[AR] Les met minipaardje tussen grote paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Les met minipaardje tussen grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:26

Wie heeft er ervaring met lessen met een kleine pony tussen grote paarden?

Nu ik eindelijk een karretje heb, waar ik langer dan een kwartier op kan zitten zonder enorm rugpijn te krijgen, wil ik weer gaan lessen met mijn pony. En aangezien er bij onze buren menles wordt gegeven, vind ik het wel makkelijk om daar te gaan lessen. Alleen zijn dat groepslessen met allemaal grote paarden... . En mijn paardje is wel heel veel kleiner dan de rest.

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

opisop_shop

Re: Les met minipaardje tussen grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:28

Niet met mennen, wel gewoon onder het zadel.
Onze c-pony liep ook altijd in de les tussen de grote paarden.
Ligt denk ik ook een beetje aan de gangen.
Zelfs de grote paarden hadden van ons geen last, omdat onze pony erg ruim loopt. Ik haalde regelmatig paarden in ;)
als de instructeur geen bezwaar heeft gewoon proberen denk ik zo?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:14

ik zag dat je ook een HCA-sulky hebt. erg mooie kleurencombi en hij staat leuk bij het paardje.
ik rijd met net zo'n sulky mee in de groepslessen. als je gewoon een beetje rekening met elkaar houd gaat dat prima

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:51

Ik zou het gewoon proberen, als het niet lukt, weet je dat in ieder geval.

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:56

Ik rijd met mijn 2 span kruisingen van 95 centimeter tussen een tinker en een kleinere fjord. Soms ook wel is tussen de grotere paarden. Mijn instructrice let er gewoon op dat de kleintjes bijvoorbeeld op de volte bij A gaan en de grotere bij C.

Als je het niet probeert weet je inderdaad niet of het wat is. Natuurlijk kun je meningen vragen!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:37

biij mij in de les lopen er ook tuigers mee. die heb ik liever niet achter me lopen. iedereen weet dat ook, dus dat regelt zichzelf. net als dat ik meestal de binnenbocht neem als er tegenliggers aankomen. ik moet wel zeggen dat ik weinig op de hoefslag rijd. meestal slinger ik een beetje in het midden rond. op de hoefslag wordt je wat sneller ingehaalt. voor mij is dat geen probleem, gezien ik t niet gewend ben om langs een omheining te rijden. als we wat groepsopdrachten moeten doen, waarbij we achter elkaar worden gezet, zet mn instructeur mij altijd achteraan. als ik dan een stukje achterblijf (meestal houd ik het wel bij. een versnellinkje hoger is goed voor de conditie :+ ), galoppeer ik even bij of snijd ik een stukje af, zonder iemand te hinderen.

conclusie: gewoon proberen ;) bij de meeste clubs kun je wel een proefles regelen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 19:44

Ik vond het idee van zo'n grote fries achter me ook niet zo geweldig :D . Maar ik ga volgende week eens kijken, en het i.d.d. gewoon maar eens proberen, denk ik.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:48

Ik zou het risico niet nemen... Als er iets misgaat dan is het al heel eng om een fries met een tinker( or what ever) met elkaar in botsing te zien komen, maar jouw mini verongelukt dan echt!

Ik denk eerlijk gezegd ook dat een instructeur dit risico ook moet onderkennen en je niet met grote paarden samen in een bak te laten rijden.

Kan er geen les met shetten, welshjes en mini's worden samen gesteld?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:53

amondi schreef:
Ik zou het risico niet nemen... Als er iets misgaat dan is het al heel eng om een fries met een tinker( or what ever) met elkaar in botsing te zien komen, maar jouw mini verongelukt dan echt!

Ik denk eerlijk gezegd ook dat een instructeur dit risico ook moet onderkennen en je niet met grote paarden samen in een bak te laten rijden.

vind ik een goed idee! privé-les is nooit verkeerd :+

en verder: dan zou ik helemaal de weg niet meer op gaan, overal heb je gevaar en een ongeluk zit in een klein hoekje

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:36

Ik reed op mijn menvereniging altijd tussen de friezen en de tuigers. Over het algemeen hadden die moeite om mij juist bij te houden. Alleen in stap ga ik net een tandje lager maar als ik in de weg reed, dan wendde hun gewoon af. Als iedereen gewoon rekening houd met elkaar gaat dat best wel.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:56

xElienx schreef:
amondi schreef:

vind ik een goed idee! privé-les is nooit verkeerd :+

en verder: dan zou ik helemaal de weg niet meer op gaan, overal heb je gevaar en een ongeluk zit in een klein hoekje

Ja, bij ons zou dat ook op privé-les neerkomen :D .

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:50

Met mijn mini heb ik wekelijks les, tussen de grote paarden. Eerder liep Ginger alleen tussen 4 belgen, maar 3 daarvan zijn gestopt en hebben plaats gemaakt voor een haflinger en groninger. Tevens heb ik nu ook gezeldschap van een shet, en we hebben er geen problemen mee.
Ik men weinig over de hoefslag, draai veel voltes etc. Maar als iemand achter mij komt, went deze gewoon af. (als was er in het begin een dame hardleers die dus zowat met het hoofd van het paard náást mijn hoofd mende.....
Maar als je gewoon duidelijke afspraken met elkaar maakt is er geen probleem :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:10

hier is volgens mij niets van menles...ik zou ook wel mee willen rijden in een groepsles.
Denk dat het prima gaat, gewoon rekening met elkaar houden. Dan lukt het best!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:19

Ik rijd met mijn grote shet ook tussen kwpners en friezen, en dat wil best. Onze bak is niet zo groot ( gewoon 40 x 20 ) dus ik wordt nog wel eens ingehaald, maar als je een beetje rekening met elkaar houd en goed kijkt wil het prima.
@elien tegenovergestelde richting??? Dat lijkt me echt uit den boze met mennen.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:07

Waarom zou dat niet mogen? Als je goed op elkaar let, en de bakregels weet is het geen probleem. Met losrijden rij ik ook niet 1 richting uit, maar varieer ontzettend veel ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:09

Wij rijden altijd dezelfde kant op, de instructeur laat ons wel regelmatig van hand veranderen natuurlijk.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet graag in onze, voor mennen toch relatief kleine bak graag in tegenovergestelde richting zou rijden met al die grote knollen, stel dat de wagens met de wielen achter elkaar blijven haken... Moet er niet aan denken.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:25

dat gaat prima hoor. normaal gesproken rijden wij ook in een enorme bak (30x60 of 30x80 meende ik), maar door een grote brand hebben we nog maar de helft tot onze beschrikking en ook dan gaat het goed. het is ook wat je gewend bent

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:03

ik rijd met mijn shet van 93cm tussen de grote.
Bij mij in de les rijden een 2span newforesters (tenminst, denk dat ze dat zijn) een joekel van een tinker, een flinke merens en een knappe welsh cob.
Gaan allen sneller dan ik, maar vanaf begin af aan gaat het eigenlijk al goed.
Ik wend wat sneller af als er een achter me rijd en hun houden rekening met mij. geen probleem.
Mijn instructeur heeft het overigens leuk op gelost door af en toe wat anders te doen...
veel van die grote paarden hebben namelijk heeel raar gekeken toen er zo'n kleintje erbij liep. Nu sla-om ik om de aanspanningen heen (korte zijde afwenden) en voorelkaar halthouden.