[AR] mennen op weg regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveeyouu

mennen op weg regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 17:13

Hallo,
ten eerste als dit verkeerd staat zou iemand het dan willen verplaatsen?

ik ben opzoek naar de regels van het mennen in het verkeer.
ik ben zelf 13 jaar en kan wegens omstandig heden niet meer rijden.
mennen mag dus nog wel.
dus ben ik op zoek naar de regels!
mag je zonder certificaat mennen?
en waar mag je niet rijden?
en mag ik als ik een certificaat heb wel op mijn 13e mennen?

en zijn er voor de rest nog dingen die ik moet weten?

heb ook al op internet gespeurd alleen niet echt veel info gevonden,

Allemaal alvast erg bedankt!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:17

Denk dat een cursus goed voor je zou zijn als je de verkeersregels niet kent, daarbij is mennen niet iets wat je zomaar even doet het is gevaarljker ook op de weg dan ohz.
Je hebt nl met veel meer elementen te maken dan alleen je paard en jij...

Mijn advies neem een cursus en zorg dat je een goed doorgereden menpaard ervoor zet, vraag ook hulp als je een wagen uitkiest want er is een hoop rotzooi op de markt

Tanja

Re: mennen op weg regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:20

TAO-->AR

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:34

Echwel schreef:
Denk dat een cursus goed voor je zou zijn als je de verkeersregels niet kent, daarbij is mennen niet iets wat je zomaar even doet het is gevaarljker ook op de weg dan ohz.
Je hebt nl met veel meer elementen te maken dan alleen je paard en jij...

Mijn advies neem een cursus en zorg dat je een goed doorgereden menpaard ervoor zet, vraag ook hulp als je een wagen uitkiest want er is een hoop rotzooi op de markt

Eigenlijk heb ik hier zeer weinig op aan te vullen.
Behalve dat je heel erg goed na moet denken of je het wel echt leuk vind. Je bent namelijk zo een paar duizend euro verder (ervaren paard, koets, tuig, koetsiersbewijs) en dan heb je nog geen meter zelfstandig gereden.

Je hebt trouwens officieel geen brevet oid. nodig. Maar het is wel zeer verstandig om een koetsiersbewijs te halen. Daar hoort namelijk een cursus bij (waar Echwel het ook over heeft) waar je eigenlijk alle basisdingetjes van het mennen leert.

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:15

dus ik mag gewoon de weg op?
zonder brevet of iets dergelijks?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-03-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:29

Dat zou ik dus niet doen, je moet wel kennis van zaken hebben en een verdomd goede wa verzekering

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:32

okew,
ik zal eens eemh kijken hoe ik het ga regelen!
toch allemaal heel erg bedankt! *D
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-03-09 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:35

Kind je bent 12 jaar je moet je afvragen of het verstandig is om over de weg te gaan mennen, als je het gaat doen moet je iig een volwassene meenemen die enigszins kennis heeft van de verkeersregels, je bent nl verkeersdeelnemer en het je als zodanig te gedragen..
Je hebt weer andere regels als wanneer je fietst of loopt, daarom toch maar een cursus gaan doen...

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:43

zeker gaat er iemand mee!
en zeker ben ik van plan om die curcus te gaan doen,
met ouders heb ik alles besproken!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-03-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wederom overbodige quote verwijderd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:46

Nou dan wens ik je veel plezier en veilige kilometers...

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:49

bedankt!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-03-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nogmaals overbodige quote verwijderd.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:51

heey,

ik ben zelf nu 14 maar heb ook mijn menbewijs gehaald. gewoon omdat ik het veiliger vind voor mezelf. verder leer je dan ook verkeersregels, gedrag van het paard, tuigenkennis en nog veel meer.

zelf heb ik er veel van geleerd en ga nu ook met vertrouwen de weg op.

groetes Hilde

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:25

Een cursus Koetsiersbewijs is echt heel nuttig om ervaring op te doen in het verkeer. Wellicht ben je al verkeersdeelnemer op een fiets, of als voetganger. Maar met een paard+wagen aan het verkeer deelnemen is heel wat anders.
Een fietser steekt nog snel even over, met een paard+wagen wordt dat al een heel ander verhaal.

Je leert je plek op de weg kennen, en hoe je er voor zorgt dat je een veilige verkeersdeelnemer bent, en hoe je anderen zo min mogelijk tot last bent.

Wat je als "normale" verkeersdeelnemer allemaal doet, kan met een aanspanning vaak niet, of in ieder geval: op een heel andere manier.

Om daar meer inzicht in te krijgen is zo'n cursus gewoon handig. Ook voor oudere mensen, maar zeker ook voor jongeren.

Neem een voorbeeld aan Nolanlover hierboven, ook jong maar toch de moeite genomen om een cursus te volgen. +:)+

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:33

Hoi,
Ik ben zelf ook 13 jaar en je kunt gewoon zonder iets de weg op. Zelf heb ik wel mijn koetsiersbewijs gehaald. Wat je daar allemaal leert is eigelijk meer het tuig, de wagen, ziektes en het Achenbach systeem. Nu ben ik niet anders dan vóór ik dat papiertje had. Regels op de weg kun je vast zelf wel bedenken: aanspanning hoort op de weg, hand uitsteken, en er rekeing mee houden dat andere weggebruikers geen verstand van paarden hebben en dus ook niet vaak bedenken dat hij op hol kan slaan. En je gaat natuurlijk ook nóóit alleen de weg op, dus je hebt altijd je groom die je kan helpen.
In ieder geval succes met mennen!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:40

hafjelinger schreef:
Hoi,
Regels op de weg kun je vast zelf wel bedenken: aanspanning hoort op de weg, hand uitsteken, en er rekeing mee houden dat andere weggebruikers geen verstand van paarden hebben

Is het echt zo simpel? Jammer dat ik ooit geld heb uitgegeven aan het Koetsiersbewijs :(

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:09

nee, het is echt niet zo simpel als het lijkt, je moet op meerdere dingen tegelijk letten en dat ook nog terwijl er auto's langs e heen razen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:57

hafjelinger schreef:
Hoi,
Regels op de weg kun je vast zelf wel bedenken: aanspanning hoort op de weg, hand uitsteken, en er rekeing mee houden dat andere weggebruikers geen verstand van paarden hebben

Dan is heel dat verkeersreglement voor niks?

In België is er een regel dat je pas vanaf 16 jaar met een aanspanning de openbare weg op mag. En soms ben ik daar blij mee...

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:02

Ik heb tijdens mijn cursus voor het Koetsiersbewijs toch wel degelijk wat verkeerstheorie gehad hoor.... Waardoor je idioot reagerende automobilisten ook kunt uitleggen waarom jij daar gewoon op de weg mág rijden met je aanspanning.

Ik kan je alleen maar aanraden om je koetsiersbewijs te gaan halen. Het is even een investering, maar dan heb je toch een tamelijk gegronde bodem aan kennis.

Ik zou trouwens zelf op jouw leeftijd nooit in m'n eentje de weg op gaan met een aanspanning. Zorg er altijd voor dat er iemand bij je is die eventueel van de menwagen af kan springen om het paard te handelen als het nodig is...

Heel veel menplezier voor de toekomst!!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:04

nolanlover schreef:
nee, het is echt niet zo simpel als het lijkt, je moet op meerdere dingen tegelijk letten en dat ook nog terwijl er auto's langs e heen razen

Het was ironisch bedoeld ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:43

Ik heb het koetsiersbewijs alleen maar gehaald voor als het verplicht werd. Omdat het dan waarschijnlijk ook duurder word.

Ik rij vaak samen met mijn vader of vriendin (ook 13) op de weg. Ik weet echt wel dat ik goed op moet letten en waarop, het is nog nooit fout gegaan.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is ofzo, maar ik vond het koetsiersbewijs zo algemeen, ik heb niet veel nieuwe dingen geleerd. Maar dat komt ook door degene die het koetsiersbewijs aan ons gaf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:04

Heeeeeeel erg jammer dat jullie niet de waarde van het koetsiersbewijs voor ONBEKENDEN willen zien. Ja, toen ik al 3 jaar mende onder ervaren begeleiding, heb ik ook niet veel nieuws meer geleerd van die cursus. Maar de mensen bij mij op de cursus die nog nooit hadden gemend, hebben van elke zin in de cursus wat geleerd!!
Het is precies hetzelfde als met het ruiterbewijs. Als je al een paar jaar serieus aan het paardrijden bent onder begeleiding en je hebt je verdiept in 'wat is een paard', dan gaat er inderdaad geen wereld voor je open. Maar begin je echter pas net met paarden en paardrijden, dan leer je er verschrikkelijk veel van.

Daarom beveel ik de cursus voor beginners van harte aan! Je leert er echt wel veel van!!! En waarom zou je zelf gaan proberen het wiel uit te vinden, als er een cursus wordt gegeven over hoe je een wiel moet maken???

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:40

Amen, sjonniej.

Het is niet alleen voor je eigen veiligheid en voor de veiligheid van je paard, maar ook voor de overige deelnemers, dat je leert wat te doen als het goed fout gaat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:43

ILoveeyouu schreef:
zeker gaat er iemand mee!
en zeker ben ik van plan om die curcus te gaan doen,
met ouders heb ik alles besproken!

Mensen lees nou even, het meiske zei al dat ze die cursus ging doen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:33

hafjelinger schreef:
Hoi,
Ik ben zelf ook 13 jaar en je kunt gewoon zonder iets de weg op. Zelf heb ik wel mijn koetsiersbewijs gehaald. Wat je daar allemaal leert is eigelijk meer het tuig, de wagen, ziektes en het Achenbach systeem. Nu ben ik niet anders dan vóór ik dat papiertje had. Regels op de weg kun je vast zelf wel bedenken: aanspanning hoort op de weg, hand uitsteken, en er rekeing mee houden dat andere weggebruikers geen verstand van paarden hebben en dus ook niet vaak bedenken dat hij op hol kan slaan. En je gaat natuurlijk ook nóóit alleen de weg op, dus je hebt altijd je groom die je kan helpen.
In ieder geval succes met mennen!

Alsjeblieft zeg, als je alleen maar onzin verkondigd kun je beter je mond dicht houden :7

@ TS: heb weinig toe te voegen op de posts van Echwel, Sjonniej en Divine. Ga vooral niet de weg op zonder dat je alle verkeersregels goed kent en je weet hoe je je behoorlijk in het verkeer hoort te gedragen met een aanspanning, en neem bovenstaande post dus niet te serieus. Als het allemaal zo simpel zat zouden er stukken minder ongelukken gebeuren en zou men ook geen rijbewijs nodig hebben voor auto en andere voertuigen.

Helemaal als je zelf nog niet of niet veel ervaring hebt met het mennen, is een mencursus en/of Koetsiersbewijs sterk aan te raden :) Maar ik zie al dat je dat al van plan was te doen, goed idee!

En mennen is minstens net zo leuk, of zelfs nog leuker als ohz. rijden hoor :D
Nog veel plezier en succes gewenst voor de toekomst.