[AR] Nieuwe paard... en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Nieuwe paard... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:05

Ik vroeg me af wat jullie doen als jullie net een nieuw paard hebben gekocht om mee te gaan mennen. Laten jullie hem eerst even staan en wennen aan de omgeving? Aan de hand mee laten lopen (als je recreatief gaat mennen) of gelijk aan de slag in bak/buiten op straat of bos.

marrlinde

Re: Nieuwe paard... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:07

eerst een paar dagen laten wennen, aan zn stal, de omgeving, de stalgenootjes. gewoon lekker op stal en op de wei zetten enzo. dan als je weer gaat beginnen zou ik eerst in de bak en op het terrein blijven, en dan kan je steeds wat verder weg gaan ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:24

Eerst laten wennen aan omgeving en andere paarden en er ohz mee rijden. Daarna ga ik denk ik eens slepen en het paard dan in enkelspan opnemen om het dan uiteindelijk te proberen in tweespan. (als hij dat kan, ten minste)

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:30

Een paar dagen laten wennen aan stal, omgeving, paardenvriendjes, daarna direct inspannen en mee de weg op. Zo heb ik het gedaan met mijn nieuwe paard. Ik moet daar wel bij vermelden dat het paard in kwestie super ervaren is in enkel- dubbel- en vierspan, en 100% verkeersmak, dus mag het eigenlijk geen problemen opleveren. Als je er zelf nog niet zeker van bent of je paard verkeersmak is of bijvoorbeeld erg schrikkerig is, dan zou ik daar eerst op oefenen. Dan eerst rustig in de bak rijden. Vertrouwen (wederzijds!!) is het meest belangrijke.
Succes ermee!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:00

Eerst een paar dagen wennen aan de omgeving, de andere paarden en aan ons.
Als het allemaal goed gaat, meteen mee de weg op!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 16:37

Oja, ga waarschijnlijk in December pas een Shetlander aanschaffen om mee te gaan mennen. Dan hoop ik mijn koetsierbewijs al te hebben gehaald. Ga zoiezo niet gelijk mennen, miss eerst een maandje aan de hand door het dorp lopen, om te laten zien dat helemaal niks eng is. En dan later mennen.

Goed idee?

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:21

binnen 4 maanden heb ik men friesje paardje eindelijk op stal..
ik zou hem 3 dagen ofzo laten wennen en daarna as rijden op terrein..
is dat goed of moet ik hem al direkt aan rijden?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:50

Ik denk dat het ook aan het paard ligt waneer je begint met rijden. als je paardje snel aan zijn nieuwe plekkie gewend is, zich thuisvoelt, dan zou ik lekker gaan rijden. Maar las ie wat onzeker is ofzo, zou ik paar daagjes wachten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:09

Juangi schreef:
Oja, ga waarschijnlijk in December pas een Shetlander aanschaffen om mee te gaan mennen. Dan hoop ik mijn koetsierbewijs al te hebben gehaald. Ga zoiezo niet gelijk mennen, miss eerst een maandje aan de hand door het dorp lopen, om te laten zien dat helemaal niks eng is. En dan later mennen.

Goed idee?

het is inderdaad handig om je shetje eerst even te laten wennen, ik heb mijn shet zelf ingereden voor de kar. ik weet niet of die van jou al eerder voor een kar heeft gestaan?en hoe het gaat met verkeersmak? want toen mijn shet verhuisd is heb ik haar eerst een week laten wennen dan een week mee over de weg gelopen en dan aangespannen over de weg (dan was ze al beleerd en verkeers mak).

shartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:20

ik zou hem eerst laten wennen aan de nieuwe omgeving (heb zelf geen paard)