[NH]Hoe beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:52

De ervaring van Sylvia Whitehouse (recomanded associate Kelly Marks) is dat NH met mini's zeer zeker moeilijker is dan met grote paarden, dit omdat jij boven hem uit komt (een flink eind) en daardoor bijv moeilijk met oogcontact kan werken.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:53

Evy schreef:
Je kan best met hem wandelen en borstelen enzo maar als ik jouw was zou ik nog geen NH met hem doen. Hij is pas 10 maanden oud en staat net 5 dagen bij je thuis. Als je hem nu laat wegjagen weer teruglaat komen dan denk ik dat hij er een beetje een trauma aan overhoud, omdat het van zichzelf ook al zo`n verlegen paardje is...maar jah, dat is mijn mening Knipoog


Idd Het is nog een veulen die vertrouwen moet krijgen in de mens en al ga je hem nu al wegjagen dan denk ik persoonlijk dat het moeilijker word om hem mak te krijgen.
Natuurlijk mag je het helemaal zelf weten wat je met je veulen doet, maar om nu al NH met hem te doen... Het veulen heeft nog amper de tijd gekregen om aan zijn omgeving, jouw en rydar te wennen. Dus als ik jouw was zou ik eerst lekker laten wennen.
Het is maar een tip Knipoog

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:55

Je kan best nu al beginnen met NH. Het tweede boek van Emiel Voest (speciaal voor veulens en jonge paarden) is echt een aanrader, zoals Natascha en Naisven ook al hebben aangegeven.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:10

Parelli begint ook al met een veulen met de eerste 2 games (friendly en porcupine). Bovend is NH natural horsemanship en doet de merrie dat ook al vanaf het eerste moment.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:32

Ik sluit me aan bij de tekst van Cornelie. Wat ook vaak gezegd wordt is, besteed geen aandacht aan het 'probleem', veel knuffelen, wandelen en nix van hem willen. Laat hem lekker klein en schattig wezen. Hij moet natuurlijk ook wennen... Gun hem de tijd en probeer niet toenadering te 'willen' zeg maar, dan komt het met de tijd vanzelf.. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:30

Dus... er tegenstrijdig dit... wel NH maar ook weer niet... Ik wilde gewoon eens een andere manier van "opvoeden" proberen.. ik zal dat boek voor veulens eens opzoeken in de bieb of winkel

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:46

NH hoeft geen speciale oefeningen te zijn, maar gewoon een manier van omgaan. In een kudde in het wild is het zo dat de leidende hengst en merrie op de omgeving letten en de kudde op de leider(s). Probeer dus ook niet met je aandacht volledig op Mexx te zijn, maar op de omgeving, of een boek. Of ga iets doen wat leuk is om naar te kijken voor hem (gym oefeningen Verward). Hij zal vanzelf wel geintresseerd worden denk ik, maar dat kan best nog wat weken duren. Suc6, en veel plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:53

gister eindelijk een reactie trouwens.. ik liet Ry steigeren en mexx stond stomverbaast te kijken.. toen ik ry een pepermuntje gaf kwam ie dichterbij .. ik wilde hem wat brokjes geven ,maar hij wilde wat ry in zijn mond hihi dus pakte hij niets van me aan maar hij werd wel een beetje nieuwschierig..