[AR] Sulky in balans krijgen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Sulky in balans krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:30

Ik heb nu 2x gereden met de sulk maar ik vind het erg lastig hem in balans te krijgen. Hij hobbelt nogal en ik heb het idee dat het minder hobbelig kan.
Ik heb de bomen al een slag naar binnen gedraaid omdat ze afstaken (lamoen te wijd bij het schoftstuk) nu zat het al beter maar nog steeds veel hobbelen.

Nu kan ik de wielen ook nog verplaatsen een stukje naar voren of naar achteren.
Van opzij gezien (heb er vandaag even kritisch naar gekeken) is alles 1 rechte lijn, de wagen hangt dus niet naar voren of achterover.

Heeft iemand enig idee hoe hij beter in balans kan komen en waar ik naar moet kijken. Foto kan ik morgen maken maar als iemand tijd heeft om eens langs te komen, locatie is Hensbroek NH, zou dat ook fijn zijn en ik heb de komende 2 weken vakantie dus tijd genoeg. Koffie/thee en wat lekkers is aanwezig + een gezellig ritje. :D

SuSEQ

Re: Sulky in balans krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 00:09

Hoe het er van opzij uitziet, kan een indicatie zijn, maar echt zeker ben je pas als je de balans droog kunt instellen. Neem zelf plaats op de sulky en laat iemand de bomen omhoog houden op de hoogte zoals die bij je schoftje ingesteld is. Als de sulky in balans is, moet die persoon bijna niks doen om de sulky omhoog te houden. Je kunt spelen met de plaats van de as en de hoogte van de bomen. Eventueel kun je de bomen nog in de lengte bijregelen voor een fijnere controle over de hoogte.

Zorg er idd voor dat de bomen niet te wijd uit elkaar staan bij het schoftje en dat er genoeg plaats is in je lichtogen, zodat de bomen er vrij in kunnen bewegen.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:56

Ik kijk even mee. Ik heb sinds kort ook een tweewieler. Normaal rij ik met en marathonwagen maar dacht dat dit ook wel handig was om bijvoorbeeld en het land te rijden. Ik merk dat de mijne soms wat achterover hangt ipv van voorover en dus opwipt in de lichtogen. Mijn paard vindt dit een raar gevoel ( buitensingel trekt dan onder de buik) en reageert daar op. Is dit normaal en zo niet hoe los ik dit op ? Ik merk wel dat op deze manier hobbels nauwelijks voelbaar zijn dus misschien TS dat jij dan toch teveel gewicht op de lichtogen hebt ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:46

Ik denk zelf ook dat er teveel gewicht op de lichtogen hangt omdat ik de druk van het schoftje op het paard enorm hoog vind...ik krijg mijn hand er niet eens tussen.

Ik vind mijn paard ook wat 'onrustig' met inspannen en vergeleken met vorig jaar toen hij nog voor de marathon wagen liep ook erg loperig. Maar dat laatste kan komen omdat hij dit jaar op een ander stuk gras loopt en ik nu eens geen vitaminen bij hoef te voeren. Hij zit wellicht wat beter in zijn vel dit jaar...alleen maar goed natuurlijk.

Hopleijk wordt het vanavond wat droger want dan wil ik de wagen gaan verstellen. Mijn hobbel ritje van gister was ook niet zo lekker voor mijn rug namelijk terwijl dat de rug al enkele weken erg goed gaat +:)+ .

Niet meer rijden voor de kar goed is dus :D

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:28

Foto's hebben niet zoveel zin, zoals Suseq al zegt. Ga op de wagen zitten en laat iemand anders de bomen op de goede hoogte houden. Als de wagen in balans is kun je hem met 2 vingers vasthouden! Als ie te zwaar is moet er meer gewicht achter de as, dus òf het gewicht naar achteren (zitting verplaatsen) òf de as naar voren. Er mag zeker niet veel druk op het schoftstuk komen!

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:01

Hoe weet je dat hij niet te ver achterover hangt ? De mijne heeft inderdaad niet veel gewicht maar wipt dus tijdens het rijden de lichtogen wel eens op. M'n paard reageert hierop omdat dit dan aan de buitensingel onder z'n buik te voelen is. Moet dit gewoon wennen of moet de balans dan meer naar voren ? Ik begrijp uit de reacties wel dat teveel gewicht zeker niet goed is.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:28

Zoals al gezegd dient de kar net niet achterover te slaan als je er gewoon op zit. De buitensingel dient redelijk strak te zitten zodat het niet kan gaan klapperen. De kracht die het naar boven toe zal zetten is minimaal en de pony zal hier weinig last van hebben en anders maar even aan wennen moeten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 19:41

Gister een poging gedaan om de wielen te verplaatsen maar helaas geen juiste sleutels aanwezig om de bouten los te draaien.
Vandaag een setje sleutels gekocht dus morgen weer een poging. Het valt nog niet mee omdat je er erg lastig bij kan.

De wielen moeten in iedergeval een gaatje naar voren. De test met de persoon op de wagen viel me niet tegen, ik denk dus als de wielen een stukkie naar voren gaan dat het probleem is opgelost.
wagen hangt zeker niet achterover omdat ik de bomen niet zie kiepen in de licht ogen.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:52

Als ik black devils goed begrijp hangt hij dus niet snel te ver achterover maar eerder te ver naar voren. De mijne is eigenlijk niet te verstellen maar wipt dus alleen tijdens het rijden wat op. De buitensingel houdt dit inderdaad tegen dus moet m'n paard daar maar aan wennen denk ik. Begrijp ik het goed dat jouw wielen te verplaatsen zijn ? Ik heb wel een tweewieler van een rijtuigbouwer ( Aars uit Goedereede) maar deze is volgens mij niet te verstellen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:53

Okay..na een hoop gestuntel is het gelukt de wielen een gat naar voren te zetten.
Echter ben ik nog steeds niet tevreden want hij hobbelt nog steeds behoorlijk...zo erg dat ik er dus met rugklachten vanaf kom en dan heb ik maar een half uurtje gereden.

Hij hobbelt wel minder en de druk op het schoftje is ook een stuk minder, ik krijg mijn hand er tenminste weer onder. Ik zou de bomen nog 5 cm kunnen inschuiven om te kijken of dat misschien nog helpt maar dan houd het op, de wielen staan dan op zijn meest verre stand zeg maar en de bomen kunnen dan ook niet korter.
Mijn lichtogen kunnen ook niet hoger , heb geen gaatjes meer en volgens mij hangen ze al hoog genoeg.

Kortom dit is het...zou de wagen dan net ff te groot zijn voor mijn fjord?
Er zijn vandaag foto's gemaakt..ik zal er zo eentje proberen te plaatsen. :P

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:58

ben inderdaad benieuwd naar je foto's. Weet wel dat de schofthoogte wel kan schelen. M'n ene paard is zo'n 6 cm hoger dan de ander en zelfs dat maakt al uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:18

mijn foto's staan bij ITP.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 01:06

Ik vind je sulky niet te groot voor je fjord. Je zit misschien wat hoger dan normaal het geval zou zijn, maar je ziet zo ten minste waar je rijdt. De constructie ziet er ook niet erg zwaar uit (maar wel stevig) dus da's een pluspunt. Ik vind het wel raar dat je bomen zo zwaar zouden zijn dat het niet lukt voor jou om het spel in evenwicht te krijgen als jij achter de as zit. (zoals nu het geval is).

Als je je bomen inschuift, zal hij meer achterover hangen, dus dat is goed. Om te bepalen hoeveel dat moet zijn, kun je nog eens een helper inhuren en die de bomen verder naar achter kan vasthouden.

Eventueel kun je nog wat gaten extra boren om de as nog verder naar voor te schuiven, of gewicht achter de as toevoegen (liefst laag houden, anders kun je omver vallen) met zakjes zand.

De lichtogen mogen eventueel nog een half gaatje omhoog (slechts één kant inkorten en de draagriem doorschuiven), maar meer hoeft inderdaad echt niet.

Ik merk bij mij eigen tweewieler dat hij nu meer schommelt, nadat de bomen eens hersteld zijn. Ze zijn niet ingekort, maar één ervan is wat verplooid, zodat de ruimte waar het paard moet zitten, eigenlijk te breed geworden is. Daardoor wordt de tweewieler vastgesjord in de lichtogen en zit daar te weinig speling op. Hierdoor moet hij wel alle bewegingen van het paard volgen en gaat de leuning dus klapperen. Vroeger had ik dat niet (en er kan niks ingesteld worden, wegens alles gelast), dus zal ik eens moeten gaan buigen. Geleerde les: regel je bomen gepast af en zet ze vooral niet te breed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 08:48

SuSEQ schreef:
Ik vind je sulky niet te groot voor je fjord. Je zit misschien wat hoger dan normaal het geval zou zijn, maar je ziet zo ten minste waar je rijdt. De constructie ziet er ook niet erg zwaar uit (maar wel stevig) dus da's een pluspunt. Ik vind het wel raar dat je bomen zo zwaar zouden zijn dat het niet lukt voor jou om het spel in evenwicht te krijgen als jij achter de as zit. (zoals nu het geval is).

Als je je bomen inschuift, zal hij meer achterover hangen, dus dat is goed. Om te bepalen hoeveel dat moet zijn, kun je nog eens een helper inhuren en die de bomen verder naar achter kan vasthouden.

Eventueel kun je nog wat gaten extra boren om de as nog verder naar voor te schuiven, of gewicht achter de as toevoegen (liefst laag houden, anders kun je omver vallen) met zakjes zand.

De lichtogen mogen eventueel nog een half gaatje omhoog (slechts één kant inkorten en de draagriem doorschuiven), maar meer hoeft inderdaad echt niet.

Ik merk bij mij eigen tweewieler dat hij nu meer schommelt, nadat de bomen eens hersteld zijn. Ze zijn niet ingekort, maar één ervan is wat verplooid, zodat de ruimte waar het paard moet zitten, eigenlijk te breed geworden is. Daardoor wordt de tweewieler vastgesjord in de lichtogen en zit daar te weinig speling op. Hierdoor moet hij wel alle bewegingen van het paard volgen en gaat de leuning dus klapperen. Vroeger had ik dat niet (en er kan niks ingesteld worden, wegens alles gelast), dus zal ik eens moeten gaan buigen. Geleerde les: regel je bomen gepast af en zet ze vooral niet te breed.

* De sulky is echt prima, kwaliteit is ook top. Hij heeft toevallig dezelfde kleur als mijn vorige wagen en dat was een Kelders en ik heb het vermoeden dat dit ook een Kelders is. Hij zit prima, rijd handig en ik heb het gevoel dat ik veel beter kan sturen, je zit wat dichterbij je paard dan op bv een marathon wagen.

*Er is nog ruimte om de bomen 5 cm in te schuiven dan zit er een oogje. Daarbij is de ruimte voor het paard dan ook wel op.

*Ook de ruimte voor eventuele gaten voor de as is er ook niet, toevallig dacht ik daar gister ook aan tijdens het rijden.

*En jawel: Ook geen gaten meer om de lichtogen omhoog te doen...maar eigenlijk vind ik ze wel okay zo kwa hoogte.
Ik zou de bomen misschien nog een heel klein stukje naar binnen kunnen draaien maar ze liggen nu eigenlijk wel heel netjes tegen het paard aan. Ik ga vandaag nog even stuntelen.
Misschien moet ik zo'n dikke onderlegger onder het schoftje leggen....komt ie iets omhoog :o :D

Ik hoop wel dat het nog wat beter wordt, zou het erg jammer vinden als ie weer weg moet. Sulky karren bevalt me wel eigenlijk.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:45

Zoals ik al zei, kun je ook nog werken met gewichten; het wordt dan wel zwaarder om te trekken, maar wat maakt 50kg uit voor zo'n fjord die gewoon is om een marathonwagen te trekken? Het is goed om horen dat je er anders zo tevreden van bent! :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:46

vandaag weer een stukkie gereden en dit keer had ik iemand mee en ik zag gelijk dat de sulky nu nog meer in balans hing. De bomen hingen als het ware los in de lamoenogen.
Op het asfalt was het nog wel hobbelen, ik hoef dan niet met mijn rug tegen de leuning aan te zitten :( . Maar later haden wen een stukkie onverharde dijk en dat ging +:)+ .

Ik wil er liever niet nog meer gewicht aan hangen omdat de wagen voor mij al zwaar genoeg is. Ik twijfelde ook enorm toen ik ging proefrijden omdat ik hem zelf erg zwaar vond. Maar ik wou toch proberen om te kijken of het zou gaan.

Ik wil de bomen nog gaan inkorten maar dan moeten mijn strengen ook korter gemaakt worden. Maar misschien kan ik mijn andere gebruiken in combi met de snelsluitingen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:38

Als je het lamoen korter maakt wordt het schommelen alleen maar meer.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:33

Maar als je het lamoen langer maakt, hangt hij meer naar voor... In dit geval moet hij meer achterover.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:45

Maar ze lopen ongeveer horizontaal dus dat effect is te verwaarlozen...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:09

Volgens de foto's valt dat bij mij niet meer onder "bijna horizontaal", dus het zal wel degelijk uitmaken. Blijkbaar verschillen we van mening. :) Het eens uitproberen is misschien veel werk, maar dan weet je ten minste waar je staat...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:36

Uitproberen is niet zoveel werk hoor...ff schroeffies losdraaien, boom inschuiven , schroeffies vast draaien en karren maar.

Morgen heb ik weer hulp. Maar begin toch te twijfelen of de wagen toch niet een tikkeltje te groot is...of paard is te klein :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:56

Nouuuuuu...volgens mij is het gelukt vandaag! Sulky is in balans. Die 6 cm die de bomen korter konden hebben toch wel geholpen.
Het was wederom best een klusje want alles zat best wel vast maar met een halve liter siliconen spray en wat grof geschut is het toch gelukt.
Kon nu rustig tegen de leuning gaan zitten en ben ook heel blij dat ik nu mijn strengen kan gebruiken die bij het tuig hoorden ipv die goedkope 'rommel' die ik in de ruitershop heb gekocht, die waren door het inkorten te lang.

Nu alleen nog een paar veiligheidsgordels erop :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:24

'k Ben blij dat het je gelukt is zonder extra gewichten en zonder je sulky te verkopen. Het is zo moeilijk om aan goed materiaal te komen dat je soms liever zoekt naar een andere oplossing dan "ander en beter".

Dus nu heb je geen rugpijn meer? Mooi zo! :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:14

SuSEQ schreef:
'k Ben blij dat het je gelukt is zonder extra gewichten en zonder je sulky te verkopen. Het is zo moeilijk om aan goed materiaal te komen dat je soms liever zoekt naar een andere oplossing dan "ander en beter".

Dus nu heb je geen rugpijn meer? Mooi zo! :)

Idd koop maar eens een goede sulk.... :$ kassa. Met deze heb ik gewoon mazzel gehad. Paard vind het ook erg leuk voor de sulky.

Nu heb ik gister nog een mooie antieke wagen gezien :o
Maar die kan nog niet overdekt staan..dus gaat niets worden denk ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:39

|( volgens mij heb ik toch te vroeg gejuicht.

Ik was vandaag alleen op de kar en het was weer een lekker hobbel ritje :( ik was blij dat ik er weer af was.
Ben toch bang dat de wagen meer geschikt is voor paarden vanaf 1.55 m(mijnes is 1.47m).