[AR] schuurplekken van strengen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

schuurplekken van strengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 09:39

Wie weet er een oplossing tegen schuurplekken van de strengen?? Mijn paard heeft nu aan beide kanten van z'n buik kale plekken van zo'n 15-20 cm lang. precies de plek waar de strengen langs lopen. ik had al gedacht om fleece om de strengen te doen maar of dat echt gaat werken??

CarinaR

Re: schuurplekken van strengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:59

Schuurplekken van de strengen?
Zitten ze niet veelste strak?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:42

Mijn vorige paard had dat ook (hele gevoelige huid), die ging zelfs open op de achterbenen van de strengen...

Je zou er bontjes om heen kunnen doen waar ze schuren, dan zou ik wel kiezen voor echt schapenbont.
Wij hebben er voor gekozen om de zweng breder te laten maken zodat de strengen wijder liepen, toen ging het ook een stuk beter.

Het kan ook te maken hebben dat je paard nu in de rui is, dan schuurt het ook sneller kaal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:32

Bekend probleem, gelukkig heb ik (of nouja, m'n pony) er geen last meer van. Eerder dijde ze nogal uit ivm. drachtigheid en was ze idd in de rui, en kreeg ze dus in haar vacht niet echt 'kale' plekken v/d strengen maar de haren waren daar korter, alsof er een scheermesje langs heen was gegaan. Verder ook geen wondjes, maar kon me niet voorstellen dat het nou erg fijn liep voor haar op die manier. Bovendien was het gewoon geen gezicht, als ze niet in het tuig liep kon je duidelijk die 'kalige' plekjes zien... :o

Het lamoen was echter ook te smal om goed te kunnen inbuigen en wenden, sinds we een nieuw, uitgebogen lamoen hebben heb ik dat probleem dus niet meer, idd zoals Nouvel al zei, dan lopen de strengen wat wijder van het lichaam en zullen minder snel gaan schuren. Qua bescherming zou ik idd voor schapenbont kiezen, en dan nog een systeempje bedenken om die bontjes op z'n plaats te houden anders gaan die de hele tijd schuiven en dat lijkt me ook niet zo fijn....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:10

Ik ken het probleem ook echter bij mij vooral in de verhaar periode. Ik laat het maar zo, alleen de haren zijn korter en de huid is onaangetast.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 14:59

Zou het werken als ik de strengen ter hoogte van de schuurplekken met een riempje aan het lamoen zou vastmaken?? dus heel los dat er wel genoeg speling in de strengen zit maar dat ze niet maar langs z'n buik hangen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:00

je zou het eens kunnen proberen, wie weet werkt het...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:38

Dat zou idd een eventuele oplossing kunnen zijn, als je inderdaad maar genoeg speling op de strengen houd.... Simpelere oplossing dan lamoen laten verbreden ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:47

Ik zou je strengen niet dmv een riempje aan je lamoen maken. Dan doorbreek je de (rechte) treklijn vanaf de borst naar het zweng, dat is niet gunstig.
Je lamoen verbreden lost probleem ook niet op. Je lamoen botst namelijk al niet tegen je pony, maar het is je tuig.
Wat wel kan helpen is het verbreden van je zweng. Of het ermee doen en even wachten tot de pony door het winterhaar heen is. Dan zie je er niets meer van. Dit soort plekken zie je in 90% van de gevallen namelijk alleen tijdens verhaarperiodes.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:46

Ik ken dat probleem wel. Gewoon een bontje om de streng doen, opgelost. :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:59

Sjonniej schreef:
Ik zou je strengen niet dmv een riempje aan je lamoen maken. Dan doorbreek je de (rechte) treklijn vanaf de borst naar het zweng, dat is niet gunstig.
Je lamoen verbreden lost probleem ook niet op. Je lamoen botst namelijk al niet tegen je pony, maar het is je tuig.
Wat wel kan helpen is het verbreden van je zweng. Of het ermee doen en even wachten tot de pony door het winterhaar heen is. Dan zie je er niets meer van. Dit soort plekken zie je in 90% van de gevallen namelijk alleen tijdens verhaarperiodes.

Sjonniej; als je het losjes vastmaakt, net als dat ik bijv. de broek als strengophouder gebruik, wordt die rechte lijn toch niet onderbroken? Vraag blijft dan idd of het wel zal helpen tegen het schuren.

Verder; dom gezegd van mij :+ Wij hebben nl. nieuw lamoen gekregen, die is nog eens extra verbreed en er zat dus ook een andere, bredere zweng op :Y)
Maar......... als je je zweng wilt verbreden, dan heb je vaak niet al te veel ruimte binnen het lamoen (tenminste, mijn zweng zit er onder) en zou je dan toch misschien lamoen aan achterzijde ook nog eens moeten verbreden, om een goedwerkende, bredere zweng te krijgen, toch?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:38

Natuurlijk doorbreek je dan de lijn. Want nu loopt die lijn recht vanaf het borsttuig naar het zweng, hij buigt niet naar binnen ofzo. Dus als je de strengen naar buiten gaat halen, is de lijn niet meer recht. Want de rechte lijn loopt dus langs die schuurplekken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:13

Ooit een keer gezien: van dat grijze isolatieschuim om de strengen. Je weet wel, van die pijpvormige dingen die je normaal om verwarmingsbuizen zien. Moet je wel de grootste maat nemen denk ik...

Zag er niet echt mooi uit, maar het zit wel stevig en schuurt niet. Dingen wegen trouwens ook niks, dus het is niet extra zwaar oid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:55

Oh trouwens, weet niet of de plekken erg groot zijn maar wat je ook nog eens kan proberen is de vacht iets insmeren met vaseline.... dan glijdt het beter. Werkt soms wel, soms niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:26

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:02

Bekend probleem, vooral in deze periode. Als het in de zomer op de huid schuurt doe ik er gewoon een neusbontje omheen en dat werkt perfect.