[AR] Concourswagen geschikt om te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

Concourswagen geschikt om te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:04

Hallo,

Ik wil graag met mijn kruising fjord-welsh cob gaan mennen.
ze schijnt het vroeger wel eens te hebben gedaan.
maar wil gewoon vanaf t begin beginnen.
Is een het slim om voordat ik haar echt voor de kar zet een band te laten slepen door de bak?
Ik ga van de week bij een concourswagentje kijken.
is een concourswagentje (zonder rem) geschikt om mee te beginnen?
en is deze ook geschikt om tochtjes mee door het bos te maken?

gr. Cherish

JoyCiej007

Re: Concourswagen geschikt om te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:25

Allereerst; een kruising fjord-welsh cob lijkt me een erg leuke kruising, apart, heb dat volgens mij nog nooit gezien :)

Concourswagentjes wordt opzich wel redelijk veel mee gereden, vaak toch gebruikt als 'echte' concourswagentjes dus voor het tuigwerk, je ziet er echter ook redelijk veel shetten en kleine pony's mee lopen.

Persoonlijk vind ik een concourswagentje vrij licht, dunne wielen en wellicht iets te onstabiel om een wat grotere pony zoals in jouw geval mee te beleren. Verder is een concourswagentje niet echt geschikt om mee door het bos te gaan, te licht en te onstabiel in mijn ogen, en dan is hij dus ook nog niet eens geremd ;) Helemaal als je regelmatig leuke tochtjes wil maken door het bos, zou ik toch gaan kijken naar een wat stabielere wagen, bijv. zo'n marathon-recreatiewagen die je erg veel ziet, kunnen rond de 6 personen op en kost je vaak 2dehands niet de hoofdprijs, prijzen liggen vaak zo rond de 500-700 euro. Deze wagens zijn een stukje zwaarder, steviger en stabieler.
De banden en wielen van een concourswagen zijn er vaak ook niet op gemaakt om door het bos te rijden.

Verder: heb je zelf wel enige menervaring?

Ik zou er nooit zomaar vanuit gaan dat je pony het dus ook echt heeft gedaan vroeger.... en dan nog, soms zit daar meer achter, hebben ze een ongeluk gehad en een bepaald 'trauma' opgelopen, of moeten ze gewoon nog weer opnieuw wennen aan het aangespannen rijden.

Als ik jou was zou ik lekker zelf wat voorwerk gaan doen, niet meteen gaan slepen maar paar keer aan de dubbele longe en lange lijnen gooien, stemcommando's moeten er écht goed opzitten, halt is halt, stap is stap en dat soort dingen.
Dan zou je eens kunnen gaan slepen etc.

Het echt weer voor de wagen zetten zou ik zeker niet alleen doen, maar onder begeleiding van een ervaren, professioneel iemand die niet alleen over de nodige menkennis beschikt, maar ook ervaren is in het beleren van pony's voor de wagen.

Persoonlijk zou ik in dit geval dus zeggen; beter een wat 'lomper' ogende marathon-recreatiekar, degelijk, doch stevig en veilig, dan zo'n onstabiel concourswagentje. :)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:45

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:44

ik heb zelf wel wat ervaring met mennen, met me shetlandertje die ik vroeger had.
ik wil haar inderdaad eerst laten wennen aan het tuig, maar daar ben ik nog druk naar opzoek, en later pas laten slepen uiteraard.
ook wil ik haar eerst met het tuig alleen de straat op laten gaan.
op stal zijn meerdere mensen die menervaring hebben en me ermee willen helpen.
ook is er menles bij de rijverening waar ik rij.

ik had een recreatiewagen aangeboden gekregen via me mail, dichtbij, dus daar ga ik morgen kijken.
eentje met rem, heeft alleen een verfje nodig.

er zit inderdaad wel wat in over het concourswagentje, ik dacht dat juist een licht wagentje goed was om mee te beginnen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:50

tuigpaarden worden ook wel beleerd met een concourswagen, en dat zijn bijv. ook Gelderse paarden, die toch wel vrij fors zijn. de man waar ik altijd kwam reed ook gewoon training in het bos met zijn hackneys, concourswagens hebben een breed spoor en zijn relatief laag, wat ze juist erg stabiel maakt. ze zijn natuurlijk niet bedoeld voor marathondoeleinden, maar bijv. een normaal vaardigheidsparcours is er best mee te rijden.

afgelopen woensdag bij Zwolle international werd er ook behoorlijk gescheurd met zo'n wagen, en een groot paard ervoor, niks aan 't handje. ook een concourswagen moet gewoon veilig zijn en dat betekent dat ie wat meer snelheid of een onverwachte beweging van een paard best aan zal kunnen.

verder is het altijd zaak wat voor wagen je precies hebt, ook concourswagens komen in verschillende uitvoeringen, en de modernere hebben gewoon marathonwielen.
voordeel van een concourswagen is dat ze zo licht zijn, een jong paard maak je 't makkelijk met een lichte wagen, denk ook eens aan die tweewielige beleerwagentjes die oh zoveel gebruikt worden. in feite komt dat op hetzelfde neer qua gewicht en dergelijke. juist om de beweging van het paard niet onder te doen kan je bewust kiezen voor een lichte wagen.

ik zou er gewoon wat begeleiding en hulp bijvragen van ervarener mensen, die kunnen je ook wel adviseren in wat voor wagen geschikt is voor jouw paard, ik denk dat je daar nog 't meeste aan hebt. maar op zich, uitgaande van een net onderhouden concourswagen, zou ik niet weten waarom je er niet mee zou kunnen beleren. een remmetje is misschien wél weer zo prettig bij een jong paard.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:54

bedankt, voor de uitleg.

ziet de kar er van de link goed uit?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:17

de link werkt niet, je komt dan gewoon uit op de startpagina van marktplaats ;)

Misschien even het advertentienr. hierneer zetten :)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:20

ow oeps.

nummer is: Advertentienr.:216458107

en deze is wat steviger, wel opknapper, hier ga ik morgen kijken

Advertentienr.:217509162

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:25

Renée: tuigpaarden en het aangespannen rijden is zowiezo een heel verschil met het mennen, tuigpaarden worden ook vaak heel anders beleerd.
Persoonlijk ben ik het er niet echt mee eens dat ze juist stabieler zijn, tuurlijk heb je veel verschillende varianten, maar het blijven wagens met bepaalde beperkingen en voorzover ik weet zijn ze niet bedoeld om het bos mee in te gaan.

Een jong paard maak je het idd makkelijk met een lichte wagen, maar aan (te) lichte wagens kunnen ook veel nadelen en zelfs risico's aan kleven...

Het blijft natuurlijk allemaal kwestie van persoonlijke mening, maar íkzelf zou dus in dit geval liever kiezen voor zo'n recreatie-marathonwagen, degelijk, stevig en zeker niet al te zwaar, maar naar mijn mening wel beter bestand tegen een stootje her of der.

@ TS: mooi dat je dus diverse menners bij jou op stal hebt staan. Denk je er wel even aan dat menervaring wel degelijk iets anders is dan beleerervaring? :)

Wennen aan het tuig gaat vaak prima, belangrijkste is dat ze nagenoeg perfect aan de (stem)hulpen staat, gerust enkele minuten stil kan blijven staan zonder te gaan klieren, en dat ze wendt aan het aantrekken van de kar, dus het volle gewicht dat plots op de borst komt bij het wegstappen.
Verder is het ook wel handig als menner en paard leren wennen aan de zweep en bijbehorende hulpen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:30

Met marathon-recreatiewagen doelde ik idd op een dergelijke wagen zoals die uit de 2e advertentie.
Het wagentje uit de eerste advertentie zou ik persoonlijk niet aanschaffen (met dit gebruiksdoel op ogen), lijkt vanaf de foto vrij laag voor een redelijk grote pony en vind het geheel er dus niet echt stevig uitzien...

En als je dan toch recreatief wilt gaan rijden, zou ik dus veel eerder voor de 2e wagen gaan. Ik vraag me nl. wel af wat er van het eerste wagentje over zal blijven als je daar eens goed mee aan de kletter gaat door wat kuilen, of zelfs omslaat :)

Veel technisch onderbouwd commentaar kan ik helaas niet geven want zo technisch ben ik zelf niet ingesteld.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:34

oke bedankt voor de duidelijke uitleg!
ga dus morgen bij die tweede kijken.. ben benieuwd!

even off topic.
wat een leuke pony's in je topic, en helemaal die pony die je gewonnen hebt, echt geweldig!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:41

cherish schreef:
oke bedankt voor de duidelijke uitleg!
ga dus morgen bij die tweede kijken.. ben benieuwd!

even off topic.
wat een leuke pony's in je topic, en helemaal die pony die je gewonnen hebt, echt geweldig!

Nou succes voor morgen alvast dan maar :)

Hahaha dankjewel. Switch is idd een aparte ja :Y) Toch vreemd om te zien dat men Switch vaak 'helemáal geweldig' vind :o

*heeft ondertussen in profiel gespiekt* jouw paardje is ook érrug leuk zeg! Fjord komt zeker duidelijk naar voren, maar vind het prachtig om te zien dat er een verfijnd 'randje' aan zit zegmaar, iets fijnere en luxere bouw, minder koudbloed dan de rasechte fjord. Leuk resultaat hoor uit zo'n aparte kruising :)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:45

bedankt!

dat vosje waarmee je ment is helemaal een beauty!!
maar juist heel leuk hou je aan switch bent gekomen!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:15

Een karretje zónder rem is niet slim, je moet er altijd een mét hebben. Dit is veilig en als er iets gebeurd kun jij daar nog mee afremmen, wile je paardje niet luisteren. Als je graag tochtjes door hebos wil maken, zou ik als ik jou een recreatiewagentje kopen, die zij stabiel en er worden er veel aangeboden. Succes!

gds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:27

Concourswagens zijn wel degelijk geschikt voor het beleren van een pony/paard. Ongeacht of een wagen geremd is, als een paard/pony "raar"wil doen dan is er ook met rem geen houden aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:53

@ joyce, natuurlijk is een marathonwagen stabieler, ik geef alleen wel aan dat een concourswagen wel degelijk stabiel is, door het brede spoor in verhouding tot de breedte van de bok.

tuigpaard of niet, wat voor paard je ook hebt, aan de kletter gaan kan altijd gebeuren, ongelukken ook. de ene wagen is meer geschikt voor beleren dan de andere, persoonlijk ben ik geen voorstander voor het beleren van een paard met een zwaardere wagen, hoe lichter hoe makkelijker voor het paard en hoe makkelijker en kleiner de overgangsstappen in het beleren, hoe minder kans op verzet door te hoge moeilijkheids- of zwaartegraad.

de vraag is of beleren mogelijk is met een concourswagen en of deze daar geschikt voor is. ik zeg dan 'ja'. als je je paard goed voorbereidt en weet wat je doet (al dan niet met de juiste hulp), zoals het hoort, zou ik niet weten wat het bezwaar is voor beleren met een concourswagen.

een hoop menners gebruiken juist lichtere kleinere wagens voor het beleren, onlangs stond daar in de BIT een leuk artikel over.

bedoeld voor het bos, nee het zijn showwagens, daar zijn ze voor bedoeld. echter, dat neemt niet weg dat je er het bos wel mee in kan, voorbeelden genoeg. op Zwolle international werd er zelfs mee door poortjes geragd met een groot paard ervoor.

het doel van de TS komt niet heel sterk naar voren, er wordt wel gevraagd of een concourswagen geschikt is voor bosritjes. als je voornamelijk in het bos rijdt zou ik inderdaad minder snel voor een concourswagen kiezen, maar dat lijkt me ook logisch.

voor het beleren en de basisdingen zie ik geen bezwaar tav het kiezen voor een concourswagen.

@ TS, de eerste wagen kán op zich wel, maar ik denk dat je daar wel wat werk aan hebt. een zwanehals is zowiezo prettig om op je wagen te hebben, het voorstel (wielen) kunnen dan onderdoor draaien zodat je meer marge hebt en de wagen niet zomaar 'omgeduwd' kan worden als het paard wat paniekerig wordt en wil wegdraaien.
de tweede wagen zou mijn keuze niet zijn, maar da's persoonlijk, ik vind het gewoon niet mooi. wel is het een leuk project als je van klussen houdt, een stalgenoot hier heeft dat ook gedaan met een soortgelijke wagen, en dat is écht verschrikkelijk mooi geworden! er is dus zeker iets te maken van zo'n dingetje. vind ik eigenlijk ook wel voor de wagen uit de eerste link gelden, die zou ik ook eerst helemaal doorlichten maar goed ik ben ook een klusser en vind het leuk om dat soort dingen zelf onder handen te nemen.

belangrijkste is echter dat je je paard goed voorbereidt op het werk, een slecht voorbereid dier geeft grote risico's, en dat is ook logisch. bij een goede voorbereiding en begeleiding is de kans klein dat er gekke dingen gebeuren, hoewel het altijd kan voorkomen. een goede basistraining is het belangrijkste bij het hele beleren, immers, een paard in paniek krijgt iedere wagen kapot.

succes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:56

JoyCiej007 schreef:
Renée: tuigpaarden en het aangespannen rijden is zowiezo een heel verschil met het mennen, tuigpaarden worden ook vaak heel anders beleerd.
Persoonlijk ben ik het er niet echt mee eens dat ze juist stabieler zijn, tuurlijk heb je veel verschillende varianten, maar het blijven wagens met bepaalde beperkingen en voorzover ik weet zijn ze niet bedoeld om het bos mee in te gaan.
Het maakt praktisch geen verschil of je nu een tuigpaard beleerd of een ander paard. Ze worden alleen later iets anders getraind maar ook daar vormt de dressuur de basis.

Ook het mennen met een concourswagen gaat prima in het bos (zie mijn avatar).
Ze zijn inderdaad in de meeste gevallen behoorlijk stabiel en vaak ook goed geveerd. Je moet alleen geen overstekende bomen tegen komen want dan heb je hem wel dubbel.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:47

bedankt voor de reacties.
mijn doel ik puur recreatief, lekker t bos in en het jaarlijkse ringsteken.

ik zou vandaag bij die tweede gaan kijken maar dat ging helaas niet door.

mijn vriend is gelukkig erg handig!

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:13

Een concourswagen lijkt mij juist heel veilig, mits hij stevig is natuurlijk, Het lamoen heeft namelijk een hele hoge aanzet, dus kan het paard moeilijk over het lamoen heenslaan.