[AR] Paard (in 2span)slaat zomaar voor de wagen, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiss

Paard (in 2span)slaat zomaar voor de wagen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 23:36

Vraagje, vandaag hadden we een flink probleem. Ik deed mee aan een oefen vaardigheid, waarin 2 hindernisje stonden.
mijn linkerpaard was al een beetje druk, maar dat is hij wel meer. de eerste manch heb ik rustig gereden, en ze deden het super, na de laaste poort gaf ik gas, toen gingen we zo hard dat ik moeite had om ze terug te krijgen.
2e manch, ging hij ineens slaan naar de wagen, toen ben ik nog rustiger gaan rijden, maar na de een na laatste poort ging hij er rammend vandoor, hij sloeg zo hoog, dat zijn been over het lamoen ging, dus toen ging hij door met slaan. gelukkig bleef mijn rechter paard rustig(zij is nieuw in mijn span)
de wagen en het tuig rijd daar rijd ik al tijden mee.
het leek wel of hij verschrikkelijk boos werd dat hij niet hard mocht, maar zo rijd ik wel vaker.
ik heb nog met dit span gereden in winterswijk en ze waren harstikke fijn om te rijden.
gisteren had ik ook nog les, en toen liepen ze ook gewoon heel fijn, dus ik snap niet waarom hij nou ineens zo ging slaan, hij heeft dit nog nooit gedaan en vorig jaar hebben we ook al met hem gereden wel naast een ander paard, maar volgens mij lag het niet daar aan.
wie herkent dit? :\
we hebben trouwens veel geluk gehad dat we niets hebben en de paardjes hebben allebei wat wondjes aan de benen, het rechterpaard het meest, omdat de linker haar sloeg nadat zijn paard over het lamoen hing. ze is wel gehecht maar het viel gelukkig mee.
we hadden wel gewonnen, voelt heel dubbel. |(

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:35

Heb je nagekeken of er geen steekbeest zat, wij kennen hier nl problemen met steekbeesten die op de zachte plekken gaan zitten rond de anus en in de liezen..
Maar met 2span lopen ze toch niet in een lamoen??

Anoniem

Re: Paard (in 2span)slaat zomaar voor de wagen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:48

Dominantieprobleem tussen de paarden?
Ik heb een span gehad waar ik prima tandem mee kon rijden maar absoluut geen 2-span omdat het voorpaard het niet accepteerde als het achterpaard naast haar liep en ze dan constant aan het bijten en trappen was....
Ook in de wei hadden ze een strenge rangorde.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:37

Was het niet een uit de hand gelopen vreugdebok dan wel de wil om harder te gaan als dat jij toestond?

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 10:49

Echwel schreef:
Heb je nagekeken of er geen steekbeest zat, wij kennen hier nl problemen met steekbeesten die op de zachte plekken gaan zitten rond de anus en in de liezen..
Maar met 2span lopen ze toch niet in een lamoen??

nee weet ik, was laat, ik bedoelde de boom :o

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 10:55

Echwel, ik denk dat ik daar wel naar gaat kijken, zou een optie kunnen zijn, het begon zomaar uit het niets
Lia, dominantie probleem heb ik niet met die twee hij is een ruin, en vind iedereen lief, en hij is echt verliefd op zijn spangenoot, ze lopen ook samen in de wei, en zijn dan ook erg "close".
Napie, nee hoor echt geen vreugdebok, hij sloeg echt bewust om iets, hij was ook boos, kon ik gewoon merken, maar ik weet niet waarom, hij is altijd vrolijk, wil altijd werken, dus heel moeilijk om te bedenken waarom hij het nou deed.
we gaan in ieder geval alles nalopen, ook jullie tips.
vast bedankt voor de reacties

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:03

Denk dat je idd gewoon tegen steekbeesten moet spuiten om dit te voorkomen..
Je weet maar nooit

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:02

@kiss, dat is even schrikken zeg :oo gelukkig is alles goed afgelopen. Waar heb je gereden vandaag ?

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:33

ollie1 schreef:
@kiss, dat is even schrikken zeg :oo gelukkig is alles goed afgelopen. Waar heb je gereden vandaag ?

was eigenlijk gisteren, zondag, maar was vannacht nog een beetje hyper, vandaar mijn bericht op maandag wat eigenlijk zondag was :?
Het was in Rhoon, een oefenmarathon.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:52

kiss schreef:
ollie1 schreef:

was eigenlijk gisteren, zondag, maar was vannacht nog een beetje hyper, vandaar mijn bericht op maandag wat eigenlijk zondag was :?
Het was in Rhoon, een oefenmarathon.

Ik begreep het ook later toen ik naar het tijdstip keek ;) . Reed je daar tegen het natuurgebied aan ? Dan zou het inderdaad aannemelijk kunnen zijn dat het toch insecten kunnen zijn geweest. Kan me niet voorstellen dat hij ineens vanuit het niets zo er vandoor zou gaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:26

Jeetje dat is schrikken!!
Die beesten zou inderdaad kunnen. Of misschien kwam hij met zijn voet ergens in terecht of zette hij hem verkeerd neer, wat hem zeer deed?
Waar sloeg hij heen?? Sloeg hij echt naar je merrie, of sloeg hij 'zomaar' ergens heen?

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 09:46

Hij sloeg omdat hij boos was. Ik denk dat ik weet wat we fout gedaan hebben.
als we het span losrijden, dan zet ik mijn kinketting in het begin wat strakker.
voor een (oefen)marathon, zet ik mijn kinketting juist wat losser, omdat hij altijd dan altijd een beetje naar beneden en naar voren met zijn hoofd duikt. we dachten van elkaar dat we de kinketting losser hadden gezet. :o
Dus hij wilde weg met zijn hoofd en het lukte niet, ik denk dat hij daar erg boos om werd.
Het gaat gelukkig alweer goed, een donderdag mogen de hechtingen bij Pink eruit, Bronski had ook geschaafde billen van de boom, en dat is nu ook weer genezen.
Dus volgende week gaan we het weer rustig oppakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:17

Dat soort dingetjes kunnen idd behoorlijke gevolgen hebben.
Ik heb een tijd een ruin gehad waarbij absoluut geen enkele staarthaar verkeerd mocht zitten bij de culeron, daar werd hij echt narrig van :D