[AR] Peutertje mee op wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nastik

Peutertje mee op wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 10:44

Sinds een half jaartje heb ik voor mijn dochtertje (peutertje) een pony gekocht die ik zelf aangespannen rijd. Mijn dochter is nog klein, wel heel dol op de pony, maar kan nog niet rijden.

Ikzelf heb heel veel plezier met het aangespannen rijden en in het weekend heb ik een klein bijrijdertje dat lekker met de pony naar buiten gaat.

Omdat mijn dochtertje zo dol is op buiten zijn en met de pony knuffelen, zitten en aaien lijkt het me leuk om haar eens met te nemen met het wagentje. Dit heb ik weleens eerder gedaan met een groter karretje (eigenlijk voor een Welsh) en toen kon mijn man haar op schoot nemen. Inmiddels hebben we een kleinere wagen die wel voor onze pony (Shet) geschikt is maar met minder zitplaatsen.

Ik zat eraan te denken om voor mijn dochter op de bok een vierpuntsgordeltje te laten bevestigen zodat ze niet spontaan even van de wagen kan afspringen of aan de wandel te gaan.

Ik vroeg me af wat een veilige manier is om een kleintje op een wagentje mee te nemen. Of kan ik beter even wachten tot ze wat groter is?

Onali

Re: Peutertje mee op wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:46

Lijkt me niet verstandig, mocht de pony er ooit vandaar schieten, jij valt van de kar dan zit je dochter er nog op met alle gevolgen van dien. (bv omslaan van de kar)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:48

echt vastzetten lijkt me niet heel erg handig idd.
misschien kan je doormiddel van een armband jullie aan elkaar vastmaken?

ik zou sowieso een cap opdoen, voor het geval er wel wat gebeurt

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 10:49

IndianLady schreef:
Lijkt me niet verstandig, mocht de pony er ooit vandaar schieten, jij valt van de kar dan zit je dochter er nog op met alle gevolgen van dien. (bv omslaan van de kar)

Wat stom, zover heb ik nog niet eens gedacht. Ontaard.

Ik ga er meestal wel vanuit dat zoiets nooit gebeurd, maar dat kan natuurlijk helemaal niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:50

Geeft niet, vind het alleen maar slim dat je over de veiligheid van je dochter nadenkt.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 10:54

Ik wil heel graag de pret delen, maar het moet wel veilig zijn natuurlijk. Ik ben zo vertrouwd met de beestjes dat ik er eigenlijk altijd wel vanuit ga dat dingen goed gaan.

Maar als de kleine vastzit is het een ramp als de pony de benen neemt.

Er zit wel een zijbeugeltje op de bok, dus vallen kan ze niet. Maar peutertjes die zijn zo beweeglijk. Als ze iets leuks onderweg ziet zou ze zo af kunnen stappen.

Toch maar even wacht of man weer achterop de wagen proppen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:56

Ik zou er idd voor kiezen om nog iemand mee te nemen die op je dochtertje kan passen, terwijl jij ment!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:00

Ik zou met haar alleen meenemen wachten tot je zeker weet dat ze niet zomaar meer van de kar afstapt. Tot dan i.d.d. iemand meenemen die op haar kan letten.
En op wat voor leeftijd dat is zal van het kind afhangen.

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:56

bij ons in het dorp rijd er ook iemand met het kind in een fietszitje achter de menner (die zit daar vast gemaakt) is naar mijn idee levensgevaarlijk, want idd als het paard of pony er vandoor gaat ben je zwaar de sjaak!
ik begrijp dat je een shet hebt, dan is het misschien ook niet wijs om incl. man te gaan rijden (word een beetje zwaar he voor de shet).
het is altijd lastig met zulke dingen. hoe oud is ze precies? want ik ken genoeg menners die hun kids elke keer meenemen op de wagen (ook als er een groot 2span voor staat). die kids weten dat ze stil moeten zitten als papa of mama gaat rijden.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:06

Nooit je kind vastmaken, om de hier eerder genoemde redenen van eventueel er van door gaan van de pony. Zelfs mijn hond maak ik niet vast als ie mee gaat ;).
Je zou wel een gordel kunnen gebruiken die in de marathons ook wordt gebruikt, deze zitten aan 1 kant vast aan de wagen, het andere eind wordt door de groom vast gehouden. In jouw geval is dat misschien niet mogelijk, maar als het uiteinde lang genoeg is kun je het om een beugel heen slaan en zelf op het uiteinde gaan zitten.
Een stuk veiliger!
Maar, één en ander is natuurlijk afhankelijk van hoe oud ze is, en of ze zelf goed zelfstandig en stevig kan zitten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:05

Mijn zoontje van 2 gaat bijna altijd mee op de koets, hij vindt het prachtig.
Wel gaat mijn man dan ook mee, zodat hij zich met de kleine bezig houdt. Want stilzitten doet hij niet altijd, en ik moet op het paard en verkeer letten.
Ik heb hem een rijhelmpje gekocht die hij dan opheeft, anders vind ik het eng. En verder nemen we meestal wat te drinken ofzo mee voor als hij zich wat begint te vervelen. Maar hij vindt het helemaal geweldig, meestal begint hij al "draf" te roepen voordat we goed en wel op de weg zijn :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:04

En de afspraak maken met de menner dat mocht het misgaan jijn met kind eraf springt en de menner zich maar moet redden

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:34

Ik denk dat het beter is om nog even te wachten, zoals je kunt lezen in de bovenstaande reacties. Heb je een wei of bak tot je beschikking? Daar kan je paardje niet weg en kan iemand haar vast houden op de wagen. Als er dan iets gebeurd, en diegene gaat eraf met de kleine, kan je paardje i.i.g niet weg. Alleen weet ik niet of mijn idee ook wel zo verstandig is... :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:35

Waarop wachten..
het kan toch best mijn dochter gaat al vanaf dat ze jkan zitten mee, wel met goede afspraken tussen menner en kinderoppas

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:08

Inderdaad, die afspraak hebben wij ook. Als er iets gebeurt, wil ik dat mijn kind er sowieso gelijk af gaat. Maar is nog nooit nodig geweest gelukkig :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:16

Maar hebben jullie dan ook nog een groom voor de paarden? De 'kinderopppas''kan natuurlijk niet met de paarden helpen en tegelijk een kleine in de gaten houden. En als er iets gebeurd, en de kleine moet van de wagen af, dan rij je als menner toch ook niet alleen verder met een op hol geslagen paard??
Tenminste, dat denk ik. Ik heb geen ervaring met kleintjes.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:46

hafjelinger schreef:
En als er iets gebeurT, en de kleine moet van de wagen af, dan rij je als menner toch ook niet alleen verder met een op hol geslagen paard??

Als het paard op hol geslagen is, heb je niet veel andere keus dan verder rijden...

Met een babysit erbij lijkt het me prima te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:50

Ik neem mijn kids ook alleen maar mee op de wagen als er iemand mee gaat die min 16 is.
Die kan indien nodig met kind en al van de wagen afspringen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:18

Sorry in mijn geval kwam het kind voor de rijder en het paard, die moet zichzelf dan maar redden, als groom kun je er toch ook niet van achteraf naar voor springen

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:54

Ja dat is waar. Dan zal het misschien toch wel gaan met iemand die voor de kleine zorgt.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:05

Wij nemen onze kinderen (6 en 9 jaar) enkel mee als er achteraan nog iemand bij hen kan zitten. Mijn man ment, ik ben groom en stel dat er problemen zouden zijn, dan kan ik niet én de paarden begeleiden én op m'n kinderen letten. We hebben nu pas een nieuw paard (4 jaar) en het andere is 5 jaar, de eerste ritten zullen zeker zonder de kinderen gebeuren. Pas als het span meer ervaren is en we de paarden beter kennen, mogen ze mee - mét oppas.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:11

@Megahaf:
Zo doen wij het ook.
Ik men, met menhulp (groom) en manlief achterop met de 2 kids.
Duidelijke afspraken voor het geval er iets zou gebeuren.
Geen menhulp: dan ook niet met de famillie naar buiten toe, ik ook niet alleen trouwens.
Je weet maar nooit........

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:44

Mijn dochtertje gaat nog niet mee,maar deze zomer wel waarschijnlijk voor het eerst.
Sowieso wil ik een cap voor haar en (als ze er nu al in past) een bodyprotector. Wij laten op onze koets een autostoeltje bevestigen en idd altijd een extra persoon mee. Natuurlijk wordt het dan een rustig ritje en geen boscrossen :D

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:04

Bij mijn vorige pony deed ik het ook, maar dan een groom voor mij en een extra kinderoppas.
Maar bij een shet kun je de wagen niet zo volladen natuurlijk.
Ik vind constructies waarin ze vastzitten (autostoel, fietsstoel) niet veilig omdat je dan niet snel van de kar af kunt met je kind. In een stress-situatie gaan prullen met gordeltjes enzo...nee liever niet. Pas mee als ze stevig zitten lijkt me.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 09:44

Bedankt voor al jullie tips!

Het lijkt me inderdaad een beter idee om toch nog maar even te wachten, of te vragen of mijn man met kleine ritjes meeloopt. Dan kan mini op de bok naast mama, en kan er altijd worden ingegrepen als er iets gebeurd.

Als mini wat ouder is dan koop ik een klein capje en kan ik haar ook beter wat regels uitleggen dan nu. Ze praat nog niet zo goed en begrijpt en nog niet alles en dat is natuurlijk wel heel belangrijk.