[AR] Mennen, zal ik het doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Mennen, zal ik het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:45

Hoi,

Beetje rare titel maarja.. Wat vinden jullie?

Ik heb dus een 9 (bijna 10) jarige haflinger merrie. Bij de oude eigenaren heeft zij altijd voor de kar gestaan en marathons gelopen. Het schijnt dat ze dit heel leuk vond en ik Anneloes-kennende is dat ook zo!
Het lijkt mij echt heel leuk om te mennen en in theorie weet ik hoe het moet, met een braaf paard zou ik dan ook zo wegrijden..
Maarja, een braaf paard... Die heb ik niet, haha :D
Anneloes is nu met het rijden in de bak echt heel braaf, ze luistert naar mij en ik naar haar..
Buiten hebben we af en toe nog wel eens de nodige miscommunicatie's := Als mevrouw het in d'r kop krijgt, dan gaat ze.. Of ik nou wil of niet!
En het wordt steeds minder, ze wordt steeds braver, maar toch..
Als ik erop zit vind ik dat al eng, maar erachter?!
Ze heeft al 3 jaar niet meer voor de kar gestaan en als ik het zou doen krijg ik eerst gewoon menles, met Anneloes.. :)

Maar wat vinden jullie? Moet ik het wagen, een karretje kopen, lessen gaan volgen en kijken hoe het gaat? Of zouden jullie het niet doen met "een Anneloes"? :=

Groetjes Jacyntha!

wyko

Re: Mennen, zal ik het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:10

Zoek er een ervaren iemand bij die helpt.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 23:39

Wyko, die heb ik dan ook :j Ga er zeker niet zelf mee beginnen :+

Shaffie, hoe heeft jouw paardje het gedaan? :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:34

Ik zou eerst mijn paard onder controle willen hebben ohz en dan pas verder kijken, zo te lezen heb jij niet echt overwicht en gaat ze gewoon haar eigen gang
Om geen ongelukken te krijgen zul je eerst hieraan moeten werken, je moet een overwicht hebben, je moet de baas zijn anders lukt het niet
Het is niet zomaar even voor de wagen knopen, er gaat een heel traject van leren luisteren enz aan vooraf

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:07

Echwel schreef:
Ik zou eerst mijn paard onder controle willen hebben ohz en dan pas verder kijken, zo te lezen heb jij niet echt overwicht en gaat ze gewoon haar eigen gang
Om geen ongelukken te krijgen zul je eerst hieraan moeten werken, je moet een overwicht hebben, je moet de baas zijn anders lukt het niet
Het is niet zomaar even voor de wagen knopen, er gaat een heel traject van leren luisteren enz aan vooraf

Ik ga hier volledig in mee. En om antwoord op je vraag tegeven; ik zou zo'n 'Anneloes' dus echt niet willen inspannen. Je zegt het zelf al in je beginpost; 'als ze wil gaan, dan gaat ze ook'. Dat lijkt mij een haast zekere garantie voor ongelukken, alleen al het idee!
Nee, ik zou echt eerst er meer discipline in 'stampen'; als je dat ohz. ook niet lukt, begin dan met grondwerk. Stemcommando's zijn ó zo belangrijk voor de wagen....

Zeker nu blijkt dat het paard enkele jaren al niet meer voor de wagen heeft gestaan en jij dus nog vrij onervaren bent met het mennen, zou ik het écht niet doen, het klinkt mij allemaal veels te risicovol in de oren.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:11

Ik reed al een tijdje paard toen ik 2 welshjes aangeboden kreeg. Ik mocht ze een tijdje op proef nemen om te kijken of het mennen wel wat was voor mij.
Ik vond het echt geweldig! De eerste keer waren ze knatergek vanaf het vertrek maar na een paar keer ging het zoals het hoorde. Wel heb ik gelijk les genomen en daar heb ik veel aan gehad.
Ik zou zeker gaan mennen maar wel met behulp van iemand. Koop zelf nog geen kar maar kijk of je ergens een kan lenen. Vindt je het niets dan heb je niet veel geld voor niets uitgegeven, maar ik waarschuw je, het is echt verslavend!
En nog één ding, je zult je verbazen over hoeveel contact je met je paarden hebt ondanks dat je er achter zit ipv er op. Mij verbaasde dan iig wel heel erg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:15

abbeltje schreef:
Ik reed al een tijdje paard toen ik 2 welshjes aangeboden kreeg. Ik mocht ze een tijdje op proef nemen om te kijken of het mennen wel wat was voor mij.
Ik vond het echt geweldig! De eerste keer waren ze knatergek vanaf het vertrek maar na een paar keer ging het zoals het hoorde. Wel heb ik gelijk les genomen en daar heb ik veel aan gehad.
Ik zou zeker gaan mennen maar wel met behulp van iemand. Koop zelf nog geen kar maar kijk of je ergens een kan lenen. Vindt je het niets dan heb je niet veel geld voor niets uitgegeven, maar ik waarschuw je, het is echt verslavend!
En nog één ding, je zult je verbazen over hoeveel contact je met je paarden hebt ondanks dat je er achter zit ipv er op. Mij verbaasde dan iig wel heel erg.

Volgens mij heeft TS al prima door dat het mennen leuk fantastisch, verslavend en weet ik wel niet allemaal meer is....

Lijkt mij dat TS deze vraag juist stelt in verband met het karakter/gedrag van haar paard....

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:06

jaa :P dan kenne we met z'n 2e rijden :P
kom ik ook met mijn pony :D

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:09

ik denk dat je het eerst moet proberen ,met een ervaren persoon erbij.
wij hebben op stal diverse wat moeilijkere pony's gehad, maar de staleigenaar beleerd al zolang dat hij ze superbraaf krijgt..
er zal natuurlijk altijd wel wat ondeugendheid in blijven,,,maar dat moet ook

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:09

[/quote]

Volgens mij heeft TS al prima door dat het mennen leuk fantastisch, verslavend en weet ik wel niet allemaal meer is....

Lijkt mij dat TS deze vraag juist stelt in verband met het karakter/gedrag van haar paard....[/quote]

Ja en daarom geef ik ook aan, aan het eind van mijn reactie dat ze het zeker moet gaan doen, maar wel met behulp van iemand!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:15

Geloof me, ik heb wel overwicht op m'n pony.. En ja het is niet perfect dat ze soms nog "ik wil ik wil ik wil en ik GA" gedrag heeft.. Maar toen ik haar net had, kón ik niet eens (buiten) rijden.. := (toen ik haar net had was het een pony om naar te kijken, meer niet :+ )..
Maar voor de kar is het meer risico áls ze gaat.. Maarja, miss is haar "karakter" voor de kar wel anders, dat weet ik niet..
De oude eigenaren zeiden dat ze óntzettend braaf was, maar wel heel voorwaarts..
Stemhulpen reageert ze SUPER goed op.. :)

Haha ja leuk Sharena! :)) (als jouw pony buiten braaf is kunnen we sowieso wel een keer buiten hobbelen hoor.. :D )

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:32

Jasia schreef:
Geloof me, ik heb wel overwicht op m'n pony.. En ja het is niet perfect dat ze soms nog "ik wil ik wil ik wil en ik GA" gedrag heeft.. Maar toen ik haar net had, kón ik niet eens (buiten) rijden.. := (toen ik haar net had was het een pony om naar te kijken, meer niet :+ )..
Maar voor de kar is het meer risico áls ze gaat.. Maarja, miss is haar "karakter" voor de kar wel anders, dat weet ik niet..
De oude eigenaren zeiden dat ze óntzettend braaf was, maar wel heel voorwaarts..
Stemhulpen reageert ze SUPER goed op.. :)

Haha ja leuk Sharena! :)) (als jouw pony buiten braaf is kunnen we sowieso wel een keer buiten hobbelen hoor.. :D )

mijn pony is altijd braaf :D
schrikt nergens van vrachtwagens vind hij geweldig om te zien en trekkers ook :P

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:44

Ik denk dat sommige dames absoluut niet beseffen hoeveel controle je over een paard of pony moet hebben voor je er fatsoenlijk mee kan mennen zonder jezelf en vooral anderen in gevaar te brengen. Anneloes is op dit moment zeker geen optie, voor niemand niet tenzij zeer ervaren. Een paard dat gewoon gaat als hij daar zin in heeft kan gewoon niet voor de kar en dan heb je zeker geen controle.

TS, ga op mencursus bij een goedaangeschreven manege of menstal. Haal je KB en breng dan eventueel je pony naar iemand die haar zeer goed kan herbeleren, daarna kan je onder begeleiding van een zeer kundige en ervaren instructeur zelf les met haar gaan rijden

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:47

Idd, ga eerst een cursus volgen en begin met het mennen in een weiland of omheind terrein. Mennen kan echt gevaarlijk zijn en vooral op de openbare weg.
Wellicht is het verstandig om niet onervaren met jouw pony te gaan rijden omdat je wellicht meer kwaad doet dan goed, onbewust natuurlijk.

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:57

kweenie of er iemand anders bij jou op stal staat met een brave pony die voor de wagen loopt en of je een 2spanwagen hebt die je kan gebruiken maar dan zou je dat eerst kunnen proberen. Moet je natuurlijk wel zeker weten dat dat andere paard niet meerent als die van jou begint :S en idd eerst zelf menlen nemen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:58

Misschien moet je het gewoon een keer ergens proberen bij iemand die je goede hulp kan bieden.
Je zult dan snel genoeg merken hoe ze het doet, je kan dat gewoon in de bak of weiland proberen.

Soms zijn paarden toch best verschillend of ze voor de wagen lopen of ohz.
Op mijn oude manege staan 4 friezen die alle 4 betuigd zijn, enkel, dubbel en in 4 span.
Die vader van de eigenaar gaat daar geregeld mee naar buiten, doet trouwerijen, elk jaar zit sinterklaas er naast en hij maakt verre ritten en die paarden vinden het allemaal wel prima, ze zijn gewoon ideaal voor de wagen.
Die zelfde friezen lopen ook in de manege lessen mee soms, en zijn afgelopen zomer pas voor het eerst naar buiten gegaan ohz, nou zo braaf als ze voor de wagen zijn waren ze toen niet hoor, ze schrokken heel erg vaak en waren veel aan het dribbelen, en heel oplettend.
Het is dat we toen met een groep reden en ze bij de groep blijven, maar anders waren ze er zo vandoor gegaan.

Ik wil niet gelijk zeggen dat alle paarden dan zo zijn, maar het is even een voorbeeld uit mijn eigen omgeving waar ik toen wel even van stond te kijken.
Je kan anders ook eens met een ervaren menner praten, je verhaal doen en vragen of hij het vaker heeft mee gemaakt dat het paard het zelfde is ohz als voor de wagen of juist niet, je zou dan verder advies kunnen vragen aan hem wat je het beste kan doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:31

priscillak schreef:
kweenie of er iemand anders bij jou op stal staat met een brave pony die voor de wagen loopt en of je een 2spanwagen hebt die je kan gebruiken maar dan zou je dat eerst kunnen proberen. Moet je natuurlijk wel zeker weten dat dat andere paard niet meerent als die van jou begint :S en idd eerst zelf menlen nemen.

Alsjeblieft, als je alleen maar onveilige en onverantwoorde tips kan geven, dan kun je beter niets zeggen...........

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:44

Dankje Vivi :)

Priscillak: mijn paard kent het tweespan lopen niet en enkelspan kent ze al wel :j Ze moet alleen een opfriscursus krijgen :P :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:50

Jasia schreef:
Dankje Vivi :)

Priscillak: mijn paard kent het tweespan lopen niet en enkelspan kent ze al wel :j Ze moet alleen een opfriscursus krijgen :P :)

Zowiezo was dat dus niet de meest handige tip.... en je kan nooit met zekerheid zeggen dat het andere paard ook niet gaat.

TS: ik begrijp het niet zo eigenlijk, je vraagt of het verstandig is om te doen.... diverse ervaren menners zeggen dat ze dit zeker niet verstandig, veilig en verantwoord vinden, maar je zegt vervolgens wel 'ja maar ohz. valt het opzich nog wel mee'.

Het mennen moet je echt niet onderschatten.... een paard voor de wagen moet eigenlijk voor de volle 100% aan de hulpen staan. Ookal kent jou paard alle stemcommando's, als jij je paard ohz. al niet goed aan kan, hoe moet dat dan voor de wagen? Met meters leidsel er tussen, geen zit v/d ruiter en geen benen om mee in te werken?

Je hebt gewoon nog minder te vertellen dan als je er op zit.... en als ze je dus ohz. af en toe al te slim af is of te sterk is, dan kun je er donder op zeggen dat dat voor de kar ook heus wel het geval zal zijn.... ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:54

Ik weet dat ik het mennen niet moet onderschatten, daarom dit topic :)
Ohz is ze in principe braaf, 100% verkeersmak en schrikt ze nérgens van.. Maar soms (en dan met name in het bos, op de weg niet meer zó) heeft het in d'r kop en is ze weg.. Het gaat steeds beter en het zit wss nu ook meer tussen mijn oren, maar ik vind dat niet leuk en een beetje eng := ..
Of ze dat voor de kar ook doet, dat weet ik niet..
Áls ik het ga doen, dan doe ik het ook zeker niet alleen en komt er een professioneel iemand, die zeker de eerste maanden mee gaat.. :j ..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:00

Jasia schreef:
Ik weet dat ik het mennen niet moet onderschatten, daarom dit topic :)
Ohz is ze in principe braaf, 100% verkeersmak en schrikt ze nérgens van.. Maar soms (en dan met name in het bos, op de weg niet meer zó) heeft het in d'r kop en is ze weg.. Het gaat steeds beter en het zit wss nu ook meer tussen mijn oren, maar ik vind dat niet leuk en een beetje eng := ..
Of ze dat voor de kar ook doet, dat weet ik niet..
Áls ik het ga doen, dan doe ik het ook zeker niet alleen en komt er een professioneel iemand, die zeker de eerste maanden mee gaat.. :j ..

Nou en alleen daarom, alleen dát enkele feit zeg ik: niet doen nu, niet op dit moment, niet zonder er eerst even héeel goed aan te werken.
Ik zie dit nog steeds als 'niet onder controle hebben van je paard', en dat ze braaf en 100% verkeersmak is, prima, maar dat 'ene kleine puntje' vind ik in mijn ogen geen klein puntje, en dat is voor mij júist een punt om te zeggen: die zou bij mij igg nú nog niet voor de wagen komen, eerst maar eens héel goed werken aan dat puntje.

Kom nou, een paard dat wil gaan en gaat, wie is er op dat moment dan de baas?

Je kan gokken en zeggen: misschien doet ze het niet voor de kar, kom we gaan proberen. Eerste keer, paard = overdonderd en braaf. 2e keer prima, 3e keer 'valt' paard terug in oude gewoonte ohz. en denkt; 'yihaa ik wil gaan dus ik ga'. En dan zit je er niet op, maar je zit erachter met je kar. Je kan je wagen niet omtrekken, je kan aan de leidsels gaan hangen tot je een ons weegt, rem helpt ook niets, etc.

Je kan ook op safe spelen en zeggen: dat puntje, daar gaan we eerst eens hard op de grond en ohz. mee aan het werk, zodanig dat paardlief respect heeft voor mij en de hulpen en pas gaat als hij mag gaan.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:03

:j dat puntje wil ik ook graag aan werken.. Maar hoe?
In de bak is ze 100 % braaf en wanneer ik "ho" zeg staat ze stil.. Wanneer ik zwaar ga zitten, loopt ze langzamer, enz..
Vanaf de grond kan ik haar sturen en doen op m'n lichaamshulpen..
Maar dan komt dat puntje; buiten!
Wandelen gaat perfect, echt waar.. ook als ze zich even aanstelt, blijft ze netjes achter me..
Maar als ik er dan op zit, voelt ze dat ik onzekerder ben.... :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:06

Tsja......... ik denk dat dat een goed iets is om eens met een instructeur/instructrice te overleggen. Onzekerheid voelen ze zeer zeker ook voor de wagen aan. Sterker nog, als jij je al onzeker in het zadel voelt; als ik in jou schoenen stond zou ik me dan nóg 10x onzekerder voelen op de bok met datzelfde paard er voor, júist omdat ik dan weet dat er dus niets meer te houden valt als ze dus gaat.....

Krijg het idee dat ze vooral op buitenrit dus profiteert van die onzekerheid van jou....

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:08

Dat idee heb je helemaal goed := ..
En als we niet in het bos zijn, dan doet ze het niet.. Dan is ze wel voorwaarts en geniet ze, maar écht rennen doet ze niet..
Als ze dan voelt dat ik onzeker ben, dan is ze er voor me.. Snap je wat ik bedoel? :=
Maar in het bos.. ja dan is mevrouw weg.. :=

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:35

Jasia schreef:
:j dat puntje wil ik ook graag aan werken.. Maar hoe?
In de bak is ze 100 % braaf en wanneer ik "ho" zeg staat ze stil.. Wanneer ik zwaar ga zitten, loopt ze langzamer, enz..
Vanaf de grond kan ik haar sturen en doen op m'n lichaamshulpen..
Maar dan komt dat puntje; buiten!
Wandelen gaat perfect, echt waar.. ook als ze zich even aanstelt, blijft ze netjes achter me..
Maar als ik er dan op zit, voelt ze dat ik onzekerder ben.... :=

En helaas is mennen buiten :+
Nogmaals, er worden in dit topic hele goede tips gegeven door mensen die weten waar ze het over hebben. Doe daar iets mee of blijf anders thuis met de pony. Ik kan je verzekeren dat van een dijk afstorten echt geen pretje is, al helemaal neit als de pony daarna met een wapperende kar achter hem aan op de weg rent of als je pony toch stilstand komt frontaal op de moterkap van een auto of vrachtwagen. Misschien kun je eens de lijst ongelukken op Bokt gepubliceerd nalezen en je realiseren wat een veelal verzekeringtechnische en juridische nasleep een menongeluk heeft om over het andere leed maar niet te spreken.