[AR] Borst- of Gareeltuig. Wat is beter!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wolly

Borst- of Gareeltuig. Wat is beter!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 09:28

Ik denk er op het moment welliswaar niet aan om een nieuw tuig te kopen, maar het interesseert me wel wat de voor en nadelen van een borst- en een gareeltuig is. Ik kan me voorstellen dat zo'n gareeltuig behoorlijk in de weg zit voor de schouderbeweging. Vooral de franse versie van de gareel lijkt mij behoorlijk op de schouders te drukken.
Wat is dus beter. Gareel of Borsttuig?

Groetjes Wolly Haha!

Myfairytale

Re: Borst- of Gareeltuig. Wat is beter!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:31

Ik heb er niet veel verstand van, maar als ik het verschil zo zie, zou ik eerder voor borst-tuig kiezen.
Daar men ik nu ook mee en dat bevalt goed en heeft naar mijn idee de meeste vrijheid.
Ligt er denk ik ook aan voor welk doeleind je ze gebruiken wilt, gewoon voor mennen of bij wijze van spreken de bosbouw....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:51

Borsttuig is het meest gebruikte. Paarden kunnen hier goed mee trekken en het grootste voordeel; een borsttuig past op een heleboel paarden.
Gareeltuig moet op maat gemaakt worden en past dus maar op 1 paard. Desondanks werden er vroeger altijd garelen gebruikt en nog steeds, maar dan tijdens dressuur/authentiek gerij. Ook hiermee kan een paard prima trekken overigens.
Frans gareel zie je sinds een paar jaar. Dit is een tussenweg. Met een frans gareel trekt het paard ook met zijn hele schouder i.p.v. met alleen zijn borst, wat gunstig is bij het trekken.

Een goed passend tuig belemmert een paard niet in de beweging, dus dat is geen argument om voor het ene dan wel het andere te kiezen. Kijk wat je mooi vind en wat je eraan uit wilt geven. Gareel is namelijk een stuk duurder.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:37

Vergeet niet dat je met een gareel niet met zweng kunt rijden, dit gaat teveel schuren, daarvoor heb je paddestoelen op een wagen nodig..

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:14

Wolly schreef:
Ik kan me voorstellen dat zo'n gareeltuig behoorlijk in de weg zit voor de schouderbeweging.

Het grote voordeel van een GOED PASSEND gareeltuig is juist dat het de paarden op geen enkele manier belemmerd in de beweging. Het nadeel is dat een gareeltuig goed passend dient te zijn en dus op het paard specifiek pas wordt gemaakt. Hierdoor is het ook een erg duur tuig. Vandaar ook dat een borsttuig veel gangbaarder is. Het is relatief goedkoop en bij meerdere paarden te gebruiken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:51

Een passend gareeltuig belemmert het paard absoluut niet. Wij hebben op maat gemaakte garelen voor de wedstrijden, die passen beter als het borsttuig waar we mee trainen. Maar dan ook meteen het nadeel, ze zijn op maat gemaakt. Daarmee en duurder, en vaak niet bruikbaar op een ander paard. Dat probleem hebben wij nu ook, nieuwe spangenoot, nu moeten er nieuwe garelen komen. En dan ook weer meteen 2, want ze moeten wel hetzelfde zijn.....

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:25

Neonlight schreef:
Dat probleem hebben wij nu ook, nieuwe spangenoot, nu moeten er nieuwe garelen komen. En dan ook weer meteen 2, want ze moeten wel hetzelfde zijn.....

Als ze dan toch met de hand en op maat gemaakt moeten worden, kan de gareelmaker er dan niet voor zorgen dat het nieuwe eruit ziet zoas het andere?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:31

Helaas niet, de beugels kan hij niet zo maken zoals ze nu zijn.

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:55

Hallo ,
ik zou persoonlijk kiezen voor een borsttuig .
het is steviger en geeft je paard meer vrijheid denk ik .
ik vind dat een gareeltuig meer voor de show is .

met groeten Van der Wal

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:41

Ik heb zelf met het franse gareeltuig gereden. Het mooie hiervan is dat de druk veel beter verdeelt is en de bewegingsvrijheid niet belemmerd wordt.
Dit tuig is wel in confectiematen te krijgen en hoeft dus niet afgesteld te worden op 1 paard.

Ik vond het heerlijk rijden en zou het je zeker aanraden!