[AR] ik heb een vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annemariej

ik heb een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:29

ik heb een fjord X ...... en ik wil graag beginnen met er achter te gaan lopen om te leren dat ze bijv een klein karretje trekt hoe kan ik dat in het begin het beste doen ik wil niet direct heen heel tuig kopen kan het eerst ook gwoon met een longeer singel en dan met longeer lijn er aan bevestigen en het hoofdstel gwoon in ???
en hoe krijg je je pony voor uit als je er achter staat om de teugels (longeerlijn) vast te houden Bloos
ik heb er namelijk nog geen ervaringen mee maar wil het voor de grap eens leren om toch eends met een karretje (echt waar je maar met zen 2en net op kan dus echt heel klein). en dan gwoon in een weiland (waar ik normaal ook rijd)
iemand tips???
eventueel fotos (hoeft niet hoor) Clown Tong uitsteken

FriesWytske

Re: ik heb een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:32

Ga naar iemand toe die vaker ment i.p.v. er zelf mee te beginnen als je geen ervaring hiermee hebt.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:43

ik wil met de basis beginnen dus er achter lopen niet direct met een karretje maar na een jaar of zo met heel meschien een karretje

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:46

Je wilt hem voor de grap leren een karretje te trekken? Meis, begin er niet aan. Het is echt niet zo makkelijk als dat jij denkt dat het is. Zorg dat iemand met ervaring je helpt, want dit wordt, als ik t zo hoor, een ramp..

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:50

ik ben ook begonnen met een hoofdstel en longeerlijn enzo. gewoon dat hij gewend was dat k achter hem was en niet naast hem enzo.

maar ik heb hem eerst gelongeerd en veel overgangen gemaakt van stap - halt - stap op commando en daarna was ik erachter gaan staan en um weg laten stappen en zo verder oefeningetjes gedaan,, voor derest heeft iemand met verstand ervan mij geholpen (dat zeg ik er ff bij voordat iedereen begint te zeuren Lachen )

voor derest is nero heel rustig anders had ik het ook niet zelf geprobeerd

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:53

je kan menles nemen, dat lijkt me heel handig als je echt wilt mennen Knipoog

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:55

Longeren of lange lijnen werk is heel anders als mennen met een wagen er achter.
Neem les van een deskundig iemand, anders krijg je er zeker spijt van. Lachen

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:01

oke ik zal eerst eens beginnen met longeren op comando ze kan al van uit de galop en ik zeg halt staat ze direct stil en van stap naar draf op komando gaat ook al heel goed maar de draf naar de galop nog niet helemaal
maar als ik echt met de kar wil gebinnen dan ga ik idd gwoon men les nemen
maar ik wou gwoon een beetje de basis oefenen of kan dat ook niet moet je dan ook les krijgen??

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:28

een beetje erachter wandelen kan geen kwaad denk ik :p

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:35

sharenanero: dat denk ik zelf ook.
dat wou ik ook een beetje mee beginnen:D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 07:34

Pluttersput schreef:
Je wilt hem voor de grap leren een karretje te trekken? Meis, begin er niet aan. Het is echt niet zo makkelijk als dat jij denkt dat het is. Zorg dat iemand met ervaring je helpt, want dit wordt, als ik t zo hoor, een ramp..

Exact. En vergeet ook nog dat je al gauw 1000 euro kwijt bent, voor een veilig tuig en wagen.

Met wandelen aan de lange lijnen kan je niet veel fout doen. Pas alleen wel op dat je een goede verbinding hebt, dus dat je leidsels niet steeds los hangen en dan weer vast. Ook zijn longeerlijnen eigenlijk te zwaar voor het lange lijnen. Commando's aanleren is erg belangrijk. Nog belangrijker is het dat hij een paar minuten stil kan staan en niet achteruit gaat lopen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 07:50

Met een gewoon hoofdstel en longeersingel kun je hier heel best een goed begin mee maken. Ik denk wel dat je echt leidsels nodig hebt, ik kan me niet voorstellen dat longeerlijnen lekker door de ringen van de singel lopen Lachen.

Daarnaast: als je echt wil beginnen met voor de wagen beleren kun je daar het beste hulp bij vragen. Het is wel fijn als je paard dan al aan zijn 'echte' tuig gewend is.

Inspannen is geen makkelijk iets. Oké, sommige paarden lopen er zo mee weg, maar zeer veel paarden zijn in het begin toch wat rennerig. Zo kunnen echt heel gevaarlijke situaties ontstaan.

Ik zeg dit niet om te zeuren, maar neem daar alsjeblieft hulp voor Knipoog.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:06

Voorbereiden kan je zelf. Eerst dubbellonge, langzaam aan singel wennen en dan erachter lopen. Bij het aanspannen echter dan met 2 personen en het liefst met ervaring.

Groetjes Wolly Haha!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 08:37

heey oke ik wil ook nog iet direct met wagen hoor:D maar eerst wat de basis er in werken. maar ik heb hier allemaal nutigge tips waar ik eends mee ga beginnen bedankt p.s als ik echt verder wil dan ga ik zeker iemand vragen met ervaring die me kan helpen;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:23

Ik zou eerst goed mijn best doen op school als ik jou was en dan kijken of je het geld bij elkaar kunt krijgen om het goed te laten doen

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:58

Als je er geen verstand van hebt en je pony kent nog niks en je wilt er geen geld aan geven. Dan zou ik je aanraden het niet te doen. Een pony span je niet maar even zo voor de lol aan als je geen ervaring hebt. Het kan dan goed mis gaan met gevolg dat je pony later misschien helemaal niet meer voor de kar kan/wil. Wil je het echt heel graag dan zou ik er iemand bijhalen die er wel verstand van heeft. Je kunt ook tweede hands tuig kopen, maar je moet er dan wel goed opletten dat de kwaliteit goed is.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:48

Ik raad je aan om je koetsiersbewijs te gaan halen.
Hier leer je enorm veel van en in het boek dat je dan krijgt kun je alles fijn terugzoeken.
Je leert dan de basis van hoe je het paard optuigt enzo. Daar heb ik toen ook heel veel van geleerd. En dan inderdaad iemand zoeken die je kan helpen en die het vaker gedaan heeft. Dan leert je paard ook met vertrouwen om voor de koets te staan Lachen