[AR] wat bepaald de max. schofthoogte voor een marathonwagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_Don

wat bepaald de max. schofthoogte voor een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:29

Hallo allemaal,

Ik zie op internet veel leuke recreatie/ marathonwagens te koop staan. Nu heb ik een pony van 1.50
en bij veel kleine (4 persoons) wagens staat een maximum schofthoogte aangegeven van 1.40.
wat bepaald deze maximum schofthoogte?

Hoe kun je aan een wagen zien of mijn pony van 1.50 past voor een wagen.
Waar moet ik op letten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. Michelle

SuSEQ

Re: wat bepaald de max. schofthoogte voor een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 01:46

Normaal gezien wordt aangenomen dat de hoogte van de zitting van de bok gelijk moet zijn aan de schofthoogte van het paard dat voor de koets moet lopen. Het is in alle geval fijn, zoniet noodzakelijk, als je leidsels het kruis van je paard niet raken. Verder kun je de maat van de wielen bekijken, hoe hoog de zweng komt en hoe hoog het lamoen achteraan komt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:07

Er is inderdaad niet echt een vaste regel, zoals bijvoorbeeld een te klein zadel problemen veroorzaakt.
Maar je wagen moet wel in verhouding zijn met je paard. Niet alleen omdat het mooier is, ook vanwege de veiligheid. Een te kleine wagen is vaak ook te licht, dan loop je het risico dat je paard hem met de voorwielen van de grond trekt. Ook is het lamoen vaak kleiner, waardoor het paard minder ruimte heeft en er misschien zelfs helemaal niet tussen past. En denk ook aan een andere vervelende situatie; Als je een lage wagen hebt en je paard bokt een keer, slaat hij de tanden uit je mond.

Voor een paard van 1.50 heb je gewoon een paardenwagen nodig. Ik zou zeker geen wagen nemen waarvan gezegd wordt dat er tot max. 1.40m voor kan, naar mijn idee is de wagen dan optimaal voor een pony van 1.20-130.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:20

Ah dus als ik het goed heb begrepen mogen de teugels de kont van het paard niet raken. Dat zie je namelijk op heel veel foto's wel.
De zweng moet boven de hakken van het paard zitten, toch?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:43

Nee hoor niets moet. Het is verstandig om het zweng wel boven de hakken te doen, zodat het paard er niet gemakkelijk overheen loopt.
Leidsels raken inderdaad bij sommige combinaties wel de kont. Persoonlijk zou ik dat niet prettig vinden i.v.m. verstoring van je aanleuning.