[AR] Shetlander beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_James

Shetlander beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:30

Hoi, ik wil deze zomer beginnen met het beleren van mijn shet (van 3), maar heb een paar vraagjes.
Vandaag heeft een boer uit onze straat mij al meegeholpen, en ik heb al een tuig van hem gekregen. Hij ment zelf ook vaak met zijn eigen paarden namelijk. Maar dat bit is 3 cm te groot, en het is ook een stang, maar hij zegt natuurlijk dat dat wel goed is. Ik koop sowieso wel een nieuwe, maar wat voor bit kan ik dan het beste kopen? Ik dacht gewoon een trens, vooral om mee te beginnen. maar hij zegt dat een stang veel beter werkt...
Verder deed hij het wel heel goed vandaag, (dit was de 2e keer, de 1e keer had ik met iemand anders geoefend) hij vond heel het tuig en ook het bit geen probleem, en het sturen ging ook al wel goed.. Maar wat hij wel probeert, is om ineens achteruit te lopen en om te draaien.. Hoe kan ik dat als beste voorkomen? Want vaak is het dan al te laat en staat hij alweer met zijn neus naar mij toe. Bij het longeren deed hij dat eerst ook vaak, maar dat heb ik hem nu afgeleerd..
En de 1e keer dat ik met hem had geoefend was met mijn tante, die zei dat je er beter een dekje onder kon doen. Is dit ook beter of maakt dat niks uit?

SuSEQ

Re: Shetlander beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:45

Doe je leidsels door de lichtogen ipv de leidselsleutels en vang zo je paard tussen de leidsels. Als hij dan probeert om te keren, dan lukt dat niet omdat het buitenleidsel in de weg zit. Ze leren dat snel genoeg af... Zoek een bit wat wel past; een liverpool in de juiste maat werkt meestal goed.

Zoek eens op dit subforum naar topics ivm beleren; er zijn er genoeg waar de materie al in aan bod gekomen is... Een constante in de gegeven antwoorden is trouwens "Niet zelf doen, maar stuur hem naar een prof."

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:59

Ik zou voor een boeren bokkebitje of tewel een utrechtse stang gaan..

ik heb dit bitje ook voor mijn shet gehaald. ze zijn wat vriendelijker als een liverpool.. ik heb mijn bitje gehaald bij www.divoza.nl

en bij shetjes doen ze het prima!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:26

boeli schreef:
Ik zou voor een boeren bokkebitje of tewel een utrechtse stang gaan..

ik heb dit bitje ook voor mijn shet gehaald. ze zijn wat vriendelijker als een liverpool.. ik heb mijn bitje gehaald bij http://www.divoza.nl

en bij shetjes doen ze het prima!

Maar bij een liverpoolstang heb je meer mogelijkheden met je leidsels ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:29

Klopt, een liverpool is echt niet zo heftig bij juist gebruik.
Achteruitlopen en omdraaien kun je voorkomen door je paardje voorwaarts te houden, desnoods beetje activeren met de zweep.
Dekje onder het tuig heeft geen functie, krijgt ie het alleen maar onnodig warm van.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:56

Een dekje is inderdaad niet zo handig, je kunt eventueel een schoftonderlegger gebruiken dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:06

Maar alleen een schoftonderlegger gebruiken als daar ruimte voor is, bij een goed passend schoftstuk heeft het 1. geen zin en 2. is het niet bevorderlijk voor de pasvorm ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:45

Dat klopt, maar omdat ze nu een dekje gebruikt ging ik er even vanuit dat ze er ook écht eentje nodig hebben. Zo niet, dan niets gebruiken maar dat spreekt voor zich...

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:30

Oke bedankt voor de reacties!
Nee een dekje gebruik ik niet meer..
Hij doet het wel heel erg goed, vandaag weer geoefend en hij heeft geen een keer geprobeerd om te draaien. :)

Ik denk dat ik deze dan koop, het utrechtse bitje:
http://divoza.com/shop/a.visit/49fed1dd ... a8c0640715
Want om nou meteen zo'n duur bit te kopen, vind ik een beetje onnodig.. Want zo intensief ga ik ook niet met hem mennen, want ik kan het zelf ook nog niet. Gewoon zo een paar keer met iemand die het ook echt kan.. ik heb nog niet eens zelf een karretje.. ;)

Maar kan het ook gewoon met zo'n bitje eigenlijk?:
http://divoza.com/shop/a.visit/49fed1dd ... a8c0640715