[AR] funtie ijzer achter de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

funtie ijzer achter de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 07:57

Tja beetje vreemde titel

Ik ga samen met profesioneel hulp mijn hafje van de zomer beleren voor de kar (mijn vermoeden is dat hij wel al wat kent)

maar dan moet hij op ijzers. Maar waarom? Ik ga toch niet te vaak naar buiten, alleen met hulp. Moet een paard die achter de kar staat ijzers?
Hij heeft namelijk goede hoeven. En zou het zonde vinden, zometeen brokkelen ze af.

En hoe weet ik of mijn hoefsmid het wel goed doet. Tot nu toe is het alleen maar beslaan. En ben ik er meestal niet bij omdat hij op zaterdags komt en ik dan moet werken.

En moet ik heb dan rondom beslaan of alleen voor?

mirror666

Re: funtie ijzer achter de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:01

waarom móet hij op ijzers als je gaat beleren (je ging het laten doen ivm onvoorspelbaar gedrag toch? of heb ik je andere topic verkeerd begrepen? :o )
;) hij is leuker ervoor trouwens hoor ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:06

Sommige mensen vinden het fijner zodat de zorg over de voetjes er al een minder is. Als je een paard te betuigen heb en je ben steeds bezig van 'oei, ik kan de weg niet op omdat hij korte voetjes krijgt' werkt niet fijn.

Maar kan me ook in jou mening vinden hoor.

Mijn pony's staan allemaal zonder ijzers voor de wagen, maar kom ook niet veel op de weg.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:07

Als je nou eens begint het paard voor de wagen te spannen kom je een stuk verder

Citaat:
En hoe weet ik of mijn hoefsmid het wel goed doet. Tot nu toe is het alleen maar beslaan. En ben ik er meestal niet bij omdat hij op zaterdags komt en ik dan moet werken.

Nou dan is het toch al gedaan.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:10

Ik denk dat ze alleen maar bekappen bedoeld :P

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:18

Onze shet staat ook gewoon zo, onbeslagen, voor de kar. En we maken daar af en toe wel lekkere tochten mee hoor. Ik heb geen probleem met het afslijten van de hoeven. Zijn hoeven zijn zo sterk.
Met onze haf ging ik ook vrijwel dagelijks over de weg, zo'n 2km.. haar hoeven waren ook uiteindelijk zo sterk dat het niets meer uitmaakte..
Mijn paard hebben we van de ijzers gehaald tijdens een langdurige blessure en ik het zonde vond van t geld als hij ze niet echt nodig had. Sindsdien loopt hij blootsvoets en dat gaat zo goed, ook over de weg dat ik er niet over pieker om hem terug op ijzers te zetten.

Wat ik dus zou doen is eerst eventjes aankijken hoe je paard het gaat doen, ik zou er persoonlijk niet zomaar ijzers onder slaan omdat "iemand dat zegt".. dat zou voor mij geen reden genoeg zijn als het mijn paard was...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:22

Wij hebben ze allemaal wel vierkant op ijzers. Omdat we veel op de weg komen en die hoeven aardig kort worden dan. Vind het zowiezo beter om ze als je op de weg komt ze ijzers onder te doen. Als ze ergens van schrikken en ze komen te galoperen op de weg of op de grasklinkers heb je je hoeven kapot...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:41

Zilvermoon schreef:
Wij hebben ze allemaal wel vierkant op ijzers. Omdat we veel op de weg komen en die hoeven aardig kort worden dan. Vind het zowiezo beter om ze als je op de weg komt ze ijzers onder te doen. Als ze ergens van schrikken en ze komen te galoperen op de weg of op de grasklinkers heb je je hoeven kapot...

Dan glijden ze juist uit en zo snel gaan hoeven niet kapot hoor!
Mijn pony's hebben een tijdje met ijzers gelopen en nu zonder, maar de hoeven houden het super goed uit. Langzaam opbouwen en gewoon kijken of de hoeven snel slijten of niet. Maar ik zou niet bij voorbaat al ijzers eronder slaan.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:47

Mijn pony loopt ook blootsvoets.

Ik zou eens overleggen met je beleermens. Die wil er misschien vaak mee op straat om hem daar aan te laten wennen. Probeer af te spreken met hem dat je er pas ijzers onder laat zetten, als de hoeven te kort zouden worden.
Als je beleermens er absoluut ijzers onder wil (en je hem echt professioneel genoeg vindt) zou ik er ijzers onder laten zetten. Als je haf dan terug thuis is, zijn ze er snel terug onderuit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:48

Als je niet teveel over straat hoeft te rijden, kun je prima zonder ijzers. Maar over het algemeen zijn er veeeeel minder onverharde paden voor menners, je kunt bijv. ook niet in de berm rijden, waardoor menpaarden eerder ijzers nodig hebben dan rijpaarden.
Ikzelf heb helemaal geen meter onverhard in de buurt, dus kom er niet onderuit om mijn pony 4kant op ijzers te zetten.

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:56

Ik men ook met mijn pony, en hij heeft ook geen hoefijzers, hangt volgens mij ook van de hard/zachtheid van de hoef af.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:59

Peachy schreef:
Zilvermoon schreef:

Dan glijden ze juist uit en zo snel gaan hoeven niet kapot hoor!
Mijn pony's hebben een tijdje met ijzers gelopen en nu zonder, maar de hoeven houden het super goed uit. Langzaam opbouwen en gewoon kijken of de hoeven snel slijten of niet. Maar ik zou niet bij voorbaat al ijzers eronder slaan.

Ik heb ze ook niet bij voorbaat al vierkant op ijzers gezet. Onze hoeven begonnen wel te scheuren en af te brokkelen en slijten heel snel. En we hebben nog geen last gehad van uitglijden. Als we trainen op grasland doen we ze proppen in. In de winter doen we ze geen ijzers onder omdat we dan weinig mennen maar meer onder t zadel dr op uit gaan en dan kan je wel in de berm rijden. En in de winter vind ik ijzers in de sneeuw in de wei wel gevaarlijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:16

Als je onder het zadel al rijd zonder ijzers dan kan dat aangespannen ook wel. Ik rij compleet ijzerloos over alle terreinen. Laat me niet afschrikken door verharde weg of wat dan ook. De hoeven moeten hier wel aan wennen en niet alle paarden zijn hiervoor geschikt maar over het algemeen hebben sobere rassen harde hoeven. Ik rij mendurance dus zowel tijdens wedstrijden als in de trainingen leg ik heel wat kilometers af (vanaf 15 km per keer, 2-3 maal per week)Nooit geen kreupele pony's gehad.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:41

Napie schreef:
Laat me niet afschrikken door verharde weg of wat dan ook. De hoeven moeten hier wel aan wennen.

Sommige omgevingen laten het écht niet toe om zonder ijzers te rijden. Ik heb hier serieus geen enkele meter onverhard, iedere meter die mijn pony hier loopt is op asfalt of klinkers. Dus het is niet echt een kwestie van af laten schrikken door verharde weg, maar gewoon geen onverharde weg hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:47

Al het bovenstaande kan je mee laten wegen en wat dacht je van even je smid vragen?
Die kent van het bekappen de voeten van je paard begrijp ik?
Dus die zal je vast wel advies kunnen geven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:50

Citaat:
Nooit geen kreupele pony's gehad.

Vervelend dat ze altijd kreupel zijn

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:50

Als ik met de kar ga heb ik ook geen meter onverhard op de meeste routes, maar hetzelfde geldt onder het zadel en de hoeven van mijn pony's zijn hier goed aan gewend en super hard, dus geen probleem.

Sterker nog ik heb er een met een blessure die nu scheef afslijt en daarom tijdelijk ijzers moet, en die krijgt de smid er bijna niet onder omdat zijn hoeven zo hard zijn. Als iemand ijzers eist voor het beleren zou ik verder kijken en anders afspreken dat je het in de gaten houdt en als het nodig is alsnog ijzers. De vraag is dan wel loopt het paard nu ook veel op het harde.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:53

Echwel schreef:
Citaat:

:D lolbroek

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:21

Net als Sjonniej hebben wij ook geen keus als alleen maar asfalt, en wij rijden regelmatig buiten met een aanspanning, ook al hebben ze harde voeten, ze slijten dan schuin af, en dat is ook niet de bedoeling, dus moeten we wel aan de ijzers.
Ga je maar één of twee keer per maand naar buiten met een aanspanning dat kan het misschien wel, maar doe dat inderdaad in overleg met je hoefsmid, die weet wat de hoeven van je paard aan kunnen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:35

Het is geen eis die ijzers.

Tja ik zie mezelf nog niet met hem en kar naar buiten gaan. haha. Dus in het begin zou het echt niet vaak zijn alleen met iemand erbij die ervaring daar mee heeft.

Tja ik kijk het gewoon aan. Ijzers zijn er zo onder gezet. Ook als ik ga rijden is er weinig gras en veel harde wegen. Tot nu toe gaat het goed. Maar rij nu ook niet zo vaak buiten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:54

Echwel schreef:
Citaat:

Haha... kwestie van klem toon
Beetje friese woordkeus

Het zal niet voor iedereen opgaan natuurlijk dat je zonder ijzers op pad kan maar ik begrijp uit de beginpost dat de TS ook onder het zadel rijd zonder ijzers. In dat geval hoef je niet perse op ijzers als je gaat mennen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:47

Ik rij mijn pony wel met ijzers. Maar dat komt omdat ik regelmatig de weg op kom. Mijn pony sleept ook met zijn achterhoeven, toen we een keer gingen rijden toen ze zonder ijzers liep, had ze achter wel 1 cm kaarsrecht afgesleept. Ze heeft achter ook speciale ijzers lipjes op de ijzers.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:46

Ten eerste staat je paard vóór de kar (ik begreep je titel al niet hihi) en ijzers zijn niet verplicht. Gewoon kijken hoe het gaat met de slijtage. Als je amper op de weg komt is beslaan niet nodig.