[AR] hoe ligt het tuig? (lendenriem verkeerd?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

hoe ligt het tuig? (lendenriem verkeerd?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:38

hoihoi
als kersverse menner (paard kent het wel al en ik heb begeleiding ;) ) heb ik een tuig gekocht, de kar is ook al bijna klaar dus we kunnen bijna de paden op ;)

vandaag het tuig gepast, en zo goed mogelijk op maat gezet, echter heb ik een onenigheidje met de lendenriem, die moet verder naar voor eigenlijk toch? maar dan gaat hij naar achteren trekken
heeft mijn pony een te dikke kont? :P

Afbeelding
Afbeelding
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07642.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07639.jpg

donderdag wordt het tuig door de 'expert' gecheckt, maargoed, veel ogen zien meer dan 2 :) ik ben benieuwd hoe jullie hem vinden liggen :)

(er zat overigens een riem, vanaf midden borsttuig die aan de singel van het schoftje moest, tussen zijn voorbenen dus :) deze heb ik er nu niet aanzitten, iemand iets te zeggen over het nut van zo'n riem? :) )

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:51

Het ligt allemaal wel redelijk goed. Zo op het oog de staartriem nog een gaatje losser en vooral de onderlegger van het borststuk er onderweg halen, veeeeeeel te breed

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:56

Leuk tuigje, ik houdt wel van bruin :) *sinds ikzelf ook in het bezit ben van een prachtig bruin tuig*

Over het algemeen oogt het tuig naar mijn mening een maatje te klein, lijkt alsof alles bijna op de laatste gaatjes zit. De lendenriem v/d broek hoort inderdaad eigenlijk meer naar voren te liggen, de broek lijkt dus zo te zien ook een beetje aan de krappe kant, denk dat je dat bij inspannen ook wel zal merken.

Verder mag het schoftje een stuk meer naar achteren, hij ligt nu echt letterlijk ongeveer op zijn schoft en de singel ligt echt in de 'ellebogen'.

Dan is direct het 'probleem' met de staartriem/rugriem opgelost want die loopt nu wel héeel erg stijl naar boven en lijkt ontzettend strak te staan...

Verder lijkt ook het hoofdstel zelf een maatje te klein, de frontriem zit erg tegen zijn oren aan en hoort eigenlijk ietsje lager. Op de foto is het niet goed te beoordelen maar heb ook het idee dat wellicht de kleppen íetsje te hoog zitten.

Wat voor maat tuig is dit?

Afhankelijk straks met het inspannen zou ik even kijken of je de strengen ook wel lang genoeg kan verstellen, en afhankelijk van het lamoen aan de wagen zou ik evt. ook de lichtogen wat langer zetten, die lijken nu vrij hoog te zitten, maar dat is per combinatie ook verschillend. :)

p.s. de riem die je bedoeld, wordt bevestigd aan het borsttuig en dan tussen de benen, dient er voor dat borststuk mooi blijft liggen in situaties dat je paard bijv. zijn hoofd heel laag laat zakken, erg vervelend als je je pony even tussendoor hebt uitgespannen en hij gaat grazen, mijn shetlandmerrie kan dan zó met haar been in haar borsttuig stappen :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:59

Het schoftstuk mag ook een stuk(je) naar achter :)
Heeft hij zo'n klein ruggetje of lijkt dat maar zo? :)
Ik denk dat hij zonder onderlegger in het schoftstuk (of iig dunnere onderlegger) iets beter zou liggen, nu lijkt het net alsof hij de staartriem omhoog trekt.
Lenden riem ziet er goed uit en onderlegger borststuk lijkt erg breed.

Wel een onwijs mooi tuig!! (*jaloers*)
Welk merk is het??

JoyCiej007

Re: hoe ligt het tuig? (lendenriem verkeerd?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:07

Dat viel mij inderdaad ook op, kan aan de foto liggen maar lijkt alsof de pony in verhouding een vrij korte rug heeft. Of is het nog een jonkie?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:11

De broek lijkt inderdaad aan de korte kant, maar de lendenriem ligt goed, hoor... Doordat die gaffelvormig is, ligt die verder naar achter tegenover 2 losse lendenriemen. Mij hebben ze altijd geleerd dat de ophanging van de broek nooit voor de heup mag liggen...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 07:59

JoyCiej007 schreef:
Leuk tuigje, ik houdt wel van bruin :) *sinds ikzelf ook in het bezit ben van een prachtig bruin tuig*

Over het algemeen oogt het tuig naar mijn mening een maatje te klein, lijkt alsof alles bijna op de laatste gaatjes zit. De lendenriem v/d broek hoort inderdaad eigenlijk meer naar voren te liggen, de broek lijkt dus zo te zien ook een beetje aan de krappe kant, denk dat je dat bij inspannen ook wel zal merken.

Verder mag het schoftje een stuk meer naar achteren, hij ligt nu echt letterlijk ongeveer op zijn schoft en de singel ligt echt in de 'ellebogen'.

Dan is direct het 'probleem' met de staartriem/rugriem opgelost want die loopt nu wel héeel erg stijl naar boven en lijkt ontzettend strak te staan...

Verder lijkt ook het hoofdstel zelf een maatje te klein, de frontriem zit erg tegen zijn oren aan en hoort eigenlijk ietsje lager. Op de foto is het niet goed te beoordelen maar heb ook het idee dat wellicht de kleppen íetsje te hoog zitten.

Wat voor maat tuig is dit?

Afhankelijk straks met het inspannen zou ik even kijken of je de strengen ook wel lang genoeg kan verstellen, en afhankelijk van het lamoen aan de wagen zou ik evt. ook de lichtogen wat langer zetten, die lijken nu vrij hoog te zitten, maar dat is per combinatie ook verschillend. :)

p.s. de riem die je bedoeld, wordt bevestigd aan het borsttuig en dan tussen de benen, dient er voor dat borststuk mooi blijft liggen in situaties dat je paard bijv. zijn hoofd heel laag laat zakken, erg vervelend als je je pony even tussendoor hebt uitgespannen en hij gaat grazen, mijn shetlandmerrie kan dan zó met haar been in haar borsttuig stappen :+

het zit niet op de laatste gaatjes, mooi middenin :) rugriem heb ik nog 2 gaatjes moeten bijmaken zelfs (alleen het hoofdstel met de bakstukken op het kleinst, kort kopke := keelriem zit op zijn grootst, en de neusriem middenin :+ )
de oogkleppen wist ik niet hoe ze precies moesten, maar die kunnen nog zakken :) dat laat ik aan de ''expert'' over :)
lichtogen heb ik nog niet naar gekeken, hij is niet niet tusen de lamoen geweest, aangezien de rem van de kar nog gemaakt moet worden :)
oke, die riem ga ik dus een km korter maken en dan gebruiken :)) (sleepte op zijn kortst nog bijna over de grond :=

het is een COB maat overigens :)

Succubi schreef:
Het schoftstuk mag ook een stuk(je) naar achter :)
Heeft hij zo'n klein ruggetje of lijkt dat maar zo? :)
Ik denk dat hij zonder onderlegger in het schoftstuk (of iig dunnere onderlegger) iets beter zou liggen, nu lijkt het net alsof hij de staartriem omhoog trekt.
Lenden riem ziet er goed uit en onderlegger borststuk lijkt erg breed.

Wel een onwijs mooi tuig!! (*jaloers*)
Welk merk is het??

schoftje ging met aansingelen naar voor toe := hij heeft een beetje een uhh.. buikje O:) de onderlegger zat ik ook al over te dubben, dat is hem niet denk ik nee :)
zijn rug is uh.. te kort voor zelfs de maat 1 barefoot :P
onderlegger van het borsttuig vond ik zelf wel meevallen :) het lijkt denk ik wel allemaal een beetje afgekneld omdat die ijsberenvacht er nog aan zit? :)
ik pm je over het tuig merk ;) ben er zelf iig helemaal verliefd op :D
JoyCiej007 schreef:
Dat viel mij inderdaad ook op, kan aan de foto liggen maar lijkt alsof de pony in verhouding een vrij korte rug heeft. Of is het nog een jonkie?

hij is mislukt :)) hij wordt dit jaar 11 (dankje voor het compliment trouwens :D ) hij is gewoon echt een beetje uit verhouding :)

SuSEQ schreef:
De broek lijkt inderdaad aan de korte kant, maar de lendenriem ligt goed, hoor... Doordat die gaffelvormig is, ligt die verder naar achter tegenover 2 losse lendenriemen. Mij hebben ze altijd geleerd dat de ophanging van de broek nooit voor de heup mag liggen...

oke, ik zat in mijn hoofd met het feit dat hij op het hoogste stuk op zijn kont moest liggen, maar inderdaad, de plaatjes in mijn hoofd hadden 2 losse riemen :o oeps :o

eventjes op iedereen appart gereageerd :) bedankt voor de reacties iig! de schoftonderlegger gaat eronder weg, en dan staat de staartriem beter denk ik, schoftje wil misschien ook wel verder naar achter als de onderlegger weg is :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:02

Broek is gewoon te klein, hoort wel verder naar voren te liggen, rugriem zit ook te strak, mag best losser

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:55

Eens met Echwel en met deels met JoyCie.
De omloop van je broek is te klein, kruisriem hoort op hoogste punt te hangen van je pony.
De riem tussen de voorbenen heeft een springriem.
Deze riem voorkomt dat het gareel bij het afremmen
of achteruitzetten van het paard
omhoog wipt.
Je ziet deze riem ook bij niet gareel tuigen b.v. marathon e.d..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:01

Josie je geeft een erg verwarrend beeld
Omloop en springriem zijn voor 2 span en gareeltuig, helpen bij het achterwaarts gaan http://www.bokt.nl/wiki/Gareel
Gareeltuigen zie je niet in een marathon.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:11

Ik zeg niet dat je gareeltuigen in de marathon ziet.
Ik heb het over de springriem.
Die zie je zowel bij een gareeltuig als b.v. bij een marathontuig.
Tuigen van Ideal b.v. hebben ook een springriem, maar zijn geen gareeltuigen.
I.p.v. de omloop bedoelde ik de broek.
Dank voor je verbeteringen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 12:55

@josie je hebt het over gareel maar niet bij gareel in de 1e post, ik snap hem niet dus :o
de springriem moet zeker 20cm worden ingekort dus die kan er wel aan, maar niet nu want dan struikelt hij erover :+

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:30

Bij een Gareel(tuig) hoort een springriem.
Afbeelding
Op deze foto (bokt) zie je het goed.
Uitleg heb ik al beschreven.
Bij de tegenwoordige niet gareeltuigen zie je vaak ook een springriem.
Dit is een zelfde soort riem, loopt van de borstriem, tussen de benen van het paard door, naar de binnensingel.
Er hoort een platte hand tussen te kunnen.
Afbeelding
(Foto: Ideal)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:40

oke bedankt :D hij mag ''aansluitend'' zitten dus, deze week nog even aan de gang met een gaatjestang :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 23:51

vandaag dus inspectie gehad :)
hij heeft ook tussen de burry's gestaan
de strengen moeten aangepast worden en een bóel gaatjes bij..
de oogkleppen zijn gezakt dus bakstukken moeten ook gaatjes bij
broekbevestiging moeten gaatjes bij
rugriem nog gaatjes bij (is een clipje tussengezet en het bontje is ertussenuit)
ik heb nu als onderlegger een oud dekje, geknipt en afgestikt, dus dat is goed zat voor even :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:10

Naaltje schreef:
de strengen moeten aangepast worden en een bóel gaatjes bij..

Daarmee zou ik bij de tuigenmaker/zadelmaker langsgaan om er daar ovale gaten in te laten slaan. Dat is veel beter tegen het uitscheuren dan gewone ronde.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 08:13

ik zal het vragen aan overbuurvrouw :j die heeft ze meegenomen namelijk omdat haar vader haar strengen ook ''bijgeprikt had'' ivm het nylon kon ik dat sowieso niet zelf :)