[AR] Rechtswending

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[AR] Rechtswending

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 11:25

Fie heeft nu 3x in enkelspan gelopen en dit doet ze echt heel braaf. Waar ze wel heel veel moeite mee heeft is de wending naar rechts. Ze valt gelijk om als je de wending in wilt zetten en gaat dan min of meer haaks door de bocht, het liefst links gesteld.
Mijn instructeur zette er gisteren toen we voor de 3e keer met haar alleen aan het rijden waren hier best veel druk op. Ik moest heel veel stelling naar rechts vragen en hij tikte behoorlijk rechts bij met de zweep. Ze ging hier eerst heel erg op in verzet (er tegenin duwen of er voor weglopen, zoveel dat we uiteindelijk tegen een boom zaten...) en daarna ging het wel iets beter, maar toen toen was ze ondertussen zo nat dat het schuim erop stond...
Dit gaat eerlijk gezegd een beetje tegen mijn gevoel in. Het zal wel de juiste manier zijn en hij ziet ook wel goed ze meer moeite heeft met rechtsachter ondertreden. Maar het is allemaal nog zo nieuw voor haar en ik ben zo bang dat ze het op deze manier straks helemaal niet leuk meer vindt om voor de wagen mee te gaan.... Verdrietig

Hebben jullie misschien tips hoe ik haar de rechter stelling en buiging om een rustigere en wat vriendelijkere manier aan kan leren?
Zodat ik daar zelf op een ontspannen manier aan kan werken. Of is het gewoon zo daar ze er 'even doorheen' moet?

De linkswending gaat wel goed en onder het zadel heeft ook wel wat moeite met rechtsachter, maar ze heeft dan wel een mooie stelling en buiging. Ik rijd M-dressuur met haar, dus wat dat betreft moet ze het allemaal best wel kunnen dacht ik.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:19

Laten we aan Jan maar geen woorden vuil maken...
Doet ze het aan de lange lijnen we goed of valt ze dan ook naar binnen? Je moet proberen met de zweep de schouder te begrenzen, niet er op los rammen, maar in takt tegen de schouder aan tikken. Reageert ze daar niet op, probeer het dan eens met iemand er naast die tikjes of duwtjes geeft. Ze is nog erg onervaren voor de wagen, dus pak haar niet te hard aan, waarschijnlijk vindt ze de wending een beetje moeilijk en eng.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:29

Voltes rijden met de kar. Ik denk dat je eerst ontspanning moet hebben om zoiets te oefenen, rij Fie eerst lekker warm en los en dan even aan de slag op een oefenveldje. Teveel stelling is ook niet goed.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:41

Idd, veel voltes rijden. Rijdt 1 kant op, dus niet steeds van hand veranderen,dat werkt verwarrend. Rijdt haar eerst lekker los, en zet dan voltes in, vrij KLEIN! Als de stelling goed is lekker doordraaien. Op het moment dat je de stelling kwijt bent richt je haar weer recht, om het vervolgens later weer opnieuw te proberen. En BELONEN!
Doe dit eerst maar eens in STAP, om haar duidelijk te maken wat nou eigenlijk de bedoeling is.
Ik zou het zeker eerst met deze zachte hand proberen en er dus niet zoveel druk op leggen! Dan gaat idd de lol eraf!
Succes!

fryslân boppe

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:05

Mijn pony heeft exact hetzelfde euvel. Probeer het niet op te lossen op de weg, eerder het dan uit de weg gaan of voorkomen, b.v. een wending naar rechts rustig in stap te nemen.
Probeer het op te lossen in de dressuurring. B.v. door grote rechterrvoltes te lopen en die steeds kleiner te maken. Ik ben het er niet mee eens om niet af te wisselen. Dan laat je het paard steeds de vervelende taken uitvoeren. Dus gewoon links en rechts afwisselen.

Wie is trouwens "Jan" ?? Die opmerking begrijp ik niet zo.

Bertus.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 00:29

Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik ben er erg blij mee en ga het zeker proberen! dat wordt dus een veldje opzoeken om daar rustig een beetje te kunnen oefenen als ze op de weg warm gelopen is.
Morgen ga ik voor het eerst zelf met haar op pad, zonder instructeur. Ik heb me voorgenomen om het dan lekker rustig aan te doen, zodat ze wat meer vertrouwen erin krijgt.

lageveld schreef:
Wie is trouwens "Jan" ?? Die opmerking begrijp ik niet zo.


Jan is onze meninstructeur. Hij legt soms wel iets veel druk op de paarden. Tessebes kent hem ook en we hadden het daar toevallig pas over, vandaar.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 01:45

Nouvel schreef:
Morgen ga ik voor het eerst zelf met haar op pad, zonder instructeur. Ik heb me voorgenomen om het dan lekker rustig aan te doen, zodat ze wat meer vertrouwen erin krijgt.


Goed plan (!) en zorg vooral dat je zelf rustig blijft Knipoog Ik weet het, dat is en blijft moeilijk maar is toch het allerbelangrijkste. Gegarandeerd is in elk geval dat je eigen rust overkomt op het paard.
Niet te veel ineens willen. Liever de dingen die goed gaan benadrukken en dan een beetje verbeteren wat niet zo geweldig gaat, in plaats van het paard (en jezelf) in de stress jagen met zaken waarvan je van te voren al weet dat ze minder lopen.

Bertus.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 09:26

[quote="lageveld
Goed plan (!) en zorg vooral dat je zelf rustig blijft Knipoog
Bertus.[/quote]

We gaan ons best doen!
Het is heerlijk weer, dus we gaan er lekker van genieten Lachen !
Mijn streven is om haar vandaag een stuk droger thuis te krijgen dan de vorige keren, dus dat lwordt lekker veel stappen tussendoor.
Ik zal vanavond wel laten weten hoe het is gegaan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:18

Gewoon rustig aan! Het komt vast wel goed.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 20:40

Vanmiddag in dit heerlijke weer dus voor het eerst zelf op pad geweest met Fie voor de kar. In het begin was ze nog een beetje gespannen, maar later werd dit wel beter. Je kunt gewoon aan haar merken dat ze het allemaal nog een beetje vreemd vindt. Maar goed, dat is logisch.

Ik heb op de weg steeds de wendingen naar rechts gestapt.
Toen we na een poosje rijden bij een veldje kwamen heb ik daar een beetje rondgestuurd, dat vond ze best even vreemd dat ze ineens wat harder moest trekken!
Linksom ging het best wel goed, en rechtom ging in het begin heel moeizaam, maar een paar rondjes maakte ze ineens een paar redelijke bochten, jippie!! Daar was ik helemaal blij mee!
Ik ben toen gauw weer de weg opgegaan en heb haar even lekker ontspannen laten stappen.
Daarna hebben we ook op de weg nog wat gedraafd en voorzichtig een paar flauwe bochten doorgereden. Dat ging ook alweer iets beter. Dus ik ging weer helemaal opgelucht en blij terug naar de stal!
Het zal vast nog wel een lange weg zijn, maar het begin is er! Lachen

Ze was trouwens lang zo nat niet toen we terug kwamen en dat was toch mijn streven voor vandaag!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 7 bezoekers