[AR] Vraagjes aan mensen die mennen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Vraagjes aan mensen die mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:48

Daar leek mij dit het goede forum voor ;).

Ik heb namelijk een paar vragen.

Als je ment, en je rijdt daarnaast niet op het paard, wat doe je er voor
de rest zoal mee? Rijden jullie elke dag aangespannen?

Want hoe doen jullie het dan bijvoorbeeld na een dag werken, en als je 's avonds
naar stal gaat (in de winter als het donker is), span je het paard dan alsnog in om een rit te maken of doe je er wat anders mee?
(Dit bedoel ik dan vooral als je geen verlichte bak tot je beschikking heb).

En voor de mensen die geen stalling hebben aan huis: hebben jullie lang moeten zoeken
waar je mocht rijden in een bak van een pensionstal en voor de stalling van je menwagen?

mirror666

Re: Vraagjes aan mensen die mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:08

ik rijd wel op mijn paard (pony) maar ik knoop hem ook misschien 1x in de 2 weken voor de wagen ivm gebrek aan groom en ijzerbesparing :))

ik had mijn stal al toen ik een menwagen ging zoeken O:) en daar mocht het, in de bak rijden kan niet, die is te klein maargoed, de weg is veel leuker ;) mag na het hooien wel de wei op :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:23

Ik men met onze shetmerrie, dus daar ga ik idd niet meer op zitten ;) Eerder had ze nog wel een verzorgster/bijrijdster die haar weleens onder het zadel reed, zowel recreatief op buitenrit maar ook onder mijn begeleiding dressuurmatig (dus waar ze 'problemen' mee had voor de kar, werd ook en juist ohz. getraind) zij is helaas al een lange tijd veels te lang voor de pony.

Verder ben ik studente in Groningen, en meestal ben ik dus doordeweeks de meeste dagen daar. Als ik vrij ben en in weekenden ben ik gewoon hier en span ik haar eigenlijk bijna iedere dag wel in.

Naast het mennen moet ze zéker wat doen, ze heeft een mega conditie en is hartstikke lief en braaf, super werklustig, maar als je haar een week stil zet is ze toch wel erg hyper en heet voor de wagen. Zet je haar een paar weken 'stil' (ze staat wel 24/7 op de wei) dan is het een hele andere pony en is het gewoon een stuiterbal.

Ze moet dus wel een paar keer per week een beetje zwaar aan de bak. Enkel wandelen is dus niet voldoende.

Wat wij dus zoal doen naast het mennen:
- Wandelen, en ook stukjes draven dan aan de hand.'
- Longeren met enkele lijn
- Longeren met dubbele lijn, dressuurmatig aan het werk zetten
- Werk aan de lange lijnen.
- Aan de fiets

Longeren, en dan vooral met de dubbele lijn, is eigenlijk typisch iets voor de menners omdat ze dmv. de dubbele lijn vanaf de grond ook alles kunnen trainen wat je normaal gesproken ook voor de kar doet. Niet alleen goed voor de conditie dus, maar ook dressuurmatig heel geschikt om ze nieuwe dingen aan te leren of enkele 'problemen' die je voor de kar tegen komt, op te lossen.

Ik heb eigenlijk geen stalling aan huis, maar het betreft ook niet 100% mijn eigen pony. De pony's staan enkele meters verderop bij ons achter in de straat in de wei, de wagen staat enkele meters de andere kant op bij de eigenaar v/d pony's en de wei.

Héel soms rijdt ik hier in de wei wel eens met de wagen, maar meestal niet omdat het of blubberig is, of te hobbelig, en anders is het gewoon lastig vanwege allerlei afzettingen.

Als ik dressuurmatig wil trainen doe ik dat gewoon buiten, iets verderop, daar heb je een groot speelveld voor de kinderen waar het gedoogd wordt dat ik daar rijdt, zolang ik de drollen maar op ruim.
Anders kan ik altijd nog naar een vriendin van mij een dorp verderop, daar rijdt ik met de pony zo'n 20 min. over en dan kan ik meestal daar wel in de wei rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:29

Mijn opa ment met zijn Gelderse merrie 1x per week als het mooi weer is.
Ik pak haar weleens onder het zadel.

's Winters rijdt mijn opa niet en staat ze (bijna) helemaal stil.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:57

Ik rij 5x per week aangespannen. Ik kan eigelijk niet meer op mijn pony rijden omdat ik er te groot voor ben.. |( Maar 'kleine vriendinnetje's' rijden er nog wel 'ns op. Als afwisseling ga ii wel 'ns met haar wandelen of aan de lange lijnen werken. Héél soms ga ik er wel 's op zitten.

Na een dag werken wordt ze de volgende dag gewoon weer ingespannen, als het tenminste een 'gewone training' was. Na intensieve buitenritten of wedstrijden longeer ik haar de volgende dag kort zodat ze geen spierpijn krijgt en niet stijf wordt.

In de winter rijden we niet zo veel. Omdat we dan ook niet zo intensief bezig zijn, wordt ze dus ook niet geschoren, dat gebeurd aan het eind van de winter. In de winter mag ze lekker pony zijn en wandel ik met haar. Of ik ga zonder zadel op d'r rondhobbelen :P Ze staat dan 2x per week ofzo voor de wagen.

Ik rij maar héél weinig in een bak. Dressuur oefen ik gewoon in het bos op grasveldjes en open plekken, en 1x per week bij Ben in de bak waar ik les heb. Als we dan tenminste in de bak gaan rijden. :P
Onze wagen staat gewoon in de schuur bij onze paarden. Wij staan namelijk niet bij een pensionstal of manege, maar bij een boer achter in de tuin. :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:42

ik rijd ook minder in de winter. Alleen in het weekend of tijdens de les. Daarnaast longeer ik met dubbele lijnen ga er soms mee fietsen en op ferro durf ik zelfs te gaan zitten.

Ik men nu ongeveer 4 tot 5 keer per week met ferro en met jazz en robijn 1 tot 2x bij gebrek aan groom en tijd.

pony's staan gewoon bij mijn ouders thuis.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:47

Ik rijd mijn paard ook wel onder het zadel, maar omdat ze onder het zadel veel spanningsproblemen heb probeer ik dat ook een beetje te beperken, en veel afwisseling te bieden.

Als het lang genoeg licht is rijd ik meestal 2x per week aangespannen, 2x per week onder het zadel en longeer ik nog 1x per week (gemiddeld genomen dan).

Wat je verder kunt doen is eigenlijk al genoemd:
Longeren is heel goed om je paard soepel te houden, met pessoa, enkele longe, dubbele longe.
Verder is werken aan de lange lijnen leuk en goed voor je paard en voor jezelf! ;)
En dan kun je inderdaad nog lekker wandelen, en als je paar er geschikt voor is fietsen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 04:53

Janouk loopt 3 x per week aangespannen, 3 x per week onder het zadel en 1 x per week wordt ze gelongeerd. Maar dat kan wel eens verschillen, net waar we zin in hebben of wat nodig is in de fase van de training. Wij zijn nu bezig de eenvoudige galopwissels aan te leren en dat doen wij onder het zadel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:42

Mijn shetten worden het hele jaar door gereden (Minimaal 2 keer per week). Ik werk wisselende diensten dus in de winter maak ik gebruik van mijn avond en nachtdiensten maar rij ook wel in het donker (kar is goed verlicht) In de winter wat meer in enkelspan als in de zomer (sneller klaar) Ze worden nooit onder het zadel gereden (eigenlijk 1 keer per jaar wel op de koninginnedagmarkt :D)
Ik longeer ze en werk zo nu en dan aan de lange lijnen. Verder slepen ze wel eens de bak en laat ik ze vrijspringen. Aan conditie geen gebrek.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:30

Vende schreef:
Als je ment, en je rijdt daarnaast niet op het paard, wat doe je er voor
de rest zoal mee? Rijden jullie elke dag aangespannen?

Ik rijd op mijn pony en longeer hem ook nog af en toe (niet te vaak, vind het maar saai ;) ). Ik rijd zeker neit elke dag aangespannen, vind ik te saai, wil afwisseling in het werk hebben. Maar dat geldt ook voor ohz rijden, dat doe ik ook niet elke dag.
Ohz start ik ook dressuurwedstrijden, dus daarin zijn we bijna net zo fanatiek als het mennen. 's Zomers start ik menwedstrijden, dus men ik voornamelijk. 's Winters start ik dressuurwedstrijd, dus rijd ik meer ohz.

Citaat:
Want hoe doen jullie het dan bijvoorbeeld na een dag werken, en als je 's avonds
naar stal gaat (in de winter als het donker is), span je het paard dan alsnog in om een rit te maken of doe je er wat anders mee?

Nee ik ga nooit mennen in het donker. Dat is een van de redenen dat ik 's winters (bijna) niet men, maar ohz rijd. Dan kan ik namelijk in een verlichte rijbak rijden of rijd gewoon een rondje over straat, kan ook prima hier op de verlichte wegen en met genoeg eigen verlichting.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:14

Wat voor afstanden rijden jullie dan per keer zo ongeveer?

Ik heb sinds 2 maanden een jong shetje van 3 jaar voor de wagen lopen, maar kom er helaas niet vaker dan 2 of 3 x per week aan toe om met haar te gaan rijden. Ze wordt ook niet ohz gereden of zo.

Ze is netjes beleerd door een professional en doet het super voor de wagen. Maar ik vind het heel moeilijk om in te schatten wat ze kwa afstanden en tempo redelijkerwijs aankan nu.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:19

Omdat ik marathonwedstrijden rij, train ik 5x per week 1 uur intensief.
Maar een jonge shet van 3 moet je natuurlijk niet zo hard laten werken. Ze is dan nog een beetje in ontwikkeling. Ik denk dat 2 a 3x per week wel genoeg is. Als ze ouder is kun je dat misschien opbouwen.

Ik kan het je allemaal eigelijk niet vertellen, ik heb er geen ervaring mee... :o

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:23

Ik heb een shetlander:

1x per week een uur menles
2x per week 'thuis' aan de slag. Ik kan dan niet in de bak dus we gaan de weg op. Meestal één keer een echte ontspannende buitenrit van een paar uur, en één keer trainen.
2x per week longeren (serieus)
En dan nog wandelen. Het is niet echt elke week hetzelfde, maar gemiddeld genomen komt het hier op neer. Ik heb verlichting op mijn wagen (gewoon van die fietslampjes) en ga ook in schemerdonker gerust nog op pad :j.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:25

Ik rij momenteel 3 keer per week minimaal 15-20 km in 1 a 2 uur maar ben nu aan het trainen voor de mendurance klasse 2. Een jonge shet zou ik 5 tot max 10 km laten lopen met een tempo van circa 7 km/u. 10 min draf afwisselen met 5 minuten stap houden ze goed vol.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:28

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst zo'n 10 km met haar gereden en daar hebben we zo'n 1,5 uur over gedaan.
Eerder reden we per keer niet verder dan zo'n 6 km.

Ze was na die 10 km niet merkbaar moe en ook niet heel bezweet of zo.

Zou ze al langere afstanden aan kunnen dan 10 km per rit?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:31

Napie schreef:
Ik rij momenteel 3 keer per week minimaal 15-20 km in 1 a 2 uur maar ben nu aan het trainen voor de mendurance klasse 2. Een jonge shet zou ik 5 tot max 10 km laten lopen met een tempo van circa 7 km/u. 10 min draf afwisselen met 5 minuten stap houden ze goed vol.

Ik was zelf net mijn andere berichtje aan het tikken toen je deze reactie plaatste. Zag het dus daarna pas.
Bedankt! Dit soort concrete antwoorden heb ik iets aan!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:48

@Vende, Je leest het heel veel verschillende mogelijk heden, hoe vaak aangespannen gereden wordt.

Kan voorlopig niet leuke buitenritten met wagen doen, wegens geen groom.
(anders zou er vaker met de kar gereden worden, zou graag een keer paar uur door de polder zwerven met kar, wel weer met vlot
tempo als training voor de endurance, grinnik, je kan het combineren, als het moet.)

Mijn schema
(ongeveer, wijk hier natuurlijk best wel eens vanaf!, afwijkingen zeker met wedstrijden in het weekeind, menles ook vaak op vrijdag avond etc. )

Maandag rustdag en die wordt soort van gerespecteerd door mij.
(paddock, wei, staprit kan van alles zijn, maar meestal licht werk, aangezien pony het weekeind doorgaans druk is geweest.
Uiteraard na een endurance of zo op zondag, dan maandag staprit, of longeren of zo, even alles losmaken, maar niet hard werken.)
Dinsdag springles
Woensdag rit van minstens 25 km (liefst 32.5) tempo minimaal 11 km/u, onder het zadel, rij sinds kort endurance vandaar)
Donderdag dressuur les onder het zadel
Vrijdag vrije dag, paddock, wei, staprit, buitenrit van ca 1 a 1 1/2 uur met draf en galop. (licht werk dus)
Zaterdag, menles 1 x per 14 dagen. (als geen menles, training endurance rit van minstens 25 km, liever langer)
Zondag, wedstrijd (dressuur onder het zadel wedstrijd, cross les, endurance wedstrijd, bosrit als training dus lange rit!, strandrit als training dus lange rit, noem maar op)

@MarjaR, wijs iets dat ik bij endurance op een auto en in een boekje zag staan.
It's not the distance but the speed that kills the horse.
Uiteraard er van uitgaand dat je het opbouwt en langzaam meer gaat trainen, zoals Napie al suggereerd.
En leer je paard kennen, dat is het allerbelangrijkste.

Wat betreft stalling van de menwagen, die mag bij de boer staan waar mijn pony staat, maar dan moet ik brug over met
missende brugleuning en heb geen groom. Dus kar staat op de vereniging tegen betaling uiteraard.
Vorige vereniging waar ik lid was, was kar een vies woord, mocht je de bak niet mee in.
Huidige vereniging heeft tijden dat er gemend mag worden.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:12

Ik probeer veel aangespannen te rijden. Op de momenten dat dat niet lukt. Omdat het donker is of omdat ik alleen ben, dan ga ik lekker met haar fietsen of wandelen. Het rijden en longeren vind zij niet zo leuk. Gezien ze al 18 is wil ik haar daar niet meer mee plagen en alleen nog de dingen doen die zij leuk vind.

:D