[AR] verschil twee- en vierwielig karretje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_53

verschil twee- en vierwielig karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 11:44

Hallo,

Ik ben bezig met een zoektocht naar een (tweedehands) karretje voor mij shetlanders.
Ze zijn 95 cm hoog en hebben nog nooit voor een karretje gelopen.
Nu vraag ik me af wat het verschil is tussen een twee- en vierwielig karretje. Wat is het handigste in mijn geval?

Bvd.

Judith Vreugdenhil

Judje

Re: verschil twee- en vierwielig karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:54

Verplaatst van HAR naar AR.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:06

Ik zou zelf vierwielig nemen. Omdat dat ook niet om kan vallen. Als je dan ooit nog wil tweespannen, is er ook nog een mogelijkheid om daar een boom op te zetten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:53

Ik heb een tweewieler en een marathonwagentje voor mijn shetlanders (86 cm en 93 cm), ik kies bijna altijd voor de marathonwagen want die zit echt stukken comfortabeler, maar de sulky is ook een fijn ding (heb een andere als de bekende zwarte shetsulky). Bij een tweewieler moet je zorgen dat hij goed in evenwicht hangt en niet alles op het schoftje ligt, daar moet je dan even rekening mee houden. Ook moet je erop letten als je een tuig aanschaft, bij een tweewieler moeten de lichtogen kunnen bewegen, bij mijn vierwieler heb ik een gesloten lamoen en een schoftje met openklapbare lichtogen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:57

hafjelinger schreef:
Ik zou zelf vierwielig nemen. Omdat dat ook niet om kan vallen. Als je dan ooit nog wil tweespannen, is er ook nog een mogelijkheid om daar een boom op te zetten.

:? , vraag me echt af met welke wagen ik vorig jaar nog om ben gegaan. Even denken.... ik heb er twee, in totaal 8 wielen, maakt dat elke wagen er 4 heeft.... nope, ik ben toch echt met een 4-wielige omgegaan. (Oke, was in een marathon, maar door zoiets knulligs, dat had in een gewoon ritje buiten ook kunnen gebeuren)

Tegenwoordig zijn er ook tweewielers waarmee je met een tweespan kan rijden, dus dat hoeft echt geen reden te zijn om direct een vierwielige wagen te kopen.

Vaak zit een vierwielige wagen wat prettiger, maar let dan goed op dat je niet direct aan een (te) zware wagen zit, aangezien je pony's niet zo groot zijn.

Verder is de keus tweewieler danwel vierwieler erg persoonlijk. Er is geen maat "wat zou voor mij het handigst zijn".

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:25

Divine schreef:
hafjelinger schreef:

:? , vraag me echt af met welke wagen ik vorig jaar nog om ben gegaan. Even denken.... ik heb er twee, in totaal 8 wielen, maakt dat elke wagen er 4 heeft.... nope, ik ben toch echt met een 4-wielige omgegaan. (Oke, was in een marathon, maar door zoiets knulligs, dat had in een gewoon ritje buiten ook kunnen gebeuren)

Tegenwoordig zijn er ook tweewielers waarmee je met een tweespan kan rijden, dus dat hoeft echt geen reden te zijn om direct een vierwielige wagen te kopen.

Vaak zit een vierwielige wagen wat prettiger, maar let dan goed op dat je niet direct aan een (te) zware wagen zit, aangezien je pony's niet zo groot zijn.

Verder is de keus tweewieler danwel vierwieler erg persoonlijk. Er is geen maat "wat zou voor mij het handigst zijn".

Ik wist niet dat je met een tweewieler kon dubbelspannen! Grappig.

Dat omvallen bedoel ik eigelijk dat ie tegen de muur op moet staan of een kruk ofzo onder de burries.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:27

Ik zou voor 4-wielig gaan met een twee span is rustiger voor je zelf met je zit en minder belastend voor de pony.
Echter zelf hebben wij ook een shet (87 cm) en voor hem een tweewieler en dat bevalt goed.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:31

hafjelinger schreef:

Dat omvallen bedoel ik eigelijk dat ie tegen de muur op moet staan of een kruk ofzo onder de burries.

Dat een wagen een steun nodig heeft om te blijven staan is toch helemaal niet relevant om zo'n wagen wel of niet aan te schaffen.

Als je je iets meer in de materie verdiept, zul je zien dat er tegenwoordig uitgekiende tweewielers worden gemaakt die voor tweespan gebruikt kunnen worden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:56

Afbeelding

Tweewieler met tweespan van HCA Klarenbeek. Ik heb er op gezeten in het bos en in een flinke galop de bochten door gegaan maar ik merk qua comfort niks geen verschil met mijn HCA vierwieler. Deze wagen staat nog op mijn verlanglijstje voor de mendurance, scheelt heel wat kilo's en is achter de trailerklep te bevestigen zodat ik ook zelf op pad zou kunnen. Alleen als nadeel: kan je geen samengesteld mee rijden en je moet wel wat inleveren qua ruimte op de wagen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:02

hafjelinger schreef:

Vierwieler kan wel degelijk omvallen. En volgens mij staat een tweewieler ook nog wat stabieler op de grond. Ikzelf zou denk ik voor een tweewieler, dat is meestal ook niet zo zwaar als een 4wieler.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:08

Mijn vierwieler heeft het wel een keer gepresteerd om om te vallen. Een bocht en een stronk onder het wiel in een sukkeldrafje en een groom aan de verkeerde kant van de wagen. Niet eens bij een marathon.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:46

Divine schreef:
hafjelinger schreef:

Dat een wagen een steun nodig heeft om te blijven staan is toch helemaal niet relevant om zo'n wagen wel of niet aan te schaffen.

Als je je iets meer in de materie verdiept, zul je zien dat er tegenwoordig uitgekiende tweewielers worden gemaakt die voor tweespan gebruikt kunnen worden.

Ik snap het.

Judith_53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:17

Oke, dus als ik het goed begrijp, is het een persoonlijke keuze of ik voor een 2-wieler of 4-wieler ga. Er is niet iets wat handiger zal zijn:
Voordelen 2-wieler: lichter, goedkoper
Voordelen 4-wieler: meer ruimte, gemakkelijker/comfortabeler, minder belastend voor de pony

Ik ben voorlopig nog niet van plan om aan een 2-span te beginnen hoor! Ze moeten het nog leren en dat lijkt me gemakkelijker met een éénspan. En de kosten worden dan te hoog. Het zoeken naar een tweedehands degelijke, geremde, lichte en niet al te grote kar valt ook nog niet mee...
Maar ik geef niet op :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:32

Voor het beleren is een tweewielig wagentje makkelijker, zeker als ze ineens achteruit gaan. Ik heb die indertijd geleend. Maar daarna is een vier wielige wagen een stuk comfortabeler. Er zijn ook wat zwaarder gebouwde concourswagens, die zijn niet zwaar, wel comfortabel en als de ondergrond niet te hobbelig is kan je ook wel een stukje langs de weg. Een vierwieler moet wel een zwanenhals hebben zodat je voorwielen niet tegen de as aan komen bij een krappe bocht.

VPgezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:51

Waar kan je goedkoop een 2 willer kopen? Met tweespan?
Kan iemand me een beetje wijs maken ben nog niet zo goed in...
Mijn vriendin en ik gaan onze shetlanders ook beleren voor de kar en hebben al schema gemaakt enzoooo...
Maar nu moeten we nog een kar zien te vinden met tuigje..
Het zijn 2 mooie goede shetten een van 90 cm en eentje van 1m.
Dus kan iemand me een beetje wijs maken?????

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:59

Om met een 2wieler met een 2span te kunnen rijden moet je echt zelf over stevig wat ervaring beschikken en een super braaf ervaren span hebben.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:02

Puur interesse.
Is met een tweespan tweewieler rijden zo veel moeilijker of gevaarlijker dan met een vierwieler?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:30

Een 2wieler moet bij een enkelspan zweven in de licht ogen, dat goed in evenwicht krijgen is niet altijd makkelijk. Een lamoen leg je in de lichtogen.
Met een 2span is dat nog veel lastiger omdat je met 2 pony's te maken heb. Daarbij hoort de langboom netjes op hoogte te hangen, zonder dat doe op je pony's hangt. Als er wat los schiet heeft dat bij een 2span voor een 2wieler grotere gevolgen omdat het evenwicht dan niet meer klopt. Vaak is een 2wieler ook wel heel licht voor een 2span.

Ik heb zelf een tijdje gereden met een 4wieler met een langboom die niet zelf dragend was, dat was al lastig genoeg omdat goed afgesteld te krijgen. Dit was een concours wagen en had echt niet lichter mogen zijn.

VPgezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:13

Oke even een vraag:
Wat is voor mij handiger
Ik ga t samen met mijn vriendin doen.
Gewoon voor pure lol dus geen wedstrijden maar gewoon puur vrijetijds bezigheid!
Wat zouden jullie doen?
We betalen alles zelf dus iets wat ni te duur is xD

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:21

Wedstrijden of niet, veilig en degelijk materiaal is gewoon nodig.

Mennen en niet duur zijn 2 dingen die niet echt samen gaan. Ik weet niet wat het budget is, maar enkelspan tuig en eenvoudige 2wieler moet je toch 2e hands toch aan minimaal 500 euro denken als je mazzel heb.
Ik was goedkoper uit geweest als ik een grotere rijpony gekocht had ipv gaan mennen met mijn kleintjes.