[AR] mennen/betuigen, hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

mennen/betuigen, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:07

Ik heb een lieve tinkermerrie die ik onder het zadel rijd. Mijn man rijdt ook, maar door een blessure het laatste jaar niet meer.
Juist omdat we weer graag samen met ons paard de bossen inwillen, denken we weleens om haar te laten betuigen en te gaan mennen.

maar eigenlijk hebben we geen idee wat er allemaal bij komt kijken: menles/koetsiersbewijs, paard laten betuigen, welk tuig kopen, karretje kopen....

Kan iemand opnoemen hoe te beginnen, welke stappen eerst, waar we ons op kunnen oriénteren en waar we om moeten denken? Het gaat ons nog niet om de details, zoals welk bit enz, maar om de grote lijn.

onze Jody is 9 jaar oud, 1.61 groot, bomproof en gehoorzaamt bij het longeren zeer braaf op de stem. Zie mijn profiel voor foto's. Wij wonen in centraal/oost drenthe.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-05-09 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Re: mennen/betuigen, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:09

Als eerste zou ik het koetsierbewijs halen en haar naar iemand sturen die haar beleerd voor de kar. Zorg dat jij al wat ervaring hebt, misschien ken je iemand die ook ment wiens peerd je even mag lenen? Neem menlessen met dat peerd en koop een kar. Marathonwagen is misschien het handigst, of een sulky als je vaak het bos ingaat ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:12

De eerste stap: de zoekfunctie even bovenhalen en de FAQ lezen. Vooral voor de vragen "welk tuig" en "welke kar" zul je daarmee wel geholpen zijn.

Als je zelf geen ervaring hebt, laat je je paard beter beleren door een professional. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Verder zijn een aantal menlessen en/of een koetsiersbewijs geen slecht begin.

Veel plezier met het mennen - het vergt wat investering, maar is enorm leuk om te doen!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:12

Ik zou eerst beginnen met menlessen en het behalen van je koetsiersbewijs.
Daarna zou ik het paard weg brengen om door een ervaren iemand (en iemand die ook ervaren is in zowel mennen als beleren).
Als je paardje dan eenmaal goed beleerd is, fijn onder begeleiding!, samen gaan mennen.
Diegene kan je ook helpen uitzoeken welk tuig en welke wagen.

Heel veel menplezier! Het is een heerlijke sport, waar je ontzettend veel plezier aan kunt beleven, mits je een ervaren iemand hebt die je helpt om samen veilig op weg te kunnen gaan!

beantsje

Re: mennen/betuigen, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:15

OK eerst menles dus. En hoe kom ik erachter waar menlessen gegeven worden (met lespaarden)?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:16

Even navragen bij menners of googleën.
Ik woon niet in Drenthe ;) .

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:19

Als je even googled kun je dat vast wel vinden. In ieder geval veel plezier want mennen is gaaf!! :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:33

Misschien even bij verenigingen in de buurt informeren waar menlessen en cursussen gegeven worden.
Dan vind je op die manier vast ook wel iemand die je kan helpen met betuigen van je paard!

succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:08

Met de zoekfunctie kom je een heel eind wat betreft het beginnen met mennen.
Zo kun je o.a. [AR] FAQ voor AR hier vinden wat er bij komt kijken en hoe je beginnen moet.

Hier een slotje.