[AR] 'Bitvoorschrift' met koetsierbewijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

'Bitvoorschrift' met koetsierbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:04

Hey!

Ik ben nu het koetsiersbewijs aan het doen, en dat deden wij met onze Haflinger. Hij heeft een stangbit. Maar omdat hij niet goed loopt (hij gaat a.s dinsdag naar veterinair centrum) nemen wij nu onze andere pony mee, een haflingerXwelsh. Zij is 16 jaar en heeft haar hele leven al met een gebroken trensbit gelopen. Ook voor de kar. Ze doet het super daarop.
Maarja, die instructrice van het koetsiersbewijs is een ehm, een beetje een zeikerd, en ze zei; ''Ik ga niet op de kar zitten als je pony geen stang of liverpoolbit in heeft!'' >;) Want volgends haar kun je hem dan niet goed stoppen. Maarja. Ze wist niet of we dat bit wel mochten gebruiken met koetsiersbewijs examen (1 maart). Misschien weten jullie dat? Ik ga in ieder geval never never never nooit een ander bit kopen, hierop doet ze het super. Ik hoop dat jullie weten of dat mag.
Alvast thanks! :P

xxx hafjelinger

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:03

hafjelinger schreef:
Hey!

Ik ben nu het koetsiersbewijs aan het doen, en dat deden wij met onze Haflinger. Hij heeft een stangbit. Maar omdat hij niet goed loopt (hij gaat a.s dinsdag naar veterinair centrum) nemen wij nu onze andere pony mee, een haflingerXwelsh. Zij is 16 jaar en heeft haar hele leven al met een gebroken trensbit gelopen. Ook voor de kar. Ze doet het super daarop.
Maarja, die instructrice van het koetsiersbewijs is een ehm, een beetje een zeikerd, en ze zei; ''Ik ga niet op de kar zitten als je pony geen stang of liverpoolbit in heeft!'' >;) Want volgends haar kun je hem dan niet goed stoppen. Maarja. Ze wist niet of we dat bit wel mochten gebruiken met koetsiersbewijs examen (1 maart). Misschien weten jullie dat? Ik ga in ieder geval never never never nooit een ander bit kopen, hierop doet ze het super. Ik hoop dat jullie weten of dat mag.
Alvast thanks! :P

xxx hafjelinger

- Als jou pony het super doet op dat bitje en gewoon normaal reageert op leidsel-, stem- en zweephulpen, waarom zou je er een ander bit in hangen?
- Als ik zo'n instructrice zou hebben, was ik allang opgestapt. Een instructrice hoort echt beter te weten dan dit, je zou bijna aan haar deskundigheid gaan twijfelen. Als zij zelfs niet weet wat voor eisen/voorschriften er gelden tijdens het examen Koetsiersbewijs, dan snap ik niet waar zij mee bezig is.
- Dat jij never nooit niet een ander bitje gaat kopen/ er in gaat hangen, is dan ook een beetje kortzichtig. Vaak is het juiste bit een hele grote, lange zoektocht. Het kan best dat ze op een gegeven moment ineens níet meer fijn op dit bitje loopt.

Mijn shetmerrie deed het eerder perfect op een bokkenbitje, maar binnen 2 jaar ben ik overgestapt naar een liverpool, ze liep nl. niet meer zo fijn op het bokkenbitje en ik vond zelf de verstelmogelijkheden van een liverpool wat fijner.

Verder heeft je instructrice wel ergens een héel klein puntje; uiteindelijk heb je met een stangbit wel ietsje meer te vertellen dan met een trensje. Maar er zijn er zat hoor, ook in de wedstrijdsport, die hun pony's en paarden starten met een trensje.

Voor zover ik weet zijn er geen eisen qua bit bij het koetsiersbewijs, en ik zie er ook het nut niet van in waarom je je paard voor het examen ineens een ander bit in zou moeten hangen omwille van die instructrice van jou. Vaak moet een paard ook even wennen aan een ander bit, en het is dan ook gewoon klinklare onzin om er een ander bit in te hangen omdat je examen voor je KB moet doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:23

Volgens mij hoort jouw instructrice die de cursus geeft te weten met welke bitten je examen mag doen, en anders moet ze het in ieder geval ergens voor je op kunnen zoeken of na kunnen vragen...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:29

Je mag van alle regels van het koetsiersbewijs afwijken mits je daar een goede verklaring voor hebt. In de theorie staan een hoop menbitten beschreven dus als je ineens met een rijbit wil rijden zul je moeten kunnen vertellen waarom je dat doet. Naar mijn weten mag je dan gewoon afrijden.

Ik heb ook niet afgereden met een stang maar of het een gewone of een vierringstrens was durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:38