[AR] aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arvanti_haf

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:08

Hallo,

Ik heb mijn 3,5 jarige haf nu voor de sulky staan en hij doet het heel erg leuk. Nu rijd ik hem ook onder het zadel, en hij is nu zoekende hoe hij het beste in balans kan lopen. Soms kan hij stukjes aan de teugel, soms duikt hij erachter, maar ik heb goede begeleiding en geen haast, dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed komt. Nu krijg ik hem onder het zadel prima neerwaarts, maar ik doe dit allemaal alleen op mijn zit.
Nu vraag ik me af, hoe ik dit voor de wagen voor elkaar moet krijgen, omdat ik dan vaak mijn zit en benen mis. Hij stuurt de bochtjes heel netjes, dat is het probleem niet.
Heeft iemand tips? Zonder kneepjes links en rechts, want dat doe ik dus NIET...
Ik heb geen haast hoor, maar ik zat er eens overna te denken...
alvast bedankt!

Nouvel

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:13

Je zou kunnen beginnen met longeren aan de dubbele longe.
Als je hem aan de longe mooi van achteruit voorwaarts kunt houden en voor met je hand lichtjes begrenst zal hij op de duur je hand wel op gaan zoeken, net als onder het zadel.
Als hij dit goed begrijpt zal hij het voor de wagen ook makkelijker gaan begrijpen en kun je op dezelfde manier werken als hij aan de dubbele longe gewend is, dus met stem (en evt zweephulp) goed voorwaarts houden en met je hand iets begrenzen en goed ontspannen als hij je hand op gaat zoeken.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:20

klinkt logisch, leuk! gaan we doen als de bak weer dooi is. kmag de dubbele lijnen van een vriendin vast wel gebruiken... hij is goed voorwaarts op de stem, dat is het punt ook niet. Ik ben alleen zelf geen held met dubbele lijnen, maargoed, gewoon enkele lijn lobngeren snapt hij nu best, maar ik ben bang dat ik met dubbele in de knoop kom te zitten,maargoed, dat is even ene techniek die je onder de knie moet krijgen. Maar ik vind het een goeie tip, dank je. Gaan we straks proberen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:49

Precies hetzelfde als ohz.

Wat doe je onder het zadel?
--> Naar je hand drijven, in je hand laten lopen, je hand sluiten als hij weer uit de aanleuning komt, vriendelijke hand als hij in de aanleuning is.
Wat doe je met mennen?
--> Naar je hand drijven, in je hand laten lopen, je hand sluiten als hij weer uit de aanleuning komt, vriendelijke hand als hij in de aanleuning is.

Het drijven doe je nu alleen met je stem of zweep. Het kost even tijd en oefening, zeker omdat je nu minder goed kan aanvoelen wanneer je je hand moet sluiten.
Vaak lukt het beter op de volte dan rechtuit.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:55

jah, maar ik laat hem door middel van mijn zit naar mijn hand komen. doordat ik met mijn zit hem voorwaarts hou, en zijn stap activeer met mijn zit. dus ik rijd hem van mijn zit naar mijn hand. ik ondersteun dat met mijn been, maar minimaal

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:57

Dat verandert nog steeds niets aan het verhaal. Het komt erop neer dat je hem ohz met je zit in je hand rijdt. Nu moet je dat met je stem/zweep gaan doen, op exact dezelfde manier.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 17:01

jah, klopt wel, heb je gelijk in. de tip van Nouvel was ook goed, en dat ga ik zeker proberen als het dooi is. kga vrijdag weer mennen, en ik zal eens kijken of hij hetgeen we in de les oefenen ook voor de kar op wil pakken. nx moet, hij is nog zo jong, maar kan het allicht proberen.