[AR] Shetlander denkt terug aan 'eerst' (na ongeluk bang)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Shetlander denkt terug aan 'eerst' (na ongeluk bang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:49

Hoi!
Beetje een vage titel en ik weet ook niet of het waar is, maar ik denk het. Mijn shetlander is ongeveer 2 jaar geleden met succes beleerd voor de kar. Dit ging allemaal super goed, ze was heel erg braaf. Dit hebben we gewoon door gezet en ze is altijd braaf geweest. Ook is ze altijd al behoorlijk nuchter geweest, en redelijk bomproof. Ze was in ieder geval niet zo snel onder de indruk. Toen ik in de zomervakantie naar Italië ging, heeft een vriendin voor haar gezorgt.
Ze kon gewoon alles met haar doen, dat was geen probleem. Toen ging ze en keer met haar mennen en het ging een tijdje goed. Tot dat ze opeens schrok van een 'blaadje', ze zijn toen door een soort van blokken langs de weg gereden en ergens bij een boom tot stilstand gekomen. Verder niemand gewond, alleen een paar blauwe plekken. Maar vanaf toen begon de ellende zo ongeveer. We zijn toen weer heel rustig begonnen met dingen slepen, lange lijnen en vertrouwen (schriktraining).
We hadden weer een keertje met de kar geprobeert, ging ook prima. De 2de keer met de kar was ze weer heel erg rustig tot ze opeens uit het niets (er was echt helemaal niks) ging rennen, met een bok er tussendoor en gewoon onrembaar. We zijn toen tot stilstand gekomen tegen een auto en ze stond helemaal te trillen op d'r beentjes. Bij elke stap die we weer wilde zetten was ze compleet in paniek, ze wilde alleen nog maar wegrennen. We hebben toen de kar achter d'r vandaan gehaald en hebben de kar & pony apart naar huis gebracht.
Goed, toen wist ik al dat het lang zou duren om weer vol vertrouwen te mennen, want het was gewoon gevaarlijk. Al 2 keer was ze uit het niets gewoon keihard gaan rennen en niet meer stil te zetten. Toch ben ik weer met haar aan de slag gegaan (na een tijdje 'men-rust'). Dat is allemaal vrij moeizaam gegaan, vooral toen ze bandjes moest slepen en dat ook echt alleen moest doen zonder dat ik naast haar liep. Daarna hebben we met een sulky gereden met gewoon iemand er naast, ze wilde dan wel is rennen maar dan hadden we haar gewoon vast en dan stond ze weer helemaal te trillen op d'r beentjes. Al vanaf toen had ik het idee dat elke keer als ze weg wilde rennen, ze terug dacht aan wat er in het begin gebeurde.
Ook rijd er sinds kort een klein meisje op haar ze hebben eerst een tijd aan de longeerlijn gedaan en ze had laatst een keertje los gereden. Gewoon eerst Op de volte bij de A en ze moest van mij de volte steeds ietsje groter maken totdat ze gewoon het hele rondje liep. Maar bij de C vind ze het allemaal spannend, dat wist ik al. Dus na een poging ben ik er maar naast gaan lopen en na een paar rondjes heb haar toen ze bij de C liep losgelaten. Toen ging ze dus opeens weer rennen uit het niets, dit probeerde ze het rondje erna ook. En als ze dan weer stilstaat staat ze helemaal te shaken op d'r benen. Nu word mijn gevoel nog sterker dat ze dus terug denkt aan de 1rste keer.

Het is een heel lang verhaal geworden, maar mijn probleem is dus dat als dat nou zo zou zijn, wat zou ik daar aan kunnen doen. Naja, veel oefenen, maar als ik er naast loop is het spannend, maar blijft ze bij mij. Al is ze los, word ze onzeker en wil ze aan de ene kant keihard wegrennen, maar aan de andere kant naar je luisteren en bij je blijven. Dan weet ze het helemaal niet meer en uit een paniek actie rent ze dan dus heel hard weg.
Ik ben de weg even helemaal kwijt, ik wilde haar laten readen maar dat heb ik om persoonlijke reden toch niet doorlaten gaan.

Als het onduidelijk is sorry, vraag dan alstjeblieft wat iets wel moet zijn :)

Groetjes Isa
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-04-09 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:53

Even een stipje, ik ben namelijk ook erg benieuwd wat er met Tsjit kan zijn. :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:38

Denk dat je dit beter bij AR had kunnen vragen..
Dan is van velen het antwoord dat als je een keer een ongelukje hebt gehad met een aangespannen paard je van wel heel goede huize moet komen om weer voor de wagen te zetten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:56

Het kan best zijn dat je pony daar aan terugdenkt en angstig is. Maar het kan ook best zijn dat je pony heeft uitgevonden op die manier onder het werk uit te komen. Het kan ook zijn dat je pony fysiek ergens last van heeft en dat dat af en toe de kop op steekt. Het trillen hoeft geen angst te zijn, maar kan ook gewoon komen door de inspanning van het rennen. Kortom, het kan van alles zijn.

Ik vind het goed dat je hier hulp vraagt, maar ik vraag me af of dit iets is wat je zelf kunt oplossen. Mag ik vragen hoe oud je bent en wat je ervaring is met het aanspannen/beleren van paarden? Je schrijft dat je pony 'redelijk boomproof' was. Zelf zou ik al nooit met een pony die niet 100% bomproof is aangespannen de weg op gaan.
Dat je aan het vertrouwen wilt werken is te prijzen, maar ik zou ook aan duidelijkheid/gehoorzaamheid werken. Want schrikken en iets eng vinden mag best, maar er remloos vandoor gaan niet. Dat is dus voor de kar gebeurd, en kennelijk ook in de bak.
Voordat je dat voor elkaar hebt, zou ik in elk geval dat kleine meisje niet loslaten op je pony, want je pony is niet betrouwbaar. En je wilt toch niet dat er nog meer ongelukken gebeuren?

Kortom: zoek iemand die eens bij je komt kijken waarom je pony zo aan de kletter gaat en ga daar concreet aan werken. Want ik kan me best indenken dat je wilt weten of ze steeds 'terugdenkt aan de eerste keer', maar belangrijker vind ik het hoe je het gaat oplossen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:16

Sientje schreef:
Het kan best zijn dat je pony daar aan terugdenkt en angstig is. Maar het kan ook best zijn dat je pony heeft uitgevonden op die manier onder het werk uit te komen. Het kan ook zijn dat je pony fysiek ergens last van heeft en dat dat af en toe de kop op steekt. Het trillen hoeft geen angst te zijn, maar kan ook gewoon komen door de inspanning van het rennen. Kortom, het kan van alles zijn.

Ik vind het goed dat je hier hulp vraagt, maar ik vraag me af of dit iets is wat je zelf kunt oplossen. Mag ik vragen hoe oud je bent en wat je ervaring is met het aanspannen/beleren van paarden? Je schrijft dat je pony 'redelijk boomproof' was. Zelf zou ik al nooit met een pony die niet 100% bomproof is aangespannen de weg op gaan.
Dat je aan het vertrouwen wilt werken is te prijzen, maar ik zou ook aan duidelijkheid/gehoorzaamheid werken. Want schrikken en iets eng vinden mag best, maar er remloos vandoor gaan niet. Dat is dus voor de kar gebeurd, en kennelijk ook in de bak.
Voordat je dat voor elkaar hebt, zou ik in elk geval dat kleine meisje niet loslaten op je pony, want je pony is niet betrouwbaar. En je wilt toch niet dat er nog meer ongelukken gebeuren?

Kortom: zoek iemand die eens bij je komt kijken waarom je pony zo aan de kletter gaat en ga daar concreet aan werken. Want ik kan me best indenken dat je wilt weten of ze steeds 'terugdenkt aan de eerste keer', maar belangrijker vind ik het hoe je het gaat oplossen.

Normaal gesproken zou ze voor dat ongelukje niet schrikken van blaadjes oid. Ik zei al, het was een nuchtere pony. Ik ben 13. :) Ik heb geen ervaring met inrijden, maar men wel behoorlijk veel en heb haar ook ingereden zoals het meestal gaat en niet op mijn eigen manier. Ook heel lang gewoon zonder iets erachter veel stuur oefeningen gedaan en dat alle overgangen er in zitten. Iets erachter laten slepen en uiteindelijk, de kar er achter. Over haar gehoorzaamheid, ze staat stil wanneer ik stil sta, ze loopt waar/wanneer ik wil dat ze loop. Ga ik rennen rent ze achter me aan, of als ik het vraag blijft ze stil staan. En wanneer ik om 'ho' vraag doet ze dat ook gewoon. Maar ik denk persoonlijk, als een paard echt in paniek is, kan niemand zijn paard meer houden. Als ze iets eng vind, loop ik met haar naar het 'enge' toe en dan is het over, dan moet ze gewoon verder aan het werk. Ze vind werken ook totaaal niet erg, ze staat met plezier voor de kar en ook rijden vind ze hartstikke leuk. Ik heb ook niet echt het idee dat ze daar onderuit wil komen. Dat is eigenlijk met niks wat ik van haar vraag.

Bedankt voor de tips, ik ga kijken of er iemand een keer bij kan zijn! :)

@Echwel: Wat is AR? :o

Judje

Re: Shetlander denkt terug aan 'eerst' (na ongeluk bang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:31

Verplaatst van OPG naar AR.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:49

Echwel schreef:
Dan is van velen het antwoord dat als je een keer een ongelukje hebt gehad met een aangespannen paard je van wel heel goede huize moet komen om weer voor de wagen te zetten

Helemaal mee eens. Als er eenmaal echt iets gebeurd is kan je weer bij nul beginnen, als het dan goed gaat blijft het een tijdbom wat je voor de wagen heb.
Ik heb het mee gemaakt, makste, braafste pony die ik heb, maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om hem ooit weer voor de wagen te zetten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:52

met heel veel geluk komt ze erover heen, maar het blijft altijd een spanning die ze meedraagt.
Meer dan heel veel geduld kun je niet doen, oefenen en oefenen in een heel langzaam tempo en de tijd zal het dan leren of ze nog veilig voor de wagen kan in de toekomst.

Ies_ schreef:
@Echwel: Wat is AR? :o

AR = Aangespannen Rijden
daar staat je topic nu ;)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 16-04-09 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd, de editknop is er niet voor niets

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:26

Dat hij weer gaat rennen als hij voor de kar staat is zo gek nog niet. Bij die eerste keer is hij geschrokken en dat is totaal verkeerd afgelopen. Als hij later dan weer eenzelfde situatie tegenkomt, is het logisch dat hij weer in paniek raakt.

Wat alleen wel vreemd is, is dat hij nu ook ohz zo in paniek raakt. Dat klopt namelijk niet met het verhaal, als hij aangespannen iets raars heeft meegemaakt, is het niet logisch dat hij ohz ook debiel gaat doen. Een paard kan niet zo complex nadenken als wij.

Wat zou kunnen is dat hij pijn heeft. Dan wel veroorzaakt door lichamelijke problemen, dan wel veroorzaakt door verkeerd tuig.
Of hij hoorde een geluid/zag iets, wat hij ook hoorde/zag toen hij 2x zo fout af liep.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:44

Bedankt allemaal voor het meedenken & de tips! :)

@Sjonniej: Lichamelijke problemen zou misschien kunnen, maar ik zou dan niet kunnen verklaren waarom ze dat tijdens het rijden alleen heeft als ze achter in de bak is waar ze het zowieso een beetje spannend vind. En ze dan wel gewoon d'r best doet voor op de volte. Maar het zou misschien kunnen, ik ga er even over verder denken! :) Bedankt!

Ik ben trouwens wel aan de slag gegaan met wat Sientje zei, over de gehoorzaamheid. Dat deed ze erg goed! Eerst gewoon heel veel stuuroefeningen en tempo wisselingen gedaan zonder kar (lange lijnen) in de bak. Daarna nog even bandje erachter, dit pakte ze ook super goed op, beter dan dat ze hiervoor deed! Hier ga ik zeker nog vaaak mee aan de slag! Dankjewel!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 16-04-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd, de editknop is er niet voor niets

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:33

sorry maar ik had geen geduld om dit allemaal te lezen |(
mensen die we kennen hadden het ook met een haflinger voor, we zijn met de koets dan voorgereden en de andere volgde dan mooi, hij deed niets meer ! *D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:05

Tot ie het wel in zijn bol krijgt en dan heeft je voorganger waarschijnlijk ook een probleem...

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:44

BlackDevils schreef:
Tot ie het wel in zijn bol krijgt en dan heeft je voorganger waarschijnlijk ook een probleem...

mja das misschien wel waar, maar als ze elkaar kennen (de paarden) en ze vertrouwen elkaar en de voorste is misschien ook een leerpaard, zal het wel lukken (bij ons is het gelukt :D )

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:21

@hafjesliefde: Dat hebben we al een keer gedaan, niet om dit probleem op te lossn maar gewoon omdat we gezellig samen gingen rijden. Toen is ze er ook gewoon langs gegaan :) Dus nee, dat is geen oplossing voor ons.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:04

Zoals ik zei je moet van goede huize komen om dit goed te krijgen, laat hem dus evt heropvoeden maar blijf niet knoeien er zijn zat mensen die je deskundig advies kunnen geven, dat zie je vaak pas als je hem zelf voor de wagen hebt en niet via inet

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:35

Echwel schreef:
Zoals ik zei je moet van goede huize komen om dit goed te krijgen, laat hem dus evt heropvoeden maar blijf niet knoeien er zijn zat mensen die je deskundig advies kunnen geven, dat zie je vaak pas als je hem zelf voor de wagen hebt en niet via inet

Als ik het hier niet had gevraagt had ik dit waarschijnlijk ook niet geweten, dus vond ik het toch handig om hier een topic over te openen. Ik ben er ook niet zo fanatiek mee bezig, ik vind het niet belangrijk dat ze persé voor de kar moet. Maar ik dacht, misschien heeft iemand hier tips oid. Nou, dat heb ik nu gekregen en als ik echt veel behoefte heb om Tsjits voor de kar te krijgen zal ik zeker om deskundig advies vragen, alleen dan niet via internet :)