[AR] hoe een betere stelling krijgen?????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

hoe een betere stelling krijgen?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 15:20

vandaag sinds lange tijd weer eens een keer mijn pony voor de wagen kunnen zetten.hij heeft er nu een paar keer voor gelopen
op zich deed hij het heel leuk,was alleen wat ondeugend omdat hij niet over de witte strepen en zebrapaden heen wilde onderweg.
daarna nog even in de bak gereden en linksom gaat echt super maar rechtsom krijg ik hem er niet lekker door heen.
Hij loopt te recht door de hoeken heen.loopt niet lekker gebogen door zijn lichaam.heb al geprobeert hem een beetje bij te tikken met de zweep.
dus nu zou ik graag willen weten hoe ik hem beter kan laten buigen.
wie kan mee helpen??

lanouska

Re: hoe een betere stelling krijgen?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:39

ik had hetzelfde probleem maar dan links om

we hebben vorige week een clinic van Ilona Mens gehad op onze menclub en daarin heb ik meegereden en heb ik het gevraagd
zij zegt: de hand waar op ie moet buigen(de binnenhand dus) iets mee spelen en de buitenhand durven toestaan (de grote van de volte maakt niet uit) en als je iets naar buiten wil geef je een klikje aan je buiten hand (dus even contact maken en meteen weer toestaan)

bij mijn pony heeft dit heel goed geholpen en ik ga dit zeker ook zo door pakken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:11

Stelling en buiging is iets wat moeilijk te oefenen is voor de wagen áls het echt lichamelijk niet goed zit. Dan kan je dit het gemakkelijkste onder het zadel trainen.

Buigt je pony echter onder het zadel wel netjes rechts en links in, is het inderdaad een kwestie van spelen met je leidsels en afstemming zien te vinden. Vergeet in het begin ook niet toe te staan met je buitenteugel, later kan je dit toestaan weer minimaliseren. Maar met het oefenen van stelling en buiging is het belangrijk dat je niet blokkeerd met je buitenteugel. Probeer hem met je binnenteugel rond te vragen, zoals je dat ook ohz doet. Kneepje, los, kneepje, los. Als het je lukt kan je je pony helpen door hem met je zweep aan te raken op de plaats van het ruiterbeen. (Eventueel kan je vragen of je groom dit doet als het je zelf nog niet lukt, zeker rechtsom is dat namelijk best moeilijk)

Verder raad ik je aan om niet door de hoeken te willen rijden, dan maak je het jezelf en je pony onnodig moeilijk. Rijd ovalen, grote volte's, achten. Door bij E-B op de grote volte te blijven kan je zelf even wat testen. Dus probeer gewoon eens van alles en denk er vooral goed bij na. Wat voel ik, wat ga ik doen, je doet iets, je voelt weer wat er gebeurd en besluit hoe je het een volgende keer gaat doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:43

Zo groot mogelijk beginnen, licht begrensd houden met je buitenhand, zodat je volte niet steeds kleiner wordt en dus te moeilijk voor je pony, en dan met ophoudinkjes met je binnenhand de stelling vragen en steeds weer ontspannen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:26

Heb ik ook ernstige moeite mee! Die stelling (over buiging nog maar niet eens te spreken)
(valt nu pas op, aangezien dit mijn 2e menles is, in binnenbak, buiten
op straat, gaat het beter, maar dat is waarschijnlijk omdat ze dan zelf ziet
dat er een bocht in de weg, of hoek om gereden moet worden)
Onder het zadel is dit geen probleem.

Ben er ook al achter dat mijn zweep te kort is (en ik ving hem te zwaar)
Hoezo rechtsom juist moelijker? Kan je dat uitleggen
Ik onder het zadel ruiter, ging uit van het idee, buigen om binnenbeen,
zweep vervangt binnenbeen, als achterhand uitzwaait eventueel daar corrigeren.
Want ik krijg nu het vermoeden dat ik aan de verkeerde kant bijtik?

Ik moest trouwens de hoeken wel in, onder het motto, als ze nu door heeft dat
er af gesneden kan worden, is het later extra moeilijk om die hoek wel in te komen.

Wel grappig die verschillende visies.
Moet zeggen ga in deze laatste even mee met mijn instructrice, maar dat is meer
omdat ik ondertussen de streken van mijn pony ken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:33

Ik rijd zelf nóóit hoefslag, altijd voor de binnenhoefslag, vaak ovalen of vierkanten, of wend 2-3 meter voor de bakrand al af. Ik rijd ook nooit bewust op de letter, zeker mijn volte's plaats ik ergens waar het mij uitkomt. Maar moet zeggen dat ik op wedstrijd absoluut geen problemen heb om hem de hoeken in te sturen. Iedere wending die ik rijd, die stuur ik zelf, die geef ik zelf aan. Hij snijd niet zelf de bocht af en mag al helemaal niet zelf ineens gaan afwenden. Ik denk dat dat heel erg belangrijk is, als je dat niet doet, krijg je wel de kans dat ze de hoeken af gaan snijden.

Waarom is rechts moeilijker? Omdat je zweep naar links wijst, dan leg je hem heel gemakkelijk aan de linkerkant aan. Het is even wat meer werk om je pony rechts aan te tikken. Dan moet je zweep namelijk naar de andere kant van je pony.
Voor buiging altijd aantikken aan de binnenkant, je laat je pony namelijk ook om je binnenbeen buigen. Begrenzen met de buitenteugel zou voldoende moeten zijn om uitzwaaien te voorkomen, zeker in grote wendingen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:43

aha, nou snap ik het, toch vind ik links aantikken moelijker dan rechts,
misschien doordat inderdaad mijn zweep te kort is.
(of omdat mijn schouder toevallig tikken links eigenlijk not done vindt,
we gaan gewoon oefenen! tot we erbij neervallen.)
En mijn theorie van zweep vervangt binnenbeen klopt gelukkig wel,
anders had ik nu in een dipje gezeten. Knipoog

Ach ik ben altijd al een beetje raar geweest,
met hoekje achteruit met de trailer vond ik de latigere kant ook makkelijker

Wij mogen in de les ook gewoon voltes rijden, doet ook iedereen, incl. ik.
Maar als we de hoek in rijden, moeten we er dus ook echt in.
En aangezien mijn pony 5 jaar lang hoeken heeft afgesneden als
manege kinderles pony, rij ik die toch maar als hoek Bloos (onder het zadel
loopt ze ze met mij ook keurig in, zet er een ander op en ze komt niet
in de buurt van de hoek, streken pakhuis! Vork )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:31

Ik gebruik eigenlijk zelden tot nooit mijn zweep, omdat mijn merrie er erg gevoelig op is.
Ik heb wel een heel fijne, lang en dun, kan dus als het nodig is netjes achter het schoftje aantikken.

Ik vind het wel heel belangrijk als je begint met stelling en buiging vragen om met echte grote wendingen te beginnen, dan eerst je paard recht zien te houden en niet over de schouder te laten vallen met verkeerde stelling, en van daaruit kun je dan stukje bij beetje buiging naar binnen gaan vragen.
Maak je de wending of de volte te klein vallen ze al snel over de schouder, nemen ze contra stelling aan en kom je er heel moeilijk weer doorheen om de juiste stelling en buiging te krijgen...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:33

Veel paarden lopen linksom makkelijk van nature. Ze zijn net als de mens meer op één kant in gesteld.
De zweep vervangt inderdaad het been van de ruiter. Het drijft, begrenst en vraagt stelling.
De kunst van een goede stelling is aanleuning te hebben op beide leidsels en inderdaad in de wending de buitenleidsel niet te veel blokkeren. Wanneer een paard goed stelling loopt is het mogelijk de druk geheel van het binnenleidsel af te hebben.

Wanneer een paard nu erg veel moeite heeft met de stelling is het wel belangrijk aanleuning te houden met het buitenleidsel. Met het binnenleidsel maak je dan zachte ophoudinkjes waarmee je hem vraagt stelling te nemen. Je moet er op blijven letten dat je de binnenhand ook op tijd weer weg geeft.

Een goede oefening is 4 kegels of tonnetjes in de bak te zetten waar je omheen rijdt. Je probeertuiteindelijk zo vierkant mogelijk te rijden.
Doordat je paard weet dat het om de ton heen moet lopen zal het makkelijker stelling aannemen.
Verder is het erg belangrijk dat je voor je uit blijft kijken en je focust op het punt waar je heen wilt rijden.
Daardoor ben je minder druk met je leidsels en zult veel soepeler gaan sturen waardoor het paard makkelijk volgt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:20

slim die van die ton! beetje het idee van dat ze op de weg ook meedenkt als er een hoek of bocht zit.

Wat ik wel lastig vind, is wending rijden met niet te veel druk op buitenleidsel, terwijl ik onder het zadel in principe wendt op met mijn buiten teugel.
Deed dat prompt vandaag ook fout, toen we om tonnen heen moesten, teveel druk op buitenteugel, dan wend madam niet door en loop je ton omver.
Weer les geleerd, nu nog bevestigen, niet bij het paard, maar bij de menner.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:05

Bij het mennen moet je net even wat meer buitenteugel geven dan ohz. Kwestie van wennen en vooral ook (leren) aanvoelen. Je moet gaan ontdekken wanneer je je buitenteugel moet geven en wanneer je hem juist moet houden. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde als ohz, je moet alleen gaan leren om alleen met je handen te voelen en je ogen te kijken i.p.v. met je hele lichaam te voelen.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:22

Sjonniej schreef:
Bij het mennen moet je net even wat meer buitenteugel geven dan ohz. Kwestie van wennen en vooral ook (leren) aanvoelen. Je moet gaan ontdekken wanneer je je buitenteugel moet geven en wanneer je hem juist moet houden. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde als ohz, je moet alleen gaan leren om alleen met je handen te voelen en je ogen te kijken i.p.v. met je hele lichaam te voelen.

dat is ook niet zo'n probleem om met mijn handen ipv mijn hele lichaam te voelen.is meer dat de pony het nog meer moet leren denk ik.met onze vorige pony had ik geen problemen met stelling in de bochten.
en deze pony is lenig genoeg,dat is ook niet echt het probleem denk ik.

Poskaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:31

Ik snap het dus eigelijk ni meer,
Hoe krijg je je paard nu echt in stelling ?
ik zit op een manege en ik rijd bij de half gevorderde, maar ik weet nog steeds niet hoe ik een paard in stelling kan krijgen omdat dat bij ons nooit moet omdat het geen eigenaarspaarden zijn en er dus ook geen wedstrijden mee zijn gereden of dan toch alleen maar in de manege zelf. Ik zou eigelijk al graag een paard hebben maar daarvoor moet ik dus echt weten hoe ik mijn pard in stelling zou krijgen en wat is Onder het zaldel rijden? Hopen dat iemand mij hierover iets kan vertellen want ik moet echt nog heel veel leren !

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:03

Oud topic, hier een slotje