[AR] Vanaf welke leeftijd paard beleren voor sulky?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jojo85

Vanaf welke leeftijd paard beleren voor sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:04

Het onderwerp zegt het eigenlijk al: Vanaf welke leeftijd kan je je paard beleren voor sulky? Heb wel eens gelezen dat je eerst kan beginnen met heel erg licht grondwerk zoals voetjes geven en meelopen (2 jarige), daarna beginnen met beleren (2,5), daarna onder het zadel beleren (3,5).

Of in een andere volgorde?

Ben benieuwd! :D

Maisie

Re: Vanaf welke leeftijd paard beleren voor sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:55

voor de kar is minder belastend voor de rug dan onder het zadel. Mits je natuurlijk geen uren gaat rijden. Ik begin met 2,5 rustig met wat longeren commando's aanleren en er achter lopen langs de weg. Mijn jongste pony die eind deze maand 3 wordt heeft nu een keer of 3 10 min voor de wagen gestaan. Dit ga ik nu uitbouwen in combinatie met longeren.

Dit is wel per paard verschillend. Jou richtlijn is wel redelijk maar zou altijd naar de pony/paard kijken of ze het aankunnen. Je hebt er zeker wel profijt van als je met een jongere pony langs de weg gaat wandelen om ze verkeersmak te maken. Maar dat natuurlijk ook geen 7 dagen per week 2 uur om maar iets te zeggen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:14

In de FAQ van AR staat een stukje over de leeftijd van beleren.
Pink_Horizon @ [AR] FAQ voor AR

Natuurlijk is de gekozen leeftijd voor iedere pony/paard verschillend.
Een keus kan ook zijn pas op latere leeftijd (3,5-4 jaar) te beleren. Behalve lichamelijk moet een paard het ook geestelijk aankunnen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:54

Jojo85 schreef:
Het onderwerp zegt het eigenlijk al: Vanaf welke leeftijd kan je je paard beleren voor sulky? Heb wel eens gelezen dat je eerst kan beginnen met heel erg licht grondwerk zoals voetjes geven en meelopen (2 jarige), daarna beginnen met beleren (2,5), daarna onder het zadel beleren (3,5).

Licht grondwerk; oh, heet dat zo...wij beginnen er mee als heel jong veulen, maar noemen het opvoeden.
±2 1/2 jaar zadel en/of tuigmak maken. Daarna gaan ze meestal nog het land op.

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 17:01

Albert schreef:
Jojo85 schreef:

Licht grondwerk; oh, heet dat zo...wij beginnen er mee als heel jong veulen, maar noemen het opvoeden.
±2 1/2 jaar zadel en/of tuigmak maken. Daarna gaan ze meestal nog het land op.

ahh, vast een draver liefhebber?
Best mee eens, eerst 'grondwerk' met veulen en dan als 2,5 jarige longeren etc. en dan als 3,5 beleren onder zadel. Bij mij staan ze hun hele leven op het land dus een 'tussenstop' is hier niet nodig.

voor een draver is het vaker sneller onder zadel maar mijn paard is 1/2 daver x nog iets... maar laat hem eerst even doorgroeien, ligt aan het paard.

;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:11

mijn persoonlijke voorkeur:

onder 3 jaar: basisopvoeding, voetjes geven, wandelen, verkeersmak maken en alles wat daarbij hoort... etc etc.

vanaf 3 jaar longeerwerk (uiteraard verantwoord opbouwen!) en dan zoetjesaan doorwerken naar het werkelijke inspannen en rijden (zowel ohz als voor de wagen). het ene paard zal aan een maand of twee voorbereiding genoeg hebben, bij het andere zal het langer duren.
'gewoon' longeerwerk met een paard onder de drie jaar vind ik eigenlijk not done, dan is het nog verstandiger (fysiek gezien dan, het geestelijke stukje laat ik dan even in het midden) om het dier een paar keer in te spannen en lekker langs de weg wat te toeren.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:42

Ik ben van de ouderwetse mening dat beleren kan vanaf een jaar of 2 (als het paard aangeeft het mentaal aan te kunnen), maar dat je met echt werken moet wachten tot minstens 3,5 jaar. Uiteraard moet er altijd voorzichtig opgebouwd worden. De opvoeding van een paard begint natuurlijk al als veulen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:08

Jojo85 schreef:
[
ahh, vast een draver liefhebber?
Best mee eens, eerst 'grondwerk' met veulen en dan als 2,5 jarige longeren etc. en dan als 3,5 beleren onder zadel. Bij mij staan ze hun hele leven op het land dus een 'tussenstop' is hier niet nodig.

voor een draver is het vaker sneller onder zadel maar mijn paard is 1/2 daver x nog iets... maar laat hem eerst even doorgroeien, ligt aan het paard.

;)

......"Het land weer op" daar bedoel ik mee het jonge paard gewoon met rust laten. De geleerde lessen vergeten ze echt niet.
Ik denk dat veel beleer-problemen voorkomen kunnen worden door vroeg, zeg 2 jaar, te beginnen met beleren en de weg van de geleidelijkheid te kiezen boven de overbluf-methode. Serieus rijden ga je pas doen als ze ongeveer 3 jaar zijn. Dan pas kan je ook enig evenwicht verwachten.
Longeren is erg belastend; daar moet je heel voorzichtig in zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:18

wij hebben hier een paard van 3 die nog te jong is, ze is nog niet toe aan het zadel. ik denk dat het per paard verschillend is met beleren, maar voor de sulky heb ik mijn shet vanaf 2 jaar beginnen leren. zeis nu 3,5 jaar en het gaat goed, nog niet al te lange afstanden.

2 jaar zadel op vind ik absurt jong! paardmoet nog doorgroeien en jah...hier is dat paard van 3 dus ook veel te jong in aanraking gekomen met het zadel en heeft nu een trauma. paard voor haar hele leven verkloot, ik heb ook nog een draver purebred die altijd op duindigt gelopen heeft, haar veulens weden al met 1,5 jaar het zadel op gedaan en ruiter erop, ben je dan niet heel erg idioot bezig?

maar voor de sulky zou ik zachtjesaan op 2 jaar beginnen met tuig. en de sulky gewoon in de bak zetten zodat je beestje eraan kan wennen. en dan zo verder.