[AR] Stapje verder, wanneer mentuig aanschaffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Stapje verder, wanneer mentuig aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 09:54

Hallo,

Wij zijn nu een paar maanden bezig met grondwerk met mijn pony. Hoewel ze het in het begin erg moeilijk vond om voor iemand uit te lopen en het nog moeilijker vond om 'normaal' van hand te veranderen, gaat dat nu helemaal super. Zo kunnen we al lekker door de bak figuren maken en ook in draf gaat het hardstikke goed.

Omdat we eerst willen kijken of mijn pony het wel echt leuk zou vinden, hebben we nog geen mentuig aangeschaft. Het zou zonde zijn als ze het geen donder aan vind.
We zijn nu eigenlijk op het punt aangekomen om een stapje verder te gaan, ik kreeg het advies om te beginnen met het slepen van 2 autobanden.

Kan ik dit nog steeds doen met mijn huidige tuig (puur hoofdstel en longeersingel met veel ogen), of zou ik hiervoor toch al het tuig moeten gaan aanschaffen? Helaas is dit tijdens de cursus niet aan bod gekomen en de beste man is naar de zon op vakantie (logisch mer dit weer :(:) )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:55

Je zult toch minimaal een borsttuig moeten hebben, anders heeft het slepen geen nut

Marchador

Re: Stapje verder, wanneer mentuig aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 09:58

Bedankt voor je reactie.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik doe het nu samen met iemand die aangaf dat je de slepenen autobanden kan bevestigen aan de ringen van de longeersingel.
Maar ik heb er een beetje mijn twijfels bij..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:12

Je zou de banden aan je longeersingel kunnen bevestigen, behalve dat ik me afvraag of het veilig is, simuleer je daar helemaal het mennen niet mee. Een paard trekt de wagen namelijk ook niet op het schofftuig. Juist die druk op de borst (waar ze normaal gesproken voor stoppen), moet ze leren op door te lopen.

Dus misschien kan je een borsttuig lenen van iemand. Anders zal je inderdaad een tuig aan moeten schaffen, want om nu alleen een borsttuig te kopen is ook weer zo wat.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:21

Bedankt ook voor je reactie Sjonniej.
Laat ik het zo zeggen, mijn pony is een echte lieverd en vind snel dingen niet eng. Maar een slepend iets achter je aan is toch wel heel erg eng aangezien ze ze niet ziet. Bij het maken van een voorstelling zag ik het al helemaal gebeuren dat ze zich opgefokt om probeerd te draaien en zo verstrikt komt te zitten. Een andere voorstelling kan ik er niet van maken.

Jammer dat het tuig dat we hadden al enkele jaren weg is na het overlijden van onze andere pony. Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden om een borsttuig te lenen.

Bedankt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:26

Als je er geen vertrouwen in hebt, waarom dan meteen zo een grote stap? Persoonlijk ben ik al geen voorstander van slepen; paarden stappen gemakkelijk over de strengen, als het paard gaat rennen en die band gaat stuiteren of knalt zelfs tegen het paard aan. Als je dan al weet dat je een zenuwachtig dier hebt, zou ik deze stap liever niet doen.
Als je toch graag wilt slepen, oefen dan eerst eens met rare geluiden achter hem. Knoop bijvoorbeeld een lege jerrycan aan je eigen been/middel, als hij dan omdraait is het gevolg neit zo groot. Ander voordeel is dat jij dan kan leren hoe je hem tegenhoudt als hij om wil draaien, want dat gedrag zal hij toch moeten afleren als je met hem wil mennen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:39

Het enige wat ik gedaan heb is de cursus volgen en een paar keer mennen met onze vorige pony en een pony van een ander. Ik kan niet zeggen dat ik er veel ervaring mee heb en dat is waarom ik het samen met iemand doe. Zij raadde mij dit aan zodat mijn pony kan wennen aan het slepen achter haar aan.
Maar goede tip om te oefenen met geluid maken!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:00

'Men' je je pony nu met oogkleppen?
Als ze namelijk zo schrikkerig blijft reageren op geluiden achter zich, zou je eens zonder oogkleppen kunnen proberen. Sommige paarden kunnen/willen niet accepteren dat ze iets horen wat ze niet kunnen zien en blijven daardoor altijd paniekerig.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:02

Nee zonder oogkleppen, zodat ze allens om haar heen nog kan blijven zien. Plus dat ik haar niet wil overdonderen door gelijk aan iets nieuws te beginnen, zonder dat ze 'het zelf kan meemaken'. Dus zien.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:00

Je kunt er voor kiezen om het te uit te besteden. ik heb mijn 3.5 jr. spring gefokt kwpn rijpaard
(uit Haarlem is uit Voltaire) laten beleren voor € 350,-- en ongeveer € 35,-- stal geldt per week. deze mannen wonen net naast het KNHS in Ermelo. zij hebben een super klus geleverd, terwijl mn paard super sensibel is. Je mag als je wilt elke dag komen kijken en in een later stadium ook zelf onder hun begeleiding sturen. als je de pony terug krijgt (3 a 4 weken) kun je er ook zo de weg mee op! dit is echt een aanrader. Alles wat je zelf fout doet kost je dubbel tijd om weer te corrigeren. en je lijkt een beetje onzeker in deze kwestie. als je echt wilt gaan mennen, maar het ontbreekt aan evaring (niks mis mee hoor) zoek deskundige/ervaren hulp. kost wat heb je ook wat. oja Tandem wedstrijd menster en meninstructrice Cornelie de Geijter-Pries laat haar jonge paarden ook bij deze mannen betuigen dat terwijl zij dagelijks menles staat te geven aan wedstrijd gerichte menners. m.a.w zelfs een heeeel!! ervaren iemand als Cornelie besteed dit uit!!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:09

Als je dr vraag stelt of je een tuig aan moet schaffen of niet, maak ik daaruit op dat je niet veel ervaring hebt. Ik heb dan mijn twijfels erbij om zelf de pony te beleren. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar hierdoor gebeuren vaak onnodige ongelukken. Ik zou iemand erbij zien te krijgen die ervaring heeft zodat het allemaal goed verloopt. Van slepen ben ik geen voorstander, zoals je zelf al zegt kan er snel een ongeluk mee gebeuren. Zoals paard stapt over de strengen en zet het op een lopen. Dit is bij 1 paard met de dood afgelopen doordat hij zich door de schrik vast liep op een hek. Wij doen eht slepen niet, maar laten iemand aan de strengen hangen-voorttrekken. Dit geeft het zelfde effect en als de pony schrikt kun je de repen zo los laten.

En zoals "haarlem" hierboven al zegt, is het niet verstandig om als je zelf al onzeker bent je pony iets proberen te leren. Je pony heeft dit altijd door en zal ook onzeker worden. Als je jouw pony laat beleren word het op een goede manier geleerd, en leren ze jouw ook meestal hoe je moet mennen en mag je meerijden.

Succes ermee!

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:52

hallo ,
ik vind die tussenstappen onzin !
de pony waar ik mee men heb ik zelf beleerd .
gelijk de eerste keer gelijk voor de kar .
en hij gaf geen kick .
hij liep zo braaf als wat .en wat maakt het uit . een tuig moet er dan toch komen .
suc6

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:08

Wal_1 schreef:
hallo ,
ik vind die tussenstappen onzin !
de pony waar ik mee men heb ik zelf beleerd .
gelijk de eerste keer gelijk voor de kar .
en hij gaf geen kick .
hij liep zo braaf als wat .en wat maakt het uit . een tuig moet er dan toch komen .
suc6

Groot gelijk!!!

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:55

zij heeft zelf geen ervaring, nog nooit op de bok van een kar gezeten en dan ZELF de pony beleren het kan waarom niet. Klinkt ook heel logisch. Misschien lees ik wel in de krant hoe het afloopt, hoop van niet!! want dan heb je een pony met een trauma en zelf ben je een illusie rijker/of armer wat je wilt.
dus sla al die stappen over knoop die pony voor de kar, t' kan best goed gaan. is alleen niet mijn keuze of advies.(van een ervaren menner)
en oja heb je het gelezen van die jongen van 15? hij had via een computer spel leren auto rijden, dat moest dan ook in de praktijk dus de auto van pa gepakt en in elkaar geprakt!! hij sloeg ook al die tussen stappen over gewoon gaan met die banaan. moraal? goede begleiding van een ervaren persoon kan een hoop ellende voorkomen. suc6

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 18:40

Haarlem, rustig aan hoor. Wie zegt dat ik dat op die manier ga doen. Hoe kom jij er overigens bij dat ik nooit op de bok heb gezeten:?

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:51

Marchador, sorry dat ik zo maar aan neem dat je nooit op een bok hebt gezeten! in mijn reactie reageer ik op Elske D. zij zegt al die stappen zijn onzin, ik vindt dat best kort door de bocht! er wordt uit gegaan van een eigen ervaring die goed heeft uit gepakt. Maar dat is niet altijd vanzelsprekend in mijn optiek, ik denk dat er op langere termijn meer uitkomt als er met beleid wordt omgegaan met een paard/pony.
nogmaals het is niet mijn bedoeling om iemand te beledigen ofzo maar eerder verder te helpen waar dat kan. ik heb mijn men en koetsiersbewijs al ruim 20 jaar en niet op de plank laten liggen maar intensief gebruikt. suc6 groet Haarlem

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 09:54

Op die manier sorry, ik denk al voor je dingen gaat denken even wat rechtzetten :D

Nee we hebben een karretje maar ik haal het niet in mijn hoofd om dat ding nu al uit de garage te halen. ;)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:32

Marchador,
ben toch benieuwd wat je gaat doen nu je de voor en tegens hebt gelezen, heb je voor je zelf hier uit een conclusie kunnen trekken? komt het tuig er of wacht je nog even :Z (dat was/is de basis van je vraag)
groet Haarlem