[AR] hoe maat lamoenen bepalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boutje

hoe maat lamoenen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 19:47

De pony van mijn dochter is voor haar te klein geworden om te rijden, dus we zij hem aan het beleren voor de kar. Ze heeft hem een 2-hands getuig gekocht en we zijn aan des lag gegaan.
Hij kent lange lijnen, trekt een slee en een band, is 100% verkeesmak en we hebben er ook al de speelgoed-fiets-tractor van kleine broer achetr gehangen met mijn dochter daar weer op, alles gaat prima. Ik begin te vremoden dat de pony dit vroeger ooit gedaan heeft, zo vlot gaat alles.
Volgende stap is dus een koetsje.
Vanmiddag een teedehandsje gaan kijken, maar die lamoenen zagen er zo smal uit, 40 cm vooraan en 70 cm in het midden, had ene grote shet en een B-pony in gelopen zei de man.
Thuis nagemeten en het lijkt me echt (te) krap, ik meet 42 ongeveer thv de schouder en 60 cm thv zijn buik, (welch pony van 132 met een vrij ronde rug).
Hoe bepaal ik de juiste afmetingen van een lamoen? Verkopers beweren natuurlijk allemaal dat het wel kan, maar hij moet er wel comfortabel in lopen natuurlijk.
Zij daar regels voor?

boeflover

Re: hoe maat lamoenen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:55

Hoi,

Leuk dat je dochter ook gaat mennen.
Helaas kan ik je niet helpen met je vraag maar ik lees wel even mee, heb zelf nl. ook nog 2 lamoenen staan die moeten worden aangepast aan mijn paard. Dit kun je gewoon (laten) verlassen.

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:09

bij mijn kar lijken ze ook heel smal maar hij past er tog tussen maar het had niet krapper moeten zijn ,,

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:34

Boutje schreef:
Hij kent lange lijnen, trekt een slee en een band, is 100% verkeesmak en we hebben er ook al de speelgoed-fiets-tractor van kleine broer achetr gehangen met mijn dochter daar weer op, alles gaat prima.

En ik maar denken dat kinderen je meest dierbare bezit zijn..... :x

Om op je vraag terug te komen.
Meet de breedte van de pony ter hoogte van de lichtogen van het tuig.
Het lamoen mag dan een ietsje breder zijn op dit punt.
De breedte aan de achterzijde (dus bij de wagen en ter hoogte van de achterbenen), ik zou zeggen hoe breder hoe beter!
Met een breed lamoen kan de pony het meest vrij bewegen in de wendigen.

Zorg er ook voor dat het lamoen aan de voorzijde niet te lang is dan prikt het lamoen in de hals van de pony.

Neem een ervaren iemand mee wanneer je het karretje gaat bekijken en nog liever neem de pony mee!!

hafjelinger

Re: hoe maat lamoenen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:43

Hey!
Leuk dat jullie gaan mennen.
Zorg dat je brede lamoenen neemt, dat is fijner voor de pony. Dan heeft meer vrijheid en kan ie beter wenden in krappe bochten. Die lamoenen die je zei zijn toch wel krap. Veel succes!!
groetjes hafjelinger

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:37

Inderdaad is het het mooist als het lamoen aan de achterkant net zo breed is als de wagen.
Ik raad je verder aan iemand met verstand van zaken mee te nemen als je naar 2e hands wagens gaat kijken. Dat voorkomt teleurstellingen (en misschien zelfs ongelukken) achteraf.
Veel succes met de zoektocht naar een wagentje en veel plezier met mennen!

p.s. Ik schrok wel enorm van het feit dat je dochter erachter heeft gehangen met een speelgoedvoertuigje.... Lijkt mij erg gevaarlijk. Helemaal achter een groene pony. Ook al is hij nog zo braaf, het blijft een vluchtdier en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:59

Bedankt voor jullie goede raad en bezorgdheid.

Ik ben gewoonlijk eerder een overbezorgde moeder hoor ;-) maar die pony...
Hij kan zowat alles, is pittig maar absoluut niet schrikkerig en bomvast, heeft de gekste dingen gedaan en is zowat vergroeid met mijn dochter. Geen beginnerspaardje maar wel de beste en meest veelzijdige pony die ik ken, en dan reken ik mijn eigen paarden mee.
Plus ik had hem ook nog vooraan aan een leidtouw als extra veiligheid, en dat blijft zo tot mijn dochter wat ouder is en de pony echt veel koetservaring.

Ik ken iemand die tweespan ment, ik kan di eman wel vragen om mee naar een karretje te gaan kijken, maar dat zal die niet echt vaak willen doen dus ik wil een verantwoorde voorselectie maken zodat hij maar een keertje langs moet komen of zo om zijn mening te geven en op veiligheid en zo te testen.
En er moet dus ook een rem en paniekhaken op het karretje ;-).

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:19

Veel wagens hebben tegenwoordig verstelbare lamoenen. Erg handig :j
Een beetje wagenbouwer kan je heel goed helpen.