[AR] Beginnen met mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 11:50

Hey,

ik heb een nogal frisse haflinger, die echt elke dag haar beweging nodig heeft. Helaas heb ik dikwijls in de kou geen zin om te rijden, of ligt de buitenpiste er echt niet naar. Aangezien zij al in een koets gelopen heeft en ik het geweldig zou vinden om het te leren (heb vroeger nog groom geweest bij iemand die 4-span deed) ben ik erover aan het nadenken om mijn pony terug te laten in te spannen door een ervaren iemand en zelf in de leer te gaan om het te kunnen.

Maar hoe begin je daar aan? Wat kost een hele beginset en waar moet je op letten? Pony is op zich heel verkeersmak, heeft het enkel niet op bussen begrepen maar bij ons in de polder komen geen bussen.

Het zou dus enkel om recreatief (af en toe) mennen gaan, geen wedstrijden oid :D

Toevallig iemand wonende in de buurt van het Waasland die me wat wilt komen leren :Y)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:32

Nou, de plannen klinken wel goed.
Alleen als je door de kou al niet rijden wilt heb je met mennen helemaal een probleem...
Maar een beetje ervaring heb je zo te horen al wel dus dat is een mooie basis.
Ik denk als je het goed wilt doen je ca €1500,- kwijt bent voor een goed karretje met tuig. Daar kun je jaren plezier van hebben.

Verder zoals je zegt is het heel belangrijk er hulp bij te hebben.
Misschien even informeren bij een menvereniging in de buurt?

Mi_Amore

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:34

Ik vind rijden in de kou niet zo handig omdat ik me dan graag lekker dik aankleed (3 broeken, 4 truien) en dat gaat niet zo gemakkelijk in een zadel, in een koets wel :D

Er zijn geen verenigingen in de buurt die effectief lessen geven. Mijn beste vriendin kan het me wel leren, maar als je zelfstandig wilt rijden moet je toch zo'n rijbewijs hebben, niet?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:38

nee is niet verplicht om je koetsiersbewijs te hebben. Dit is net als het ruiterbewijs in sommige gebieden verplicht maar die zijn op een hand te tellen in nl.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:40

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:42

Ik had de Wiki al eens geraadpleegd maar er staan niets of heel weinig info in over effectief het beginnen zelf. Ik ben van België, weet niet of dat wat uitmaakt ivm dat koetsiersbewijs?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:46

In België heb je ook geen koetsiersbewijs nodig.

laura_zarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:40

ik wil ook beginnen met mijn shetje...
het liefst een sulky met mooie rubberbanden.
nu de problemen, wij moeten nog een tuig en een karretje en mijn ouders willen niet meer dan 200 euro eraan uitgeven (weet iemand waar ik wat kan krijgen) en ik doe nu ff met lange lijnen met haar maar als ik een bocht wil maken dus een klein kneepje in de lijn gaat ze een volte lopen. heb geen zin om hard aan de andere lijn te trekken of haar een tik op de kont te geven. tips??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:19

@ laura: eben een apart topic openen want het is niet zo netjes om met jouw vraag in andermans topic te zitten.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:16

Zo ontzettend moeilijk is mennen nou ook weer niet hoor! Als je iemand hebt met wat ervaring die je op weg kan helpen ( en een karretje en tuig natuurlijk) dan moet het lukken. Als je buiten gaat rijden is een groom toch wel een must dus die moet je ook nog even vinden!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:55

Dat ligt er maar net aan wat je er voor hebt staan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 07:57

En aangezien mijn paard wel bomproof is maar zelf een bom is zal dit niet altijd zo gemakkelijk gaan :+ Neen is neen bij haar en ja is nog steeds geen gegarandeerde ja :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:11

Hij paard lijkt zich dus weinig van de buitenwereld aan te trekken, inclusief jou....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:13

Zicky schreef:
Zo ontzettend moeilijk is mennen nou ook weer niet hoor! Als je iemand hebt met wat ervaring die je op weg kan helpen ( en een karretje en tuig natuurlijk) dan moet het lukken. Als je buiten gaat rijden is een groom toch wel een must dus die moet je ook nog even vinden!

Wat zeg je me nou..... mennen is moeilijker dan een paard onder het zadel rijden.

@LauraZarona, les nemen :D en een kar inclusief tuig vind je niet voor E 200,--......

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:43

BlackDevils schreef:
Hij paard lijkt zich dus weinig van de buitenwereld aan te trekken, inclusief jou....

Waar momenteel stevig aan gewerkt wordt ;) Neem lessen NH dus de band komt wel. Het mennen is ook maar verre toekomstmuziek hoor.