Oke na lang zelf zoeken toch maar de vraag neerleggen. Leidselvoering bij 3 paarden naast elkaar en je wil ze met kruisleidsels mennen. Hoe lang zijn de leidsels? Hoe kruis je ze? Liefst met foto of tekening.
Voor zover ik heb kunnen zien vorige vrijdag, was dat met een gewoon tweespanleidsel, war een extra kruisleidsel bijgevoegd was, op een andere plaats. De preciese details ken ik niet, maar kan ik eventueel wel eens naar vragen.
Ardo dat is mijn eigen foto volgens mij Elien die is beter, nou nog de lengte voor paardenspan
BlackDevils
Geplaatst: 18-03-09 17:54
Hoe het officieel hoort weet ik niet maar toen ik het gedaan heb, heb ik op de buitenpony's het kruisleidsel gelegd en een enkelspanleidsel wat over de middelste pony naar de buitenpony's liep.
Foto ben ik niet zelf.
palousa_boy
Geplaatst: 23-03-09 22:24
zoals op die foto van elien loopt de lijn niet helemaal lekker naar het bit, vooral die van het middelste paard wordt volgens mij een beetje uit elkaar getokken als je een beetje druk neemt..
ik zou dan gewoon de lijn door bijde ringen naar het bit laten lopen, denk dat dat beter is. (mis ff het beeld erbij sorry)
maar de lengte zou ik zo niet weten, misschien gewoon tuigenmaker eens bellen. ze hebben zijn onder de kastanje ook van die lijnen liggen, die kan je ook bellen of ff langs gaan als je in de buurt bent
ja ik denk dat dat beter of iig fijner is voor de paarden.
Echwel
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-09 09:13
De wagen heeft een lamoen voor het middelste paard met daraan aan de buitenkant twee zwengen voor de buitenste paarden.. Je hebt een manier om een extra leidsel aan jouw betaande kruisleidsel te maken waardoor je nog steeds maar twee lijnen in je hand hebt.. Vraag dus hoe lang is die extra lijn
Ik denk dat het het makkelijkste is om het even zelf na te meten met de te gebruiken leidsels en een paar longertouwen... Dat kan perfect zonder koets terwijl de drie paarden naast elkaar gebonden staan.
zit je er midden achter? want dan lijkt het me logisch dat de leidsel die na het linker paard gaat even lang is als die naar het rechter paard....hoewel de hoek is die de leidsel maakt is toch iets anders (binnenkant/buitenkant paard). misschien kun je het indd het beste gewoon uitmeten en ze vertstelbaar maken, zodat het tijdens het rijden bijgesteld kan worden
Albert
Geplaatst: 26-03-09 12:11
Het kan nog simpeler; leg de leidsels gewoon uit over de grond dan heb je min of meer de lengten wel goed. Neem de monden op een rij en op de juiste afstand van elkaar en je zitpositie. Fijne afstelling zal toch in de praktijk moeten gebeuren.