[AR] als het borsttuig maar goed zit!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

als het borsttuig maar goed zit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:05

Hallo,

Mijn vraag is of het borsttuig niet te hoog zit, toen ik de foto's bekeek had ik zelf het idee dat het iets omlaag mocht, maar opzicht lijkt die ook weer goed te zitten.
Wat vinden jullie?
Soms moeilijk omdat bij een shet alles zo dicht op elkaar zit en een wijziging heel klein is meestal.

Afbeelding

Afbeelding

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:07

Ik denk dat het tuig inderdaad iets lager kan.

jesito

Re: als het borsttuig maar goed zit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:08

ja vooral op die bovenste foto zie je het heel goed he

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:25

Op de onderste foto is er eigenlijk zo goed als niks te zien...

Bij een paard van normale grootte zit het borsttuig goed als het een handbreedte boven het borstbeen ligt. Bij zo'n kleine pony geldt dat natuurlijk niet... Het gaat er hem om dat je de luchtpijp niet afknelt (maar daar moet je al heel veel voor doen) en dat het niet op (en zeker niet onder) maar boven de punt van de schouder ligt.

Verder hoort je lichtoog langs de andere kant van dat oogje op het lamoen te liggen. Ook mag je broek achteraan iets opgetrokken worden; eventueel kun je een extra oogje laten aanlassen, zodat je ze echt naar voor kunt vastmaken ipv enkel opzij. Ik denk dat je neusriem iets lager mag (2 vingers onder het jukbeen bij een normaal paard) en vergeet ook niet het contact met de mond van je pony te bewaren.
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 02-03-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:27

Dat is juist zo moeilijk zoals ik al zei omdat het allemaal zo dicht op elkaar zit, het is bij een groot paard net wat makkelijker.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:09

Het zal wel aan mij liggen, maar vanaf deze foto's kan ik niet goed bepalen of je borsttuig goed ligt. Zeker op die laatste foto zie ik niets anders dan lange haren.
Wel zie ik inderdaad ook dat je broek op deze manier geen nut heeft.

In het algemeen; Een borsttuig hangt niet zomaar te hoog.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 09:29

[quote="Sjonniej"]Het zal wel aan mij liggen, maar vanaf deze foto's kan ik niet goed bepalen of je borsttuig goed ligt. Zeker op die laatste foto zie ik niets anders dan lange haren.
Wel zie ik inderdaad ook dat je broek op deze manier geen nut heeft.

In het algemeen; Een borsttuig hangt niet zomaar te hoog.[/quote]

Wat bedoel je met deze zin.
Ja de broek hangt raar, die moest eigenlijk iets zakken maar op 1 of andere manier zit die dan ook nergens naar.

Ik heb zelf ook wat foto's hier van anderen bekeken en die hebben hem toch wat lager zitten het borsttuig naar mijn idee.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:09

Dat het bijna onmogelijk is om een borsttuig te hoog op te hangen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:11

Ik denk niet dat je wat aan de hoogte van de borst moet veranderen. Ze hangen vaak eerder te laag als te hoog. De luchtpijp van een shet zit vrij diep in de hals en voor dat die wordt afgeknelt... dan zou je dat ook vanzelf merken.
Je broek doet helemaal niks en daar zou ik me meer zorgen over maken (vooral vanwege het gewicht wat de pony nu opvangt op het schoftje bij remmen, overgangen enz)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:57

Hoe kan ik dit dan op gaan lossen.
Als ik hem laat zakken hangt het ook nergens na.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:02

Je lamoen veranderen, de ogen verder naar voren zetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:15

Oke, zal het doorgeven aan de technische dienst (mijn man)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:18

MissQuina schreef:
Ik denk dat het tuig inderdaad iets lager kan.

Misschien zou je je reactie wat beter kunnen motiveren?

Ik ben het eens met Sjonniej, SuseQ en napie; een borsttuig te hoog ophangen gebeurd echt niet zo snel, omdat je dat heel snel aan de ademhaling van je pony zal gaan merken (je belemmert dan de luchtpijp).

Veel borsttuigen hangen idd eerder te laag dan te hoog. Vooral de onderste foto lijkt mij overbodig, daar is het hele borststuk niet eens te zien ;) Wat ik van de bovenste foto kan zien, voor zover dat duidelijk is, hangt het borsttuig naar mijn mening zeker niet te hoog. Bij shetten valt het wel redelijk mee hoor, rijdt zelf ook met shetten maar heb het borsttuig altijd zo hoog mogelijk, hoever het dus haalbaar is en dat het niet té hoog hangt. Te laag trekt te zwaar en belemmert de beweging en schoudervrijheid, te hoog belemmert het dus de luchtpijp en daarmee de ademhaling.
Ik persoonlijk zou hem dus niet lager hangen dan dit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:21

oke dank je, die tweede foto had ik erbij gezet voor te zien waar de strengen lopen dacht dat dat duidelijker was.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:44

Napie schreef:
Je broek doet helemaal niks en daar zou ik me meer zorgen over maken (vooral vanwege het gewicht wat de pony nu opvangt op het schoftje bij remmen, overgangen enz)

Aangezien de lichtogen achter de oogjes vooraan het lamoen zitten en er verder geen stophaken zijn, remt het schoftje helemaal niets. I.c.m. de broek die niet goed hangt is dat dus een heel gevaarlijke situatie. Verder zou ik met aparte strengendragers werken ipv de broekriempjes daarvoor te gebruiken. dat werkt alleen maar goed als strengen en lamoen ongeveer naast elkaar lopen.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:46

ik zou het borststuk wel 1 gaatje lager doen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:52

HerAndHorse schreef:
ik zou het borststuk wel 1 gaatje lager doen.

En waarom? Volgens mij ligtie dan op de schouder en belemmert hij de beweging...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:25

? Ik snap inderdaad niet dat sommigen hier zomaar klakkeloos wat roepen, terwijl ze verder niet of nauwelijks op AR te vinden zijn en hun mening niet eens behoorlijk kunnen onderbouwen....
Vraag me af waarom er dan persé gereageerd moet worden, alhoewel goed bedoeld.... :=

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 01:31

Maar dat is tog so sielugh, met dat borsttuig zo hoog tegen die hals! Dat jullie menners dat niet zien! :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 02:22

SuSEQ schreef:
Maar dat is tog so sielugh, met dat borsttuig zo hoog tegen die hals! Dat jullie menners dat niet zien! :Y)

_O- Ahah........... I get the point......

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 07:48

Met strengendragers bedoel je dat ik de riempjes van de broek er ook omheen had gedaan.
Dat heb ik altijd eigenlijk gedaan.
Ook toen we vroeger met een kar met groot paard gingen, deden die mensen dat ook.
Dat de broek helemaal niks doet ben ik niet met jullie eens want we gaan vaker ook een stukje berg af en zie je toch dat de broek tegen hem aan zit.
Ik zal hier idd niet mee in valkenburg of oostenrijk rond kunnen rijden.
Maar ik ga zeker kijken wat ik kan veranderen, ik ben zowiezo een ander tuig aan het overwegen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:27

Het is inderdaad heel gebruikelijk om de strengen door de broekriempjes te halen, maar dat werkt minder goed als de strengen en het lamoen ver uit elkaars buurt hangen en als je de broekriempjes meerdere keren rond het lamoen moet draaien. De situatie zal trouwens nog verslechtren als je de lichtogen vooraan bevestigt zoals het hoort; de ringen voor de broek liggen dan helemaal te ver naar achter.

Een ander tuig zou misschien leuk zijn, maar de problemen met het afstellen zul je daar ook mee hebben. Ik zou eerst de kar verbouwen en er 2 extra oogjes op zetten voor de broek. Het is minder werk om er 2 bij te zetten dan de huidige te verplaatsen en wie weet kun je de huidige nog voor iets gebruiken...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:29

Suseq heeft gelijk. De enige oplossing is het veranderen van je wagentje. Je tuig is volgens mij prima :)