Ik ga weer een stapje terug maken met mijn nieuwe New Forest voor de kar. Voor de kar beleren met hulp van een draverafrichter ging goed, relaxte pony, goed verkeersmak, geen bijzonderheden dus.
Nu merk ik tijdens buitenritjes dat ze behoorlijk eigenwijs kan zijn; eigenwijzer dan ik gewend was van mijn vorige. Ik heb nu 2 keer een situatie gehad waar ik niet blij van wordt (en die in andere omstandigheden gewoon link had kunnen zijn). Ik vermoed dat ik niet snel genoeg reageer en ook niet op de goede manier.
Het komt erop neer dat ze een wending naar rechts dwars door mijn linkerleidsel heen liep en met zelfs linkerstelling ter correctie doorliep. Leidde tot een afgesneden bocht (sloot ernaast...) Op de zweephulp springt ze dan naar voren ipv opzij te gaan. In het begin wendde ze een keer op die manier bijna naar rechts terwijl ik links wilde en al voorbereidde (dat is gelukkig niet meer voorgekomen, dat heb ik kennelijk wel goed aangepakt). Omdat ik dacht dat ze naar huis trekt (dat had gezien de plaatsen waar het gebeurde, een verklaring kunnen zijn) ben ik expres datzelfde ritje van de afgesneden wending, weer een paar keer langs stal gereden en heb afslagen naar huis juist niet gepakt. Dat ging op zich goed... Zelfs de ingang van stal passeren voor een blokje xtra ging voorbeelding...
Maar toch, het gevoel blijft dat het nog niet goed zit met ons. Ze blijkt dit onder het zadel ook te proberen, "zelf beslissingen proberen te nemen", zei de amazone (en die pakt gelukkig ook goed door);
Hoewel ik alleen recreatief wil rijden en altijd heb gereden (heb wel koetsiersbewijs), heb ik besloten om eerst weer een instructeur in de arm te nemen.
Kan ik in de tussentijd bepaalde oefeningen doen aan de lange lijnen of via grondwerk? Wie weet hier goede oefeningen voor? Ik rijd met een bokkebitje(utrechts stangetje) omdat ik dat bij mijn vorige gewend was; kan een liverpool hierbij nog helpen?
aan de lange lijnen kun je in principe alles trainen. maar je moet wel de juiste manier weten. heb je je pony zelf beleerd? zoniet, met welk bit is ze beleerd? want de meeste paarden worden met een liverpool beleerd en dat kan heel veel uitmaken
Mara73
Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-09 10:22
ik heb haar met hulp zelf beleerd en we zijn toen aan de lange lijnen die problemen niet tegengekomen... Ze is beleerd met het bokkebitje/utrechtse stang, maar ik vermoed idd. dat dit te mild is voor haar. Mijn vorige NF had een heel zacht mondje, vandaar het bokkebitje.
Die instructeur is zeer verstandig. Ik snap sowieso nooit zo goed waarom mensen het idee hebben dat je geen instructeur nodig hebt als je 'alleen maar recreatief' rijdt.
Als ik het zo hoor is ze je in het begin te snel af, waardoor je het niet kunt voorkomen. Dit is echter wel het belangrijkste en waarschijnlijk ook de verklaring dat het van de week goed ging, toen je bewust ging kijken of ze het deed. Toen was je namelijk iedere stap met haar bezig en corrigeerde je haar (onbewust) direct toen ze aan de wending dacht. Je zult dus je gehele rit met je aandacht meer bij je pony moeten zijn, daar kun je al veel mee oplossen. Nee helaas is mennen niet je paard voor de wagen zetten, achterover zitten en van de natuur genieten. Bij een paard zul je iedere stap in de gaten moeten houden, juist bij een menpaard i.v.m. de gevolgen en het feit dat je veel moeilijker in de gaten hebt dat ze iets gaat uitspoken, ohz voel je dat een stuk sneller.
Daarnaast zit er denk ik nog een foutje in je manier van sturen. Als je paard naar rechts gaat, en jij trekt aan links, gaat hij inderdaad keihard naar rechts. Buitenteugel is je stuur, binnenteugel vraagt alleen stelling. Maar dit is iets wat je instructeur je zal gaan uitleggen.
Nogmaals, goede stap om een instructeur te nemen, daar zal je een stuk wijzer van worden!! Bit is in dit geval niet het 'probleem' denk ik, eerder nog te weinig ervaring en kunde van de koetsier. Bokkebitje kun je er prima inlaten als ze die goed accepteerd.
Mara73
Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-09 16:51
Bedankt voor het meekijken! Wil me toch wel een beetje verdedigen als het gaat om "onkunde" en te weinig ervaring... Het principe van sturen in normale situaties ken ik en kan ik wel toepassen (ik rijd 4 jaar meerdere keren per week zonder problemen, is ook nog niet veel en niet erg ervaren dat realiseer ik me wel). Ik heb uitgebreid instructie gehad bij mijn vorige pony dus helemaal groen ben ik niet meer. Het is alleen dat ik deze pony nog niet goed aanvoel en zij is snel en dan mis ik echt de ervaring... Maar goed, ervaring moet je met een andere pony opbouwen en dat gaan we doen met hulp.
Ik heb ongeveer eenzelfde probleem, en lees dus even mee.
Voor mezelf ben ik er redelijk achter wat het probleem is (neem binnenkort weer lessen). Als ik met Petra een wending neem, en mijn buitenleidsel te los laat (omdat ik met de zweep een hulp wil geven), gaat ze gewoon rechtdoor.
Ik oefen vooral wendingen en het openen en sluiten van voltes aan de lange lijnen.
Mara73
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-09 08:06
Wat voor type paard heb je?
Mijn collega noemt F@y een zelfstandige pony die veel leiding nodig heeft, anders beslist ze zelf. Ik denk dat we daar het belangrijkste deel van het probleem te pakken hebben. Is even wennen ws. Mijn vorige was heus niet makkelijk, maar die reed ik al 7 jaar onder het zadel toen we pas gingen mennen en dat scheelt. Helaas kan ik niet meer rijden door artrose, anders zou ik er eerst weer een tijdje zelf op gaan rijden. Ik heb al kontakt gehad met de menvereniging waar ik lid van ben, dus ik zie het wel weer zitten voor de toekomst. De instructrice op mijn pensionstal kan ook werken aan de lange lijnen dus daar kan ik ook een plan mee maken.
Mara73
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-09 09:36
Ik kan mijn vorige bericht niet meer wijzigen of iets erbij zetten, maar wil nog wel even iets toevoegen: ik las net mijn eerste post weer door en het staat er een beetje onduidelijk wat ik bedoelde met die wending naar rechts. Ik ontspan links en bereid de wending voor (stelling). Ze gaat te vroeg/snel naar rechts, ik probeer met links te corrigeren door die weer meer aan te nemen (en rechts geven) en daar loopt ze dan dus doorheen... pfff lastig uitleggen. Instructeur vond het wel klinken als ongehoorzaamheid.
Maar als ze naar rechts valt en je wilt haar naar links hebben. Dan is je rechterteugel je buitenteugel en links je binnenteugel. Je rechterteugel moet je dus juist eraan houden en met links een klein beetje vragen om mee te komen naar links. Als je rechts loslaat, zal ze over de rechterschouder wegvallen naar rechts.
Het is natuurlijk ook ongehoorzaamheid, jij wilt naar links, zij gaat naar rechts. Iets anders kun je er niet van maken. Maar de vraag is nu; waarom? Ben jij te laat met ingrijpen? Geef jij geen duidelijke hulpen? Negeert ze jouw hulpen? Snapt ze jouw hulpen niet? En zo zijn er nog wel 10 vragen te bedenken. Alleen kunnen wij vanaf de pc niet zien, wat nu precies het probleem is en daar kan een instructeur je wel mee helpen.
Mara73
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-09 18:03
Bedankt Sjonniej, die vragen had ik idd ook, dus heb vandaag met een ervaren menner gereden, conclusie: ongehoorzaamheid zoals jij al vermoedde, in combi met mijn te late en niet helemaal adequate reactie. We hebben de situaties bewust opgezocht en ze ging het wel beter doen, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik het helemaal onder controle heb. Ik ga dus de kar wegzetten bij de menvereniging en komende tijd daar met instructie rijden. Daarna met instructeur bij mij in de omgeving...ik denk namelijk dat het op het menpark niet gebeurt...het is toch wel gekoppeld aan richting huis gaan... Ook dacht deze menner dat mijn bokkebitje toch in deze situatie te weinig deed...
Maar verder is het zo'n ontzettend leuke en coole pony, komt wel goed met ons...
Een bokkebitje te weinig deed?? Als je met kracht je paard moet gaan sturen is het niet goed. Voor dit soort rijtechnische problemen heb je aan een trens genoeg. Die stangwerking is alleen bedoeld om je paard in noodsituaties wat meer te overtuigen van het feit dat hij hier moet blijven en niet mag gaan rennen. Maar als je instructeur ervan overtuigd is dat een ander bit beter is, dan moet je hem maar volgen. Maar ik zou het leuk vinden als je hem eens om de reden vraagt. Naar mijn idee zijn rijtechnische problemen namelijk niet op te lossen met een scherper bit.
Echt een goede stap van je!! Ik weet zeker dat je onder begeleiding heel veel kunt leren en daardoor beter met hem kunt communiceren, waardoor het mennen nog leuker wordt!
Houd ons op de hoogte
Mara73
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-09 20:26
Ik word er eigenlijk ook wel enthousiaster van om aan de slag te gaan. De afgelopen jaren met mijn vorige paardje waren ook leuk, maar die vond ik te oud (24 toen we begonnen) om meer mee te doen...heeft wel vertrouwen en basis gegeven. Nu heb ik gewoon meer nodig dan dat. Het bitje deed idd. te weinig in de overgangen en ik moest in de wending een ophouding maken omdat ze dan vooruit schoot; degene die vandaag meereed, was trouwens niet de instructeur die ons gaat helpen, dus ik ga het wel navragen.
Leuk hoor Mara , herken je enthousiasme , k heb sinds drie maanden menles , mijn pony is scheef en dit vereist veel vaardigheden.( welke ik goed moet oefenen en nog niet heb-toch kan ik van kleine stukjes die goed gaan genieten) Elk dier heeft zo zijn aandachtspunten en dat maakt het ook tot een uitdaging. Benieuwd naar je ervaring.
Buitenteugel loslaten....is een veelgemaakte fout, ik men nu ook anders dan in het begin en je merkt heel veel verschil. De buitenteugel is altijd de 'leidende' teugel en de binnenteugel vraagt en ontspant bij de wendingen en oefeningen.
Ander bit....ik zou wel uitkijken dat je hem niet te hard in de mond maakt. Liever steeds even losgooien en opnieuw oppakken dan meer druk/scherper bit.
Ach alles is gewoon uitproberen en kijken wat voor jou goed werkt en voor je pony. Consequent zijn is wel punt 1!
Mara73
Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-09 13:00
De beloofde update: Instructeur heeft het eerste deel zelf gereden en vindt haar op zich fijn aan de hulpen, goed te sturen, zacht mondje betrouwbaar en relaxed maar...een tikkeltje eigenwijs (of moet ik dat zelfstandig noemen). Ik moet er echt "baas van worden en blijven". Nu was dat bij mijn vorige onder het zadel uitgevochten, dus dat scheelde wel...
Ik heb idd aan de lange lijnen ondervonden dat ik mijn linkerteugel idd langer op druk moet houden dan ik gewend was, dit was idd. ook de tip van de instructeur. En idd. dat bij het naar huis drammen leidsels even aanhalen en weer los, tot ze het snapt. Dus al met al een bevestiging van wat we al dachten. Verder vond hij dat ik gewoon lekker op pad moest gaan met een betrouwbare groom en heel veel afwisseling moest inbrengen; in plaats van naar huis een extra rondje, halverwege huis keren, langs stal enz. Dat was ik inderdaad al gaan doen en dat werkt. Dus bedankt voor het meedenken!
Ook kunnen we op het menpark van mijn instructeur komen dressuren. Dus we gaan lekker verder met de tips en weer meer zelfvertrouwen.
Klinkt als een fijne les!! Fijn ook dat je bij hem op het menpark mag gaan rijden. Daar kun je die africhting toch net wat beter oefenen dan op de rechte weg. Waar je altijd verplicht bochten moet maken, terwijl je ze op een veld altijd kan maken als je dat zelf wilt en niet wanneer d eweg ophoud
Succes!!
SuSEQ
Geplaatst: 27-04-09 08:56
Sjonniej schreef:
Waar je altijd verplicht bochten moet maken, terwijl je ze op een veld altijd kan maken als je dat zelf wilt en niet wanneer d eweg ophoud
Je moet natuurlijk wel een bocht maken als het veld ophoudt...