[AR] Beleren voor de kar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveeyouu

Beleren voor de kar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 16:27

Heeft iemand tips om het paard voor de kar te beleren.
Ik wil zelf graag zoon ligt wipkarretje(zoon karretje met driewielen)
of is dit juist helemaal niet handig?
Ik wil het het liefst zelf doen maar weet nog niet super veel.
weet allemaal precies hoe het tuig vast moet maar voor de rest nog niet echt genoeg.
heeft iemand tips?
Zowieso haal ik als ik de eerst 10x een iemand bij die er alles van weet.
maar toch zou ik via deze weg ook al graag wat tips ontvangen!

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Beleren voor de kar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:15

Grapje zeker.
Als je er niet superveel van weet, kan je niet zelf een paard voor de kar beleren. Dat is echt werk voor mensen die dat veel doen. Vanalles aanschaffen voor je zelfs nog maar begint vind ik niet handig.

Tip:
laat je paard beleren
haal je koetsiersbewijs

Beslis dan wat voor kar je wil hebben.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:19

idd, niet zelf gaan doen, kan hele gevaarlijke situaties opleveren als je het zelf doet!

veel succes ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:48

Een 'wipkar', met 3 wielen? Are you kidding?! |o 8)7

Als je al niet eens weet hoe je moet optuigen, begin dan niet aan het mennen, en al hélemaal niet aan het beleren van een onervaren pony.

Groene, onervaren menner en groene, onervaren pony = vragen om ongelukken, en = dus heel erg dom, dat is heel simpel.

En daarbij zou ik mezelf als ik jou was toch eens even goed achter de oren krabben als jij denkt dat een kar met 3 wielen (een zogenaamde 'wipkar' zoals jij dat noemt?! :z ) uberhaupt 'bestaat' en nog normaal, veilig en stevig is ook nog..... :7 }:0

Oh, enne, gezien je leeftijd............ denk ik niet dat hier nog erg veel aan toe te voegen valt....

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:15

Als je voor het openen van je topic eerst een beetje had rondgekeken in de "oude" topics dan had je waarschijnlijk je topic niet geopend...

Iedereen is hier bereid om elkaar te helpen maar als je zelf helemaal groen bent en je paard ook en je wilt gaan beleren dan is dat een heel ander verhaal.

Gezien de gevaren die er zijn voor zowel jezelf als je pony, zul je hier alleen het advies krijgen om het over te laten aan een ervaren iemand en zelf ervaringen op te doen met behulp van koetsiers bewijs of les.

Tuurlijk begrijpen we je enthousiastme wel. Maar denken dat je met weinig kennis en ervaring iets kan waar anderen jaren ervaring voor hebben opgebouwd is niet reëel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:29

Een wipkar bestaat zeer zeker, ouderwetse Friese "jitkarre" met een voorwiel wat je met je voet moet besturen. En zeker geen aanrader om voor dit vehikel een paard te gaan beleren!!!!
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 02:04

Tinks schreef:
Als je voor het openen van je topic eerst een beetje had rondgekeken in de "oude" topics dan had je waarschijnlijk je topic niet geopend...

Iedereen is hier bereid om elkaar te helpen maar als je zelf helemaal groen bent en je paard ook en je wilt gaan beleren dan is dat een heel ander verhaal.

Gezien de gevaren die er zijn voor zowel jezelf als je pony, zul je hier alleen het advies krijgen om het over te laten aan een ervaren iemand en zelf ervaringen op te doen met behulp van koetsiers bewijs of les.

Tuurlijk begrijpen we je enthousiastme wel. Maar denken dat je met weinig kennis en ervaring iets kan waar anderen jaren ervaring voor hebben opgebouwd is niet reëel.

Helemaal mee eens.

Zowieso begrijp ik dat je zelfs nog nooit gemend hebt, heb je wel een idee wat er mis kan gaan? Weet je wel hoe je moet reageren? Of denk je dat je hem gewoon kunt inspannen en weg kunt rijden?
Ga aub een ervaren iemand vragen je te leren mennen en pas als je daar een tijd mee bezig bent kun je overwegen om je eigen paard te beleren.
Je koopt toch ook geen paard als je nog nooit gereden hebt?

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:08

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Zelfs mensen met een aantal jaren menervaring doen het beleren niet zelf en halen er iemand bij. Er kunnen echt gekke dingen gebeuren.
Mennen is leuk, je wilt jezelf en je paard dan toch echt geen nare ervaringen bezorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:10

Wij beleren ze wel zelf maar dat gaat ook niet zomaar, er komt nogal wat bij kijken.
TS, als je het verantwoord wilt doen, breng je paard of pony dan naar een professionele stal om hem te laten beleren en neem zelf ondertussen menles, dan kom je goed beslagen ten ijs.
Maar voor iemand zonder ervaring is ook tien keer met iemand erbij gewoon heel magertjes om zelf voldoende ervaring te krijgen om verantwoord te gaan mennen.

1Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:39

Ook ik sluit me aan bij de vorige opmerkingen!!!!
Doordat mijn rug aan gort is kan ik helaas niet meer paardrijden.
6jaar geleden kreeg ik van vrienden geld om mijn koetsiers diploma te halen.
Tot die ervaring was ik er van overtuigd dat het een oude ....sport was.
Ik ben er achter gekomen dat mennen absoluut kicken is, maar dat het gevaarlijker is dan het rijden op een paard.
Nu ben ik in het rijke bezit van een jonge Groninger die ik aan het beleren ben, d.w.z de basis heb ik zelf gedaan het echte werk heb ik aan deskundigen overgelaten.

Zelf heb ik haar tuigmak gemaakt en eindeloos met tuigage op stuur en streng zeker in geoefend.
Toen dit eenmaal goed ging hebben we er een band aan gehangen om het trekken aan te leren.

Op een gegeven moment waren we klaar voor het echte werk, ik ben bijzonder blij dat we dit uit handen hebben gegeven.
Een paard kan nog zo braaf zijn 1 slechte ervaring en je bent terug bij af.
Wat betreft de materialen die je nodig hebt kan ik je maar 1 met klem aanraden...koop geen oude troep
je bent er afhankelijk van !!!!
Koop een kar met rem die niet bij de eerste bok of steiger sessie uit elkaar valt.
Tot slot, haal je koetsiersbewijs en ga km maken voordat je zelf los gaat.
veel succes