[AR] Bitbandage om liverpoolbit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Bitbandage om liverpoolbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:46

Ik heb voor mijn 3-jarige shetlander een simpel liverpoolbitje, waarbij ik de leidsels aan de bril vastmaak. Ze loopt hier prima op... is heel licht op het bit.

Nu had ik op advies van mijn meninstructrice dat bitje voorzien van een dubbel laagje bitbandage, maar dat blijft er maar kort op zitten. Mijn pony slaagt erin om dat spul al weer heel snel kapot te maken.

Gebruiken jullie eigenlijk bitbandage?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:52

Levensgevaarlijk spul, geeft ontstekingen en een gewone gladde stang is toch veel gladder dan dat stroeve spul

Dennis

Re: Bitbandage om liverpoolbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:56

Een bit bandage, dubbel laags bij een shetlander. Kreeg hij z'n mond nog wel dicht? Ik rij mijn pony's al met een dunner bitje omdat die mondjes te klein zijn voor een standaard bit, laat staan met bandage er omheen.

Ik heb 1 merrie een tijdje met en zeemleertje gereden op aanraden van mijn instructrice, maar pony liep fijner zonder. De rest altijd gewoon zonder gereden.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:00

Nou, de shet lijkt geen last te hebben van dat bandage... krijgt haar mond echt wel gewoon dicht, hoor.

Maar dat bandagespul is al snel aan flarden en ik vroeg me dus af of die bandage eigenlijk wel nodig is (is nog een ramp om te "monteren" ook).

Als het niet hoeft, dan doe ik het liever zonder. Maar ik heb zelf nog weinig menervaring, dus daarom stel ik hier de vraag...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:17

Het is verschillend per paard, net zoals met elk ander soort mondstuk.
Ene paard houdt van een recht bit, andere van een tongboog, ene van enkelgebroken, andere van een dubbelgebroken.
Ene paard houdt van een kaal bit, ander heeft het liever ingepakt (persoonlijk gebruik ik dan liever zeemleer i.p.v. die stroeve bandages)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:17

Waarom zou je met zo'n ingepakt bit gaan rijden als ie het op een normale gladde stang ook goed doet? Heeft je instructrice daar nog iets over gezegd, over het nut er van?
Zo niet, dan zou ik em er mooi aflaten, als ie het goed doet zonder.

Wil je em toch inpakken, dan liever echt zeemleer dan zo'n bandage. Ondingen dat spul.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 23:31

Ik weet dus nog niet of ze ook goed loopt zonder dat bandage. Heb het nog niet zonder geprobeerd. Maar dat ga ik nu wel doen.

Mijn instructrice heeft eigenlijk niet gezegd waarom ze dat bandage om dat bit deed. Maar ik heb er ook niet naar gevraagd, dus dat ligt net zo goed aan mij als aan haar.

Ik heb vanmiddag na het rijden de restanten van dat spul eraf gehaald omdat ik bang was dat ze er de volgende keer stukken los van in haar mond zou krijgen en zou doorslikken. Lijkt me niet goed.

Maar ik twijfelde of ik er weer nieuw bandage omheen zou doen. Ik ga het nu inderdaad eerst maar eens zonder proberen.

Overigens is dat liverpoolbitje niet helemaal glad... heeft een soort van ribbeltjes aan 1 kant.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 06:54

Dat heeft een liverpoolbitje altijd.

Wanneer heb je weer les?
Anders zou ik eens eens stuk zeemleer kopen en dan eromheen knopen. Is fijner in de mond en kauwt ze minder snel kapot.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:25

Ik deed er bij mijn paard altijd 1 laag goed strak omheen en dat bleef heel lang netjes zitten.

Ik heb nu een kunststof liverpool, hoef nu dus niks meer te omwikkelen...

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:33

Ik heb inmiddels 2x gemend met een "kale" liverpool, en dat gaat ook prima. Ik laat het dus lekker zo nu.