[AR] Info gevraagd over een (anatomisch) Mentuig en Hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Info gevraagd over een (anatomisch) Mentuig en Hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:29

Omdat ik wil gaan mennen met mijn (zwarte) merrie, wil ik graag info over een goedpassend tuig
Over zadels weet ik best veel, maar over een mentuig vrijwel niets!
Mijn paard is vrij breed/rond van rug maar heeft wel schoft genoeg

ook heeft ze heeft een brede borst met een mooie hoge aanzet (dus niet diep uit de borst)
Waar kan ik het beste op letten ?
Geeft een anatomische borstuig minder (schuur) problemen dan een traditioneel borsttuig ?

Wat ik ook belangrijk vind zijn snelsluitingen
In geval van nood, wil ik het paard wel snel uit kunnen spannen

deze 2 merken spreken mij wel aan:
Zilco
Ideaal

Wie heeft er tips ?

Ook hoor ik graag ervaringen van mensen die met hoefschoenen aangespannen rijden

SuSEQ

Re: Info gevraagd over een (anatomisch) Mentuig en Hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:27

Ik rijd mijn koets-linger vooraan met hoefschoenen (easyboot epic) en dat gaat best goed. Achteraan staat hij op ijzers omdat zijn hoefschoenen op geen manier aan bleven: de sluitingen moesten open. Dat zal wel te maken hebben met zijn gangen... Maar vooraan blijft alles prima zitten en werkt dat dus heel goed.

Als je paard voldoende ruimte heeft onder haar luchtpijp, zou ik niet moeilijk doen met anatomische borsttuigen... Als je voor Ideal zou kiezen, dan zou ik de leathertech combi halen; met de webtech (kunststof tuig) zijn de ervaringen wat wisselend. Zilco is naar 't schijnt heel goed; er zijn er hier meerdere met zo'n tuig die je meer info kunnen geven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:21

Over Ideal en Zilco kan je heel erg veel vinden als je even de zoekmachine gebruikt. Zoek ook meteen even op 'kunststof tuig' en je krijgt hele discussies over wel of geen kunststof tuigen, Zilco is namelijk alleen kunststof.

Hoefschoenen heb ik geen ervaring mee. Wel is gebleken dat ze voor de wedstrijdsport niet voldoen. Maar ik kan me niet voorstellen dat hoefschoenen voor recreatief gebruik anders gebruikt/belast/oid worden dan bij ohz rijden.

Als je paard een hoge borstaanzet heeft, heb je geen anatomisch gevormd borsttuig nodig. Deze zijn m.n. ontwikkeld voor paarden met een hele lage halsaanzet, waardoor het moeilijk is de borst op hoogte te krijgen. Een normaal borsttuig zal bij jouw paard dan geen problemen geven en (mits goed afgesteld) zeker geen schuurplekken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:41

Sjonniej schreef:
Hoefschoenen heb ik geen ervaring mee. Wel is gebleken dat ze voor de wedstrijdsport niet voldoen. Maar ik kan me niet voorstellen dat hoefschoenen voor recreatief gebruik anders gebruikt/belast/oid worden dan bij ohz rijden.

Wat gebeurt er dat ze niet geschikt zijn voor het harde werk? De hoefschoenen waarmee ik rijd komen niet los in kniediepe modder. (zelf getest) Als je bedoelt dat je er te weinig grip mee hebt op gras, dan kan dat verholpen worden door er kalkoenen in te vijzen. (er zijn versies met gaten speciaal daarvoor) Wat betreft recreatieve ritjes is er inderdaad weinig/geen verschil met ohz.

Ook ik heb de verhalen over rondvliegende hoefschoenen gelezen, maar heb dat dus zelf niet ervaren. Zelfs achteraan bij mijn haflinger niet, waar de sluitingen op geen mogelijkheid dicht te houden zijn. Die gaan gewoon open, maar de schoen lost niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:23

Een aantal menners 1span 2span en 4span hebben ze uitgetest en bij allemaal vlogen ze tijdens de marathon het publiek om de oren, heeft ooit uitgebreid in de Mensport gestaan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:42

Echwel schreef:
Een aantal menners 1span 2span en 4span hebben ze uitgetest en bij allemaal vlogen ze tijdens de marathon het publiek om de oren, heeft ooit uitgebreid in de Mensport gestaan.

En welke schoenen waren dat dan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:54

Dat weet ik niet geloof verschillende merken tijdens verschillende wedstrijden uitgeprobeerd

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:14

ik men ook met easyboots met gaither met mijn arabier en ze blijven goed zitten en gan zeer lagn mee. tip zooltjes erin bij de schoenmaker en dergelijk. mijn tinekr heeft marquis heeft andere soert hoeven soms gaat ert wel eens uit maar is een jong paard dus dat kan gebeuren. ik ben er zeer tevreden over voor mijn geen ijzers meer!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:47

Volgens mij zit het wel-of-niet-blijven-zitten van de hoefschoenen vooral in de manier van bewegen.
En dan bedoel ik: gewoon rechtuit en simpele bochten tijdens buitenritten en bijv. dressuur OF veel korte draaiingen maken in een marathonhindernis.

Ervaring met aangespannen rijden en hoefschoenen heb ik niet, wel met OHZ-rijden en hoefschoenen. Mijn rijpaard heeft er 4 jaar naar volle tevredenheid op gelopen (op maat gemaakte Smit-schoenen, alleen de voorhoeven).
Behalve als we gingen springen. Rechte lijnen ging prima, maar scherpe wendingen ed. was vaak een hoefschoenenvliegfestijn.

Kan me dus heel goed voorstellen dat ze bij een marathon teveel gaan wrikken en dat ze makkelijk uitgaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:19

Bedankt voor de reactie's
Ben toch weer wijzer geworden
Over de hoefschoenen (wil Regenade kopen)
Als ik ga mennen is dat op de verharde weg en ik ben geen wildebras :D
En op op het overharde..kan dat toch gewoon op blote voeten neem ik aan?
Ze heeft (inmiddels) prima hoeven.

Een anatomisch tuig is dus niet nodig voor paarden met een goede/normale hals.

Vind een zwart tuig met bruin onderlegd wel het mooiste staan bij een zwart paard
Ideal heeft deze
Of Zilco die kleurstelling ook heeft, weet ik niet maar daar kom ik snel genoeg achter
Maandag eens informeren..
Laatst bijgewerkt door unamie op 17-01-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:21

Zilco heeft volgens mij alleen helemaal zwart of helemaal bruin, maar misschien dat de onderleggers verwisselbaar zijn omdat het kunststof is, maar dat zou je even na moeten vragen...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:23

@Nouvel
Verkoopt van Schie ook Zilco ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:26

Nee, volgens mij niet, wel Ideal, en daar heeft hij meestal alle soorten wel van hangen.
v. Rijs verkoopt wel Zilco, weet alleen niet of hij alles ervan heeft hangen...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:48

unamie schreef:
Bedankt voor de reactie's
Ben toch weer wijzer geworden
Over de hoefschoenen (wil Regenade kopen)
Als ik ga mennen is dat op de verharde weg en ik ben geen wildebras :D
En op op het overharde..kan dat toch gewoon op blote voeten neem ik aan?
Ze heeft (inmiddels) prima hoeven.

Een anatomisch tuig is dus niet nodig voor paarden met een goede/normale hals.

Vind een zwart tuig met bruin onderlegd wel het mooiste staan bij een zwart paard
Ideal heeft deze
Of Zilco die kleurstelling ook heeft, weet ik niet maar daar kom ik snel genoeg achter
Maandag eens informeren..

Bij zilco kun je nu ook verschillende onderleg kleuren bestellen.

Als je hier op pagina 46-47 kijkt zie je het.

http://www.zilcoharness.com/catalogue.htm

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:22

Of het met blote voeten kan, ligt aan het aantal km's over de verharde weg en de hardheid van de hoeven. Ik zou gewoon bloot beginnen en als het niet gaat kan je altijd nog besluiten om hoefschoenen of ijzers te nemen.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:17

Even een vraagje tussendoor, De kieffer kunstof tuigen zijn 895 voor kleine pony maat. Wat kosten de Zilco's?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:06

ardo_iggy schreef:
Bij zilco kun je nu ook verschillende onderleg kleuren bestellen.

Als je hier op pagina 46-47 kijkt zie je het.

http://www.zilcoharness.com/catalogue.htm

Bedankt voor de link
Dat ziet er supermooi uit!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:08

ik heb anatomische borsttuigen, hoewel mijn pony ook gewoon prima paste. ik vind het toch nét even wat meer hebben, ruimere schoudervrijheid en meer ruimte onder de hals. de drukverdeling is door de vorm ook zichtbaar beter, al met al ben ik er heel tevreden over, en nog belangrijker, de pony ook!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:19

@merrieveulen
Het lijkt mij voor het paard ook net wat prettiger zitten
Welk merk tuig heb jij?

semo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:19

Heb gehoord en gezien dat Van Schie nu ook Zilco dealer is geworden. Het is met dat Picasso niks geworden hoewel ze het bij van Schie wel goed hebben geprobeerd.
Van Schie heeft in de bollenstreek een Picasso tuig teruggenomen en een Zilco geleverd. Dus ik zou ze toch eens bellen, hij kwam bij ons ook passen aan huis.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:21

Bedankt Semo
Ga zo even bellen

Passen aan huis is erg handig aangezien mijn merrie ws tussen een full en cob maat zit...nogal lastig
Als ik het goed begrijp kun je een zilco tuig samen stellen uit verschillende onderdelen
bv een full borst en een cob broek

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:40

unamie schreef:
Als ik het goed begrijp kun je een zilco tuig samen stellen uit verschillende onderdelen
bv een full borst en een cob broek

Dit kan bij bijna elk merk. Over het algemeen meer afhankelijk van de service van de ruitershop dan het merk zelf.