annelinnie schreef:hee bokkers!
hiervoor was hij mijn verzorgpony, maar aangezien hij zijn eigen dochers aan het dekken is moet hij wel weg.
Zou je hem dan niet héel snel daar weghalen of desnoods tijdelijk even ergens in z'n eentje zetten, igg zonder merrie? Dit lijkt me nou niet echt de situatie om rustig af te wachten...
Het is wel mogelijk, mennen met zo'n kleintje, bokker Assepoetster heeft haar 2 mini's van 70/75 cm. voor de sulky lopen.
Echter of je hem ook voor een marathonwagentje zou kunnen spannen, en dan ook nog eens in enkelspan, betwijfel ik. Je hebt wel lichte marathonwagentjes, bokker Buckje heeft ook een dergelijk wagentje maar rijdt er wel 2span mee.
Voor zo'n kleintje wordt de wagen al snel te groot en te zwaar, helemaal in enkelspan. Ik zou in jou geval eerder kiezen voor een goede sulky dan voor een marathonwagentje. Daarbij komt dat van die lichte marathonwagentjes soms niet bepaald erg stevig en veilig te noemen zijn.
En tsja, hoeveel zoiets kost? Een degelijke, stevige wagen betaal je al gauw tussen de €1000,= en €2000,= voor, als het al soms niet meer is.
Qua sulky's heb je van die 'zelfbouwpakketten', van die standaard shet-sulky's van HorseshopHorsepower, maar ook die sulky's vind ik nou niet echt stevig en veilig te noemen, + dat er vaak nog heel veel aan verbouwd moet worden, ze worden bijna altijd standaard met een veels te lang en smal lamoen geleverd, soms zonder stophaken etc.
Wagenbouwer HCA in Klarenbeek bouwt hele goede, veilige en stevige sulky's, dat zijn eenzitters, daar sla je dus minder gauw mee om dan die tweezitters van bijv. Horseshophorsepower en deze zijn beter geveerd. Bokker xElienx en bokker Sappos hebben ook zo'n sulky. Volgens mij betaal je daar rond de €800,= voor maar dan heb je ook écht wat goeds!
Verder moet je dan nog de kosten van een goed tuig er bij rekenen, daar betaal je ook al gauw een paar honderd euro voor.
Is je pony al beleerd voor de wagen, en kun je zelf ook mennen? Anders dan zou ik toch eerst zelf een mencursus volgen en je Koetsiersbewijs halen, en je pony (met hulp van) proffesioneel laten beleren.
Mennen is niet zomaar iets wat je 'even voor de leuk' kan gaan doen, 't kost veel geld om alles veilig te krijgen