[AR] Welke afstammeling voor mennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

Welke afstammeling voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 13:59

Ik ben me een beetje aan het orienteren op gebied van menpaarden en ik wil daar in de toekomst misschien op overstappen.

Ik vraag me hierbij af welke afstammeling of welk ras (paard) veelvuldig voor de kar gebruikt worden.
Ik ben hierbij niet op zoek naar een fries, maar meer een modern soort van KWPN paardje.

Kunnen jullie mij ook specifieke afstammelingen (KWPN) noemen die vaker geschikt zijn voor de wagen?

Ik ben benieuwd. *D

Anoniem

Re: Welke afstammeling voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:46

KWPN tuigpaarden :j

En als je ook nog onder het zadel wilt rijden/af en toe een sprongetje wilt maken dan is een Gelders paard erg geschikt.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:02

Elk paard is geschikt om te mennen. Er zijn geen speciale bloedlijnen voor. Het ligt er gewoon aan met welk ras jij mennen leuk vind, voor de een een kwpn voor de ander een haflinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:21

TS vraagt toch duidelijk om een PAARD

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:11

[***] schreef:
TS vraagt toch duidelijk om een PAARD

Nou haflinger is toevallig een PAARD
Niet zo aangebrandt doen he en buiten tuigers en Gelders zijn erook meer paarden hoor
Fries, Andalusier,Wielkopolski,Freiberger, Fjord enz enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:34

Een haflinger is geen paard, maar een pony.
Bovendien vraagt de ts duidelijk niet om pony's of friezen, maar om een modern paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:36

Je kunt ook gewoon met een rijpaard KWPN aangespannen gaan rijden. Deze zijn voor alles bruikbaar uiteraard.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:58

[***] schreef:
Bovendien vraagt de ts duidelijk niet om pony's of friezen, maar om een modern paard.

En als je haflinger nou 1.50 is.

Dan is het in de ogen van het wedstrijd regelement echt een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:40

Ga nu niet lopen wenen over de hoogte van een haf. Het gaat hier om iets heel anders....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:09

Ik heb goede ervaringen met afstammelingen van Fabricius.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:53

Wat wil je ermee??
Net als onder het zadel is dat het belangrijkste bij de keuze van je paard. Wil je dressuuren, wil je buiten rijden, wil je marathons rijden, wil je met authentiek gerij rijden???
Wil je een rustig paard? Wil je een druk paard?

In theorie kan ieder paard voor de wagen, uitzonderingen daargelaten. Dus wanneer je verstand hebt van bloedlijnen, kun je gewoon op karakter en prestaties je menpaard uitkiezen. Die aan jouw voorwaarden voldoet.
Voor het mennen is een wat grover paard gewenst, omdat deze vaak meer kracht hebben om de wagen door de blub te trekken.

Ik denk persoonlijk ook dat het paard zelf meer zegt over de geschikheid, dan zijn voorouders die in zijn paspoort staan. Dus kun je beter een kenner meenemen bij je zoektocht naar een nieuw paard, die kan zien of het paard aan jouw eisen zal voldoen.

Zelf heb ik een NRPS met ruim 90% arabisch bloed, in theorie misschien niet het meest geschikte menpaard. Daarentegen zijn er in zijn moederslijn meerdere Z-SGW kampioenen en zelfs een EK-pony. Maar boomstammen vind hij doodeng en springen kan hij ook niet. Maar hij voldoet aan mijn eisen, hij is oersterk voor de marathon's, heeft ruime gangen voor de dressuur, heeft karakter.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:02

ardo_iggy schreef:
[***] schreef:

En als je haflinger nou 1.50 is.

Dan is het in de ogen van het wedstrijd regelement echt een paard.

Een Haflinger is idd officieel een paard.

Maar terug naar het onderwerp: Ieder paardje is wel geschikt, denk ik. Maar dat ligt er net aan waar je van houd. Ik zou zeggen: Kijk goed om je heen naar (beleerde) KWPN'ers, ze ziet er vanzelf een die geschikt voor je is! Succes!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:39

bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaad op zoek naar een paard die kan dressuren, springen, mennen en dan alles op recreatief gebied.

Vind het leuk om jullie ervaringen met bepaalde afstammelingen te horen!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:19

Yvet_90 schreef:
bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaad op zoek naar een paard die kan dressuren, springen, mennen en dan alles op recreatief gebied.

Vind het leuk om jullie ervaringen met bepaalde afstammelingen te horen!

Een gelderse dus :)
Overigens niet alleen op recreatief gebied ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:51

Of een Groninger. Ik heb afgelopen zomer twee Groninger merries voor de kar beleerd en niets dan lof over het karakter!!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:57

Oke, wat is jullie ervaring met KWPN Rijpaard voor de wagen? Die zijn voor mijn gevoel beter geschikt voor mijn doeleinde. Ik ben van plan om het mennen erbij te gaan doen, maar ik wil wel hoofdzakelijk gaan rijden. En mijn voorkeur gaat toch uit naar KWPN of NRPS.

Het is mij opgevallen dat hier weinig paarden van worden aangeboden. Nou vraag ik me af wat ik beter kan doen, een paard die al goed beleerd is voor de wagen in de leeftijdcategorie van 3 tot 8 of om er één van een jaar of 3 zelf voor de wagen te beleren. ( <- Ik heb hierbij overigens goede hulp)

Soms hoor ik mensen zeggen, je kan beter nooit een paard kopen dat al voor de wagen loopt, want je weet nooit wat het allemaal heeft meegemaakt. En je weet van een jong dier altijd wat je er zelf mee hebt gedaan. Ik weet het allemaal niet zeker.. Wat zouden jullie doen?!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:03

Als ik jou was zou ik gewoon een goede beleerde zoeken.
Ze zijn er best.

Maar als je naar eentje gaat kijken altijd vragen of ze er even de kar er achter willen doen en gaan rijden.
En niet klakeloos aan nemen dat hij beleerd is.

En er zijn best leuke paardjes te koop voor het werk wat jij er mee wil gaan doen.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:12

Wij hebben 3 kwpn tuigpaarden die alle 3 onder t zadel zijn dressuurmatig, we springen er mee en ze lopen voor de kar.
Inderdaad altijd eerst proefritje maken met de kar en als je t paard wil kopen eventueel vragen of je paard een week of paar dagen op proef mag krijgen... kun je thuis ook rustig bekijken of karakter bij je past.
Tuigpaarden hebben meestal net ff iets meer uitstraling en zijn (over het algemeen) wat koeler in de kop, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Succes met je zoektocht...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:53

Je kunt rijpaarden prima voor de wagen spannen. Op internationaal menniveau lopen een heleboel KWPN (of aanverwante) paarden rond. Je ziet het tegenwoordig steeds meer.

Als je zelf geen/weinig ervaring hebt met mennen, kun je beter een beleerd paard kopen. Voor het mennen gelden namelijk allemaal dezelfde 'regels' als onder het zadel; Groen paard met groene ruiter/menner is geen goede combi. Een beleerd paard (zowel ohz als aangespannen) kan door een eerdere eigenaar verpest zijn, maar dat risico loop je altijd. Dit kan je uitsluiten door een keer (of misschien meerdere keren) te gaan rijden met het paard alvorens je het paard koopt.

Als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar een leuk paard. Stel eisen op; grootte, leeftijd, geslacht, wat moet hij kunnen, wat wil je besteden, wat voor karakter. En zoek bij dat lijstje een paard. Daar heb je veel meer aan, dan wanneer je jezelf vasthoud aan een bepaalde afstamming of ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:28

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:31

Ik ga met sjonniej mee, als je zelf nog weinig ervaring hebt kun je het beste kiezen voor een betrouwbaar paard met al wat ervaring in het aangespannen werk.

verder is het inderdaad mogelijk om praktisch alles in te spannen, als je er maar zelf mee om kunt gaan, maar dat geldt voor onder het zadel ook... ;)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:08

Ik zou zeggen: Kijk eens in dit fotoalbum
Er loopt van alles aangespannen rond. Allerlei soorten, maten, rassen en karakters.
De vraag is: Wat wil je zelf graag?
Daarnaast: Wat is je ervaring?

Naar aanleiding van het antwoord op die twee vragen, zal er een ras en/of karakter uitkomen wat je past.