[AR] steigerproblemen, vrijdag komt er hulp, maar wat als?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

steigerproblemen, vrijdag komt er hulp, maar wat als?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 20:41

ik heb hier vorig jaar een topic geplaats, naar aanleiding van het ringsteken is mijn pony ernstig hoog gaan steigeren en bijna achterover geklapt. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt en heb na een paar pogingen (zonder echt de zweep er enorm over te halen) toch uitgespannen wegens de veiligheid van alle omstanders.

Dit probleem heeft zich blijven voordoen, in het span is het nog wel eventjes weer goed gegaan. Toen ben ik van stal verhuisd en steigerde hij zelfs aan de hand als ik hem bij zijn vriendinnetje (mijn mini appaloosa) weg haalde. Ik kon er 2 maanden niets mee aangevangen, hij was me te sterk en zo panisch druk dat je niet tot hem door kon dringen. Inmiddels staat hij alweer een tijd in training aan de longe, dubbele longe en in het tuig. In de bak gaat alles prima, stilstaan ook. Maar zodra ik het erf wil verlaten flipt hij, hij gaat enorm dribbelen, waarop ik hem voorwaarts probeer te krijgen zodat hij normaal gaat stappen. Dat lukt niet, waarop ik hem maar stilzit om hem weer opnieuw weg te laten stappen. Dan komt hij omhoog. Dus zorg ik dat ik het voorwaarts blijf oplossen, maar ook dan blijft hij dribbelen en komt uiteindelijk omhoog. Met de dag wordt ik banger dat dit nog eens helemaal fout gaat, waarop ik, eigenlijk veel te laat professionele hulp heb ingeschakeld. Vrijdag komt deze meneer helpen met mijn span. Ik heb al gezegd dat mijn angst op dit moment erg groot is bij mijn eigen span. Als je hem de zweep geeft als hij omhoog komt gaat hij niet voorwaarts, hij komt juist nog een keer omhoog en nog hoger. Het zal een kwestie zijn van beter die zweep erbij en volhouden, maar dat kan ik dus niet aan. Ik ben zo bang dat hij zelfs met deze meneer achterover zal klappen of iets anders. Twee jaar lang heeft hij super gelopen, ik weet dat hij het kan en dat hij aangepakt moet worden, maar het blijft eng tot het moment dat ik met eigen ogen zie dat het weer goed gaat. Dan stap ik ook weer op.

Eigenlijk moest ik dit alleen even kwijt, ik zal vrijdag laten weten hoe het is gegaan!

Roxy_loveU

Re: steigerproblemen, vrijdag komt er hulp, maar wat als?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:49

Heel veel succes vrijdag!
En ik ben benieuwd wat er gebeurd vrijdag!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:50

een heel erg vervelend en gevaarlijk probleem heb je met je paardje,normaal moetr je zulk gedrag voorwaarts oplossen........maar als je angst nu zo groot is dan zou ik als ik jou was er niet mee verder gaan zonder hulp,en alleen met je paardje gaan werken als er een ervaren persoon naast je staat........jou angst en die van je paard zal anders alleen maar erger worden,of het een kwestie is van door pakken durf ik niet te zeggen,jij kent jou paardje het beste........en ik hoop dat de persoon die je vrijdag komt helpen het allemaal weer goed kan maken,want het zou wel erg sneu zijn als je niet meer zou kunnen rijden,het zal denk ik wel wat tijd gaan kosten,ik ben erg benieuwd hoe het vrijdag zal gaan,en hoop hier dan op een berichtje.
heel erg veel succes.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:57

Hij is het ringsteken duidelijk nog niet vergeten dus. Dat is echt zonde!!!

Om dat er weer uit te krijgen is heel veel geduld, vertrouwen en liefde nodig denk ik.

Heel erg veel succes vrijdag! Ben benieuwd hoe het gaat!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 04:18

Misschien is het een tip om dit paard tijdelijk ergens anders te zetten om te beleren of in ieder geval te lessen op vreemd terrein. Hij wil nu het erf niet af om bij zijn vriendin te blijven. Als hij op vreemd terrein is, zal hij minder kleven.

Succes vrijdag, denk om jullie eigen veiligheid.

Lillian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 05:33

Succes vrijdag!
Ik sluit me aan bij het vorige commentaar.
Ik snap je angst, ik zou zelf ook bang zijn!

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:15

Mijn pony heeft vroeger ook gesteigert. Dit deed ze omdat ze geen zin had of een bepaalde kant niet uit wilde. Ging dan eerst stilstaan en weigerde door te lopen. Spoorde je toch aan dan kwam ze omhoog. We hebben dit destijds (achteraf gezegt) nogal bot opgelost maar het hielp wel. We hebben de zweep gepakt en die andersom vast gehouden en elke keer als ze omhoog kwam de zweep tussen dr oren. Misschien wel zielig maar het hielp wel...

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:50

AnnetB schreef:
Mijn pony heeft vroeger ook gesteigert. Dit deed ze omdat ze geen zin had of een bepaalde kant niet uit wilde. Ging dan eerst stilstaan en weigerde door te lopen. Spoorde je toch aan dan kwam ze omhoog. We hebben dit destijds (achteraf gezegt) nogal bot opgelost maar het hielp wel. We hebben de zweep gepakt en die andersom vast gehouden en elke keer als ze omhoog kwam de zweep tussen dr oren. Misschien wel zielig maar het hielp wel...

dat is het bij mij dus ook, omdat hij niet wil: erf af niet, een bepaalde kant niet op of iets dergelijks idd dan eerst stilstaan. Zolang je niet teveel vraagt komt hij niet omhoog (ergens wel weer een fijn idee :P ) maar zo kom je dus ook nergens.

Gelukkig is het bij jou goed gekomen! Ik had graag gewilt dat ik zelf de moed had om die zweep te gebruiken, maar helaas en het is zowieso toch wel goed dat ik hulp krijg vrijdag:)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:59

Ja idd. Ben erg benieuwd hoe je hulp het op gaat lossen. Ze heeft ongetwijfelt een betere methode. Het is wel een hele strijd geweest toen. Zeker niet leuk maar wel effectief.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:54

AnnetB schreef:
Ja idd. Ben erg benieuwd hoe je hulp het op gaat lossen. Ze heeft ongetwijfelt een betere methode. Het is wel een hele strijd geweest toen. Zeker niet leuk maar wel effectief.

het plan is wel om hem voorwaarts te krijgen en hem voor te zijn met stem of anders zweephulpen als hij wel omhoog komt.
Ik ben ten einde raad dus voor mij is het zowieso het proberen waard. Goed dat jij toch hebt doorgezet, een strijd is zoiets altijd, maar jij bent vast ook heel blij met het resultaat ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:52

Als je werkelijk geen reden kunt verzinnen waarom het paard niet voorwaarts wil gaan kun je stevige druk gebruiken.
Dit durf ik verdedigen door het feit dat in de natuur paarden onderling soms ook geen enkele onduidelijkheid over laten naar elkaar toe.

MAAR......!

Vaak komt het toch door onduidelijkheid vanuit de rijder doordat het te veel tegenstrijdige signalen naar een paard afgeven dat ze het niet kunnen snappen. Een paard mennen begint al op het moment dat je het uit de stal/wei haalt.
Ten alle tijde moet men het overwicht op - en vertrouwen van het paard hebben. Tot de eerste stap komen veel nog wel, desnoods door geweld.
Maar om het vertrouwen te krijgen van een paard moet je meer voor doen. Gevoel tonen te anticiperen op het handelen van een paard. Dit heeft onder andere te maken met consequent zijn in je handelen, paard met respect behandelen, goed gedrag belonen, geduld, begrip en genegenheid tonen.
Goed leiderschap is de kunst van met een paard om gaan. Een paard moet je taxeren waar zijn karakter ligt en zijn moeilijkheden. Deze moet je eerst op lossen, pas dan kun je verder komen in de africhting.

Er zijn paarden die zich met simpel overwicht laten leiden maar het mooiste blijven toch die vanuit het vertrouwen graag voor je willen werken.
De paarden die zich niet laten dwingen...

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 18:01

UPDATE

HET GING SUPER!!! Ik ben ZO blij *\o/* "

Eerst heeft hij mijn tuig hier en daar wat gaatjes korter of langer gedaan. Ik heb gisteravond nog een ander bit gekocht, omdat ik die ik had ineens toch iets wat klein vond. Degene die ik nu heb is zonder pompwerking overigens en dat had ik eerst dus wel.

Met inspannen was hij heel erg rustig! Eigenlijk kan ik over het vervol kort zijn: Als hij het moeilijk vind gaat hij op soort van dribbelen, niet op zijn plaats, maar hij trekt dat kar dan ook niet echt zeg maar. Met stemhulpen ging hij netjes voorwaarts, maar als je dan weer iets teveel contact had op de teugels ging het weer over in dribbelen. Er waren dus hele goede en hele slechte stukken. We hebben gestapt en gedraafd. EN stilgestaan, wat echt super ging, geen enkel probleem! Ik ben zo trots op hem :D

Dit is allemaal in de bak geweest, we zijn nog een heel kort stukje het erf afgeweest. Hij ging eerst stilstaan, maar met een rustige aanmoedige stem ging hij in stap weer voorwaarts. Het was misschien 20meter heen en 20meter terug, echt heel kort, maar het ging top! Met de keertwendig wilde hij wel heel graag heel snel terug naar draf, maar de prof die ik mee had was zo licht in zijn hulpen dat hij dit netjes opving zonder dat diesel dus in paniek raakte.

Ik heb zelf ook de leidsels in handen gehad, dat ging minder goed dan bij hem, maar veel beter dan verwacht. Ook goede en slechte stukjes tussen en stilstaan ging goed. Ik ga nu op regelmatige basis (we meoten nog even bespreken wat handig is) les krijgen en dan op andere dagen lekker zelf oefenen :D

Het is gewoon zo'n gevoelig paardje, dat wist ik al, maar ik had het hier niet in gezocht. Je moet gewoon heel rustig zijn in je handen en als je dat niet doet raakt hij helemaal in paniek.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:49

nou dat is toch kei goed nieuws *\o/* je hebt er erg goed aan gedaan om hulp te zoeken,en zo te lezen heb je de juiste persoon gevonden.
gaat nu vast weer goed komen.........laat het maar weten hoe het verder verloopt.
en ik kan lezen dat je het plezier er weer in terug krijgt,en daar draait het tenslotte allemaal om he? plezier en ontspanning.........heel veel succes verder.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:30

Ben blij voor je. Maar goed dat je iemand hebt laten komen die er verstand van hebt. (mijn oplossing voor mijn destijdse probleem zou flink fout gegaan zijn denk ik gezien de oorzaak)
Gelukkig is het allemaal goed gegaan. Ik kan uit je verhaal opmaken dat zo'n les en een positieve ervaring je erg motiveert. Leuk hoor ;)

Houd je ons op de hoogte..

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:40

Ik ben blij voor je dat het zo goed gegaan is!
Onze nieuwe haf is vanavond ook terug gegaan naar de stalhouder. We liepen ook tegen een paar problemen aan (de laatste keer is ze ook gaan steigeren) dus hebben we meteen gebeld om ons te helpen. Zelf gaan knoeien heeft geen zin, we hebben ook de tijd niet om er elke dag extra mee te oefenen. Onze stalhouder gaat haar nu nog wat bijwerken en ook extra op links beleren (we willen Candy op rechts houden, als onze nieuwe nog wat moeilijk doet dan zal Candy daar zeker standhouden) en dan komt het vast wel goed. Ik hoop haar snel terug te zien, als ze ginds met zijn oude ervaren paard kan meelopen zal ze snel de draad weer oppikken.
Veel succes nog met je paardje, hopelijk komt het prima in orde zodat je deze zomer lekker kan rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:58

(Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je dinsdags een topic opent, terwijl je vrijdags al prof. hulp aan huis krijgt, maar okee.)

Fijn dat het bij je instructeur zoveel beter ging. Dat bevestigd het verhaal van BlackDevils maar weer. Dat het probleem dus bij de rijder vandaan komt en niet bij de pony. De beste conclusie die je had kunnen krijgen. Had het probleem bij je pony gelegen, was je probleem groter geweest. Nu is het een kwestie van jezelf aanpassen, door heeeel veel onder begeleiding te rijden (of misschien zelfs niet alleen mennen). Door je fouten af te leren en goede dingen aan te leren. Aan je instructeur om je hierbij te helpen.
Ik zou je aanraden om de komende tijd alleen begeleid te mennen en de overige dagen te longeren of wandelen. Zo kun je aan de longe jullie band verbeteren en kun je tijdens het mennen niet steeds weer je oude fouten oppakken als je alleen rijdt.

Hoe reageert je pony trouwens als je hem aan de longe aantikt? Je zegt nu dat hij omhoog komt als je hem een tik geeft en dat je daardoor zal moeten blijven tikken tot hij het opgeeft. Dit moet hij afleren en dat kun je het beste aan de longe doen. Dan kun je namelijk dat 'gevecht' een keer aangaan als dat nodig zou zijn. Zolang jij maar geen teugeldruk geeft als je hem aantikt, maar hem echt alleen maar voorwaarts drijft, kan er niet zoveel gebeuren.