[AR] Bang van Lamoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_Don

Bang van Lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:23

Ola....

Ik ben mijn pony aan het beleren voor de wagen. Het gaat allemaal goed totdat ik een scherpere bocht maak en zijn lichaam het lamoen raakt. Hij schrikt hier erg van en raakt in paniek.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Pony heeft nu 4x voor de wagen gestaan.

Groet Michelle

JoyCiej007

Re: Bang van Lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:13

Je beleert je pony helemaal zelf, zonder echte hulp van een ervaren, proffesionele beleerder? Ik weet niet of je enige ervaring hebt met het beleren van pony's voor de wagen, en/of het mennen, maar mij lijkt het dan dat je een stap in het beleerproces hebt overgeslagen of er te weinig mee bezig bent geweest.

Vóordat je een paard gaat inspannen en er mee gaat rijden, dien je het paard eerst vertrouwd te maken met het lamoen. Dat wil zeggen, niet alleen aanrakingen in bijv. wendingen, maar ook het rammelende geluid van lamoen en/of kar, en het tussen het lamoen blijven lopen.

Normaal gesproken oefen je dit door het paard eens tussen het lamoen te parkeren, en het aanraken te oefenen. Dan span je het paard nog niet in, maar zet je hem 'los' in het lamoen aan de hand.

Ik weet verder niet hoe het gegaan is, maar naar aanleiding van je verhaal lijkt mij dat je hem al te snel hebt ingespannen.

Kent hij verder ook de stemhulpen goed, het halthouden, de leidselhulpen en niet te vergeten, de zweep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 04:56

Ik denk dat de kans groot is dat het lamoen te smal is, waar raakt de pony het lamoen?

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:33

Er hoeft niet direct iets mis te zijn hoor. Ik heb mijn paard wel door een ervaren iemand laten beleren maar deze had dat in het begin ook. Als ik lees dat je hem pas 4x voor de wagen hebt gehad moet je naar mijn idee nog helemaal niet aan scherpe bochten gaan denken. Veel rechte lijnen en ruime bochten rijden. Je paard heeft zijn balans nog niet gevonden en logisch dat als je scherp keert en hij voelt dan het lamoen tegen zich aankomen dat hij dat niet fijn vind. Ik rij mijn paard nu sinds een aantal weken in de les maar ook daar geeft mijn instructeur aan dat ik, omdat hij jong is dit soort situaties ( bijvoorbeeld wenden dicht bij het schot van de binnenbak) nog niet teveel op moet zoeken. De tegenwoordige marathonwagens hebben vaak het lamoen tot aan het schoftje voor meer bewegingsvrijheid. Hierdoor kun je makkelijker scherpe bochten maken maar ook dan is het kort wenden pas handig als hij z'n balans gevonden heeft. Succes !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:47

haflinger4me schreef:
Er hoeft niet direct iets mis te zijn hoor. Ik heb mijn paard wel door een ervaren iemand laten beleren maar deze had dat in het begin ook. Als ik lees dat je hem pas 4x voor de wagen hebt gehad moet je naar mijn idee nog helemaal niet aan scherpe bochten gaan denken. Veel rechte lijnen en ruime bochten rijden. Je paard heeft zijn balans nog niet gevonden en logisch dat als je scherp keert en hij voelt dan het lamoen tegen zich aankomen dat hij dat niet fijn vind. Ik rij mijn paard nu sinds een aantal weken in de les maar ook daar geeft mijn instructeur aan dat ik, omdat hij jong is dit soort situaties ( bijvoorbeeld wenden dicht bij het schot van de binnenbak) nog niet teveel op moet zoeken. De tegenwoordige marathonwagens hebben vaak het lamoen tot aan het schoftje voor meer bewegingsvrijheid. Hierdoor kun je makkelijker scherpe bochten maken maar ook dan is het kort wenden pas handig als hij z'n balans gevonden heeft. Succes !

Dat was inderdaad ook mijn gedachte, alleen vergeten bij mijn post toe te voegen :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:24

Volgens mij hoort het wennen aan het lamoen bij het beleren en dus bij de eerste keren dat het voor de kar staat. Het kan toch niet zo zijn dat een paard dat beleerd is later ineens er vandoor vliegt omdat het het lamoen niet verdraagt.
Dit wil niet zeggen dat ik direct veel kleine wendingen rijdt maar en enkele keer het even laten voelen toch zeker wel. Gewoon de begeleider bij het hoofd en voorzichtig wenden. Wanneer er spanning komt weer even stil laten staan.
Voorbereidend werk hiervoor was natuurlijk al iemand aan de strengen laten lopen en in de wendingen goed druk houden op de buitenstreng.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:56

Ah, ik ben blij dat dit een normaal probleem is dat bij het beleren kan voorkomen.

Ik heb mijn pony heel goed bevestigd met een autoband met gewicht erop. het trekken, geluiden en stemhulpen zit echt 100% goed.
Natuurlijk is het beter om een ervaren persoon in de arm te nemen. Ik heb mn uiterste best gedaan om deze persoon te vinden maar het is me niet gelukt. Mijn pony is al 12 jr aan mij gewend en aan de manier waarom ik met hem om ga.
Een personen die meerdere paarden heeft beleerd waar ik terecht zou kunnen is nogal van de harde hand. Terwijl ik zelf meer ben van het rustig aan doen en al kost het me een jaar ook prima.
Ik weet namelijk dat als ik mijn pony op het moment dat hij angstig is een mep laat geven dat hij compleet gaat flippen en dan ben ik echt ver van huis. Dat is wat mij tegenhoud het uit te besteden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:04

Laat je pony er aan wennen door een nep-lamoen te gebruiken van twee lange panlatten of beter: dikke tyleenbuizen in de lichtogen te hangen en dan langzaam aanraken.
Je hebt er wel drie man bij nodig:
Een aan de leidsels, een in het zicht van de pony en een aan de latten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:30

hiet ook gebeurd! pony begon hysterisch te gillen en te springen, onmiddelijk tuig eraf gehaalt en met haar gaan stappen, daarna eerst een paar maanden met een band erachter :P mischien kan je de lamoenen los halen, dan kan je ze zelf vast houden ofzo, en kan kan je een beetje van links en rechts tegen de billen drukken. bij ond werke veel bochtjes (eerst grote bochten, en daarna steeds scherper ;) ) mischien dat dat wil helpen?

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:42

het gaat nu al stukken beter nu ik met stokken (nep lamoen) heb geoefend. Ik doe dit ook nog steeds voordat hij echt voor de wagen gaat. Gewoon voor de zekerheid. Hierdoor kan ik nu met wagen ook van hand veranderen in de 20x40 bak.
Dat is dan een redelijke wending vind ik.

Heel erg bedankt voor jullie tips!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:51

Graag gedaan.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:38

Kijk even of bij het buigen (in een bocht dus) de lamoen de hals niet raakt............. soms zetten mensen de pony vrij ver naar achteren in de kar (zijn meningen over verdeeld, maar da's een andere discussie). Hierdoor kan het zijn dat de stangen van de lamoen te ver naar voren staan en dus bij het indraaien de hals raken.......... Mocht dat zo zijn, pony naar voren zetten..... dus strengen iets langer.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:42

Ik heb nu een aatal keren met stokken ( nep lamoen) geoefend. daarmee kijk ik ook een beetje wat die dag zijn bui is.
Soms raakt hij snel geprikkeld en gaat hij dreigen met zn kont. dan zet ik die dag de wagen er niet achter.

Ik heb trouwens niet het idee dat de echte lamoen in zn schouder prikt....deze loopt rond naar buiten af.

Als hij een goede dag heeft probeer ik van hand te veranderen met wagen over de diagonaal in een 20x40 bak. Vaak gaat het goed maar er zitten ook dagen bij dat hij rechtdoor wil lopen en niet wil afwenen. (voornamelijk rechtaf is een probleem) Is dit een vorm van eigenwijs zijn of zou het kunnen zijn dat hij het lamoen die dag toch iets enger vind????

Mijn pony heeft de vervelende gewoonte om wanner hij op zn donder krijgt, hetgeen wat hij niet mag 16x erger te gaan doen. Hierdoor durf ik niet streng voor hem te zijn en hem meer dan een zacht tikkie te geven als hij de bocht niet door wil.
Niet te vergeten dat mijn pony 21 wordt en hij deze reactie op een correctie nooit meer zal afleren.

Ik rij nu al zo'n 5 weken, 2 soms 3 keer per week met de marathonwagen.
Binnenkort wil ik alles meenemen naar de manage waar ik ook menles krijg, zodat ik met mn eigen pony kar etc kan mennen. Dit is buiten op een groot weiland. Is het te vroeg om hem mee te nemen naar vreemd terrein met karretje waar hij ook nog veel voor moet leren?????

De laatste keer ben ik met mijn pony voor de kar de buitenbak uit gereden en geprobeerd op de stenen te stoppen. Hij voelde toen de broek meer en wilde niet meer stoppen. Toen ik op de rem trapte was hij metteen rustig. Hoe kan ik dit op een veilige manier oefenen????? In de rijbak loopt de kar niet door.
En buiten durf ik nog niet aan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:50

Als ik het zo lees, komt het op mij over alsof er ook een respectskwestie aan de gang is. 'snel geprikkeld en dreigen met z'n kont' zou bij mij echt uit den boze zijn. Je zegt zelf dat je hem niet durft door te pakken en echt streng durft te zijn wanneer dat wel nodig is, ik zou dan toch eens achter mijn oren gaan krabben want juist mede door dit soort dingen moedig je fout gedrag soms alleen maar aan.

Nogmaals, ik zou een goede instructeur in de arm nemen, en persoonlijk zou ik de eerste paar keren een instructeur aan huis laten komen, aangezien hij thuis blijkbaar al genoeg 'moeilijk' is, en ze buitenshuis vaak nog eerder moeilijk gaan doen.

Wat betreft de broek: heb je hem dan niet aan de druk van de broek laten wennen alvorens je hem voor de wagen hebt gezet?
Het komt een klein beetje op mij over dat je een aantal stappen bij het beleren bent vergeten of te snel bent gegaan, nu blijkt dat zowel lamoen én broek 'problemen' opleveren.

Over het algemeen, je kan hier vragen stellen, maar aangezien dit zo te zien geen 'standaard-geval' is, zou ik er echt ervaren hulp bij halen, wij kunnen vanaf de computer ook niet zien hoe hij iets doet, en waarom hij iets doet, dus dat is ook lastig tips geven.
Tenslotte zou ik inderdaad zéker nog niet naar buiten gaan met hem of er ook maar aan denken, volgens mij moet er nog veel gebeuren ;)