger

Re: Drukke welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:58

Kelsey, mijn merrie, kan ook niet wachten tot ze mag galoperen. Je moet erg consequent zijn. Ik heb hier wel moeite mee gehad, dat ze gewoon echt 'weg liep van de wagen'.
Toen ik onder les ging, heb ik geleerd hoe ik haar bij me moest houden.
Ik kan je niet vertellen hoe dat moet, ik ben geen ervaren menner..
Andere menners hier kunnen je vast meer vertellen :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:01

Ik weet niet of je onder les met haar bent?
Maar net als met rijden is les gewoon héél erg belangrijk. Je hebt men instructeurs die aan huis komen, je hebt maneges waar ze men les geven naast rijles, en dan heb je natuurlijk nog complete menmaneges!
Het valt wel aan te raden, want een wegrennende pony voor de wagen kan héél erg gevaarlijk zijn. Je hebt dan alleen nog maar je rem, het bit, en je stem, tenslotte..

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:42

Hmm.. Les kost veel geld. Geld wat ik niet echt over heb.. In principe luistred ze wel. Ze gaat wel stilstaan wanneer ik het zeg, en ben nooit alleen dus dan pakt iemand haar bij haar hoofd en dan is het klaar.
Les is dus voorlopig nog geen optie. Zou graag tips willen(die zijn immers gratis) over hoe ik haar beter bij me kan houden. Ze fokt zich zo op voor de wagen, maakt zich heel druk en alleen maar dribbelen. Het is overduidelijk dat ze het erg leuk vind daar ben ik wel erg blij om.

ladyloveju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:50

ja ik herken dit.
mijn shetlander deed het ook.
ze doen het eigelijk gewoon omdat het nieuw is.
bij de meeste pony's is het gewoon
NIEUW =LEUK
meestal blijft het ook nog wel leuk.
maar ze worden daarna wel rustiger.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:32

Ga vanavond even rijden als het lekker weer blijft. Ben benieuwd hoe het dan zal gaan. Ze word met fietsen ook al rustiger.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:36

Welk bit gebruik je? Een van mijn pony's accepteert bijvoorbeeld geen liverpoolstang en wordt dan erg druk en loopt inderdaad ook gewoon weg voor de wagen, is onrustig met zijn mond/hoofd etc. Met een bit wat hij wel accepteert heb ik hier geen last van.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:46

Geloof dat ik nu ook zo'n liverpool stang heb. Hier is ze echter wel mee te houden. Had er de eerste keer een simpele stang in daar rende ze dwars doorheen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:21

Je 'gelooft' dat je een liverpoolstang hebt? Dit klinkt niet echt alsof je goed weet waar je mee bezig bent en dat is in de mensport niet veilig voor jezelf, je paard maar ook andere mensen. Heb je een foto van de aanspanning?

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 14:26

Ben nu op mn werk dus heb em nu niet. Mn moeder mende vroeger wel eens met de pony. Zij is er niet meer. Heb geen idee hoe het bit heet. We hebben er altijd mee gemend met haar. Zag laatst een bit op bokt dat identiek was aan dat van mij daarom geloof ik dat ik een liverpoolstang heb. Heb de pony wel onder controle en het is dus niet direct gevaarlijk. Ze doet alleen zo druk. Zal vanavond eens een foto maken van haar voor de wagen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:17

Heel herkenbaar karakter van een welsh. Maar als je pas een week ment moet je ook niet verwachten dat de pony dit zo 1,2,3 weer oppakt. Hoe is ze aan het bit? Neemt ze het bit netjes aan, kruipt ze achter het bit? Zit het tuig wel goed, nergens pijn of oncomfortabel? Rammelt de kar? Verkeersmak?
Eigen menervaring (nog niet veel zo te horen)?

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:15

Ben inderdaad pas weer een weekje begonnen. Ze neemt het bit heel netjes aan, tuig is wat veroudert maar zit verder goed. kar maakt wel wat geluid maar dat zal het niet zijn. Denk ook niet dat je een pony zal vinden die meer verkeersmak is dan zij. denk inderdaad dat het gewoon het karakter is, en het net weer begonnen zijn.

Bedankt voor de tips allemaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:25

Probeer het tempo niet al te hoog te laten worden, gelijk al vanaf het moment dat je weg rijdt.
Dus tempo van jou houden en elke pas te hard gelijk begrenzen, zo voorkom je dat je pony een snelheid krijgt waarbij je te grof in moet grijpen of het echt te laat is...

Verder steeds weer proberen los te laten, als je de pony vast gaat houden met je handen zal ze alleen maar harder gaan trekken en drukker worden.
Dus bij de eerste pas te hard kleine ophouding met je hand en loslaten (niet losgooien, maar hand ontspannen), en zo iedere keer weer.
In het begin zal je de ophoudingen heel kort op elkaar moeten maken en ook vrij duidelijk waarschijnlijk, als je pony het gaat begrijpen kunnen de ophoudingen kleiner en lichter.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:04

Nouvel schreef:
Probeer het tempo niet al te hoog te laten worden, gelijk al vanaf het moment dat je weg rijdt.
Dus tempo van jou houden en elke pas te hard gelijk begrenzen, zo voorkom je dat je pony een snelheid krijgt waarbij je te grof in moet grijpen of het echt te laat is...

Verder steeds weer proberen los te laten, als je de pony vast gaat houden met je handen zal ze alleen maar harder gaan trekken en drukker worden.
Dus bij de eerste pas te hard kleine ophouding met je hand en loslaten (niet losgooien, maar hand ontspannen), en zo iedere keer weer.
In het begin zal je de ophoudingen heel kort op elkaar moeten maken en ook vrij duidelijk waarschijnlijk, als je pony het gaat begrijpen kunnen de ophoudingen kleiner en lichter.

Echt super bedankt voor deze tip. Ben net wezen rijden en ze heeft het geweldig gedaan!! Precies de dingen die jij nu zegt heb ik gedaan en dat ging heel erg goed. Geeft me zekerheid en bevestiging. heb 2x iets in moeten grijpen en dat gebeurde inderdaad omdat ik haar even lekker liet draven. Alleen dan moet ik een flinke ophouding maken. Verder alles keurig op stem en heel lichte ophoudinkjes. Denk dat het allemaal een beetje te maken had met het feit dat ze al even stil had gestaan enz..

Allemaal ontzettend bedankt.

Hier mag wel een slotje op..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:06

Wat fijn dat het goed ging! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 06:55

Super!

Veel succes en plezier verder met mennen! ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:03

super dat je het voor elkaar heb gekregen,wel volhouden he? ze zijn slimmer dan je denkt ;)
ik moet ook elke keer weer ingrijpen, zooooo fanatiek is de welsh.
veel menplezier :D