[AR] Zijn er nog ouderwetse boerentuigen te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zijn er nog ouderwetse boerentuigen te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:38

Ik zou voor mijn shetten wel een 2 span boerenwerktuig willen (gewoon borsttuigje met schoftstuk, touwstrengen en hoofdstel zonder oogkleppen). Voor een oogstwagentje met pakken stro erop lijkt me dat hartstikke schattig staan, met weideslepen e.d. is het ook handig. Hoofdstel zonder kleppen heb ik wel, maar ik kan de rest dus niet als 2 spanuitvoering vinden.
Bij Divoza staan ze wel voor enkelspan, en ook bij Imperial riding hebben ze één maar de maat shet is te klein voor mijn grote shetten en bovendien is dat ook geen dubbelspan. Iemand enig idee waar je dat kan krijgen/laten maken?
Wie rijdt er nog met zo'n tuig?

Afbeelding

Ring op borststuk laten maken zal niet zo moeilijk zijn, maar hoe moet het dan met het schoftstuk?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:09

Kijk eens bij Den Hollander in Klarenbeek..

_shawnee_

Re: Zijn er nog ouderwetse boerentuigen te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:19

Wij hebben nog wel een oud boerentuigje liggen voor een grote shetlander, met touwstrengen, wel zonder hoofdstel. Maar dat is ook maar enkelspan. Maar mocht je er iets aan hebben dan hoor ik het wel!

dijonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:11

Divoza misschien?

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:26

Wij hebben een tijdje geleden nog een boerentuig bij laten maken bij onze zadelmaker. Hij heeft het model nagemaakt van degene die we nog hadden. Is er in jullie buurt niet iemand die dit kan?
Ik zal eens zoeken, misschien kan ik nog ergens foto's vinden van dit tuig. Dan zal ik even nakijken hoe het ook al weer precies aan elkaar zat. (Schandalig, we hebben al tijden niet meer op die manier gewerkt...:o)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:31

Dank je Patricia

Ik moet het eigenlijk ook laten maken, maarja, voor mij niet zo makkelijk om met pony's en al even langs een zadelmaker te gaan.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:49

Hmm, kan nog geen hele duidelijke foto's vinden. Ik maak morgen/overmorgen even foto's voor je. Ik zal het Viev even omhangen, dan kun je het in elk geval duidelijk zien.

Wat ik wel uit de foto's opmaak is dat wij dus geen ring hebben vooraan het borstblad. De boom van de wagen wordt omhoog gehouden doordat de paarden een halsriem omhebben waarmee ze de dissel omhoog houden. (Daarnaast zijn ze via een touw aan de halsters, die over de hoofdstellen zitten, aan elkaar gebonden, zodat ze naast elkaar blijven) Geloof dat de man waar F. huifkar rijdt, zijn huifkarren ook nog op die manier laat trekken, dus dat kan evt. ook wel op de foto gezet worden.
Deze manier van doen schijnt heel veel gebruikt te zijn, want op diverse boerendagen heb ik te horen gekregen dat er dan toch nog wat waren die het écht deden zoals eerder.

Wat ik nog weet is dat er aan die echte oude hoofdstellen idd geen kleppen zitten, het meer een veredeld halster is waar een bit aan vast geklikt is. Doordat die ringen eraan zitten kun je ze dus ook aan elkaar knopen. Omdat we die hoofdstellen niet meer gebruiken, doen we dus nu een halster over het hoofdstel. Hieronder een foto van het ploegen. Niet heel duidelijk. Zelfde principe voor de wagen, alleen hebben ze dus nog zo'n halsband om waarmee ze de dissel dragen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:14

Dat is precies wat ik bedoel :j
Lijkt wel of er nog een rugriem/stuk broek aanzit bij jou.
Hoofdstellen zonder kleppen heb ik, leidsel ook. Alleen dus 2 borsttuigjes met schoftje eraan vast met ringen voor, want ik wil ze wel graag met de ring eraan vast hebben. En een paar touwstrengen.

Diba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:35

Mischien marktplaats?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:09

Je hebt toch niet meer nodig dan alleen die ring op het borststuk?
Op de laatste foto zit die er niet eens aan.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:45

Weet niet waar je woont?
Maar in Kwadendamme (Zeeland) zit nog een tuigmaker die echt vanalles zelf maakt!
Dus als je in de buurt woont is het misschien een optie daar eens te gaan kijken.
Hij heet Paul Paree, heeft geen site verder, heb evt. wel telefoonnummer voor je.