[AR] vraagje over kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

vraagje over kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:16

Tja ben ik weer :P

Ik kan voor heel goedkoop een goede kar kopen. Een 2 wiels kar. Er heeft een pony van ongv 125/130 voor gestaan. Mijn haf is zelf 1.40. Alleen heb nu een dillema

de boom moet breder gemaakt worden. Want mijn haf pas daar niet tussen haha. En er zit geen rem op. Verder is het een idieaal wagentje want een 2 wielkar kan minder snel omklappen. Zei heeft al heel wat mee gemaakt met die kar maar is nog nooit omgevallen.

Tja verder denk van Stanley is nog lang niet zo ver. Maar hij is echt heel goedkoop en hij staat al op mijn stal. Alleen wie weet ongeveer hoe duur het is om bomen te verbreden?

foto's komen zometeen ze zijn aan het uplouden

mirror666

Re: vraagje over kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:45

een 2 wieler moet in evenwicht hangen?
als hij bij 1.25/1.30 in evenwicht hangt zal hij dat bij 1.40 zomaar niet doen denk ik?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:47

Een nieuwe boom kan je er prima op laten zetten, alleen dan moet je gewoon de goede mensen kennen ;)

ik denk dat als je dit professioneel gaat laten doen, je wel aardig wat geld kwijt bent. Bedragen durf ik niet te noemen, waarom bel je niet naar een zaak die dat kan?

Ik hoop ook dat het wagentje nogsteeds in evenwicht is, misschien moet je boom dan ook wat langer!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:47

Trouwens, dat heet toch het lamoen?

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:48

als je een handige vader vriend of ander familielid is is het vast niet zo moeilijk als de bomen(lemoen) van ijzer of metaal is kun je dat buigen mijn pa is heel handig die doet dat altijd zelf

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:51

Die kun je weer in evenwicht brengen door het voorste deel van de bomen omhoog te laten lopen. Zie je tegenwoordig wel meer.

Ik kan je verder geen antwoord geven op wat dat zou kosten. Misschien even je hoefsmid vragen of hij dat aan elkaar kan bakken als je zelf het materiaal koopt? Materiaal kun je gewoon bij de winkel op maat laten zagen (als je er dan een schuine kant aan laat zagen en dan nog een korter stukje erbij met een schuine kant, dan kun je die kanten aan elkaar lassen zodat dat kortere stukje wat omhoog staat (dan is je kar weer in evenwicht). Daaraan moet je dan nog een soort lus lassen/maken zodat de bomen niet uit het tuig kunnen glijden.

edit: ben een beetje traag met antwoorden, volgens mij staat het er al, maar goed...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:49

bedankt voor de tips.

Opzich zijn de bomen of lamoenen wel lang genoeg want voor de pony die er voor heeft gestaan waren ze te lang. Ik kijk het nog even aan ga deze week even informeren enz.

hier foto's van de kar

Afbeelding

Afbeelding

ik zal eens kijken of het lukt om van de week foto's te maken of te krijgen dat als hij niet rechtop staat

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:13

Ken je niet iemand die heel goed kan lassen? Misschien kun je zelfs deze boom aanpassen. Het is wel een heel mooi karretje trouwens!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:13

Ik zou het lamoen geheel aanpassen: hij is namelijk veels te smal om een leuke wending te maken. Het achterste gedeelte moet veel breder en pas bij de schoft moet hij smal
Het karretje lijkt me zo redelijk
Wat voor wielen zitten erop? Wat voor vering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:05

Om te beginnen kun je het lamoen bij de bochten heet stoken en het buigen, en kijken hoe ver je komt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:26

Gewoon even naar een bedrijf die ijzerconstructies maakt.
Mijn lamoen heb ik gisteren weg gebracht om nog een stukje verlast te worden, en kan ik wrs aan het einde vd week weer ophalen. Hoeveel het gaat kosten weet ik niet, maar verwacht zelf niet meer als 50,- op zn max (denk zelf eigenlijk aan 25,- ofzo, maar houd het maar even ruim).
Bij mij moest hij wat verkort worden en de haakjes van de broek wat naar voren. Hebben ze zo gedaan (ze hebben het alleen op het moment druk, maar is voor hun wrs nog geen uur werk).
En anders idd een bevriend lasser of iemand die er echt veel ervaring mee heeft (bv hoefsmid).

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:28

Hebben jullie geen goede smid in de buurt?
Wij hebben pas een compleet nieuw lamoen laten maken. Dat kostte niet eens zo gek veel. Rond de €60,- denk ik. Hij had ook nog wat anders gelast en we hebben een totaalprijs betaald.
Nu was het op zich wel een vriendenprijsje, omdat we hem goed kennen en altijd daar naartoe gaan als er iets kapot is...)
Prima kwaliteit, we moeten alleen zelf nog even schilderen.

Met een smid bedoel ik trouwens zo iemand die hier in de buurt ook veel landbouwvoertuigen maakt, waterleidingen bij boeren ontdooit en weer maakt enz. Hier is er iemand waarvan de vader dit al deed en die dus nog precies weet hoe het zit met wagens/lamoenen enz. Ondertussen hebben we al zo vaak wat daar gebracht om te maken dat de zoon het ook weet nu :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:04

Me pa heeft ook het appartatuur er voor ( we hebben een loodgietersbedrijf) Maar mocht me pa het niet lukken kennen we nog iemand. Naja iemand van stal kent een bedrijf die dat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:20

Ik denk wel dat je de bomen iets langer zult moeten maken, verder is er geen kunst aan om van een paar meter buis eventueel een nieuw lamoen te maken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:22

suleilitha schreef:
Ik denk wel dat je de bomen iets langer zult moeten maken, verder is er geen kunst aan om van een paar meter buis eventueel een nieuw lamoen te maken.

Naja, als je het wil overleven wel...

T lijkt me niet verstandig om zelf van een buis een nieuw lamoen te maken, maar losse lamoenen zijn ook te koop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:28

Onzin Eileen, iemand die een beetje knap kan lassen maakt het zo en dan kun je het precies op maat maken. (wij hebben twee zelfgemaakte in gebruik)
Voorzover ik kan zien moet er in dit geval toch al een snijbrander aan te pas komen en een lasapparaat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:28

Geen kunst aan is iets anders dan een lasser inhuren natuurlijk ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:31

Tja die hoef ik dan weer niet in te huren, mijn lief heeft zelf een paar lamoenen gemaakt. Je ziet geen verschil tussen lamoenen "uit de winkel" overigens. Veel werk is het niet, het zijn maar een paar lasverbindingen namelijk.