Hallo,
Een aantal jaar terug heb ik menlessen gevolgd, maar door persoonlijke omstandigheden heb ik het examen niet kunnen halen.
Iets wat ik alsnog wel graag wil doen.
We willen graag kijken of mijn pony voor een karretje kan komen te staan. En zijn nu bezig met grondwerk.
Dit gaat goed, hoewel ze het in het begin erg moeilijk vond dat er iemand achter haar liep en zij vooruit moest lopen, gaat dit nu erg goed.
Wat toch nog heel erg moeilijk blijft is het van hand veranderen. Zodra de omstelling naar de andere hand is, schiet ze ineens stil en draait haar hoofd naar mij toe. Ik laat haar op dat moment weer verder lopen en beloon op dat moment. Naar rechts omstellen gaat in dit geval veel lastiger dan naar links omstellen.
Er zijn momenten wanneer het omstellen wat beter gaat, maar het blijft een erg lastig punt. Waar ik kan probeer ik mijn pony zo goed mogelijk te helpen door te belonen en op tijd te stoppen. Aan haar uitdrukking is duidelijk te zien dat ze het nog niet helemaal snapt.
Zo doe ik ook aan Parelli en leer mijn pony dat wanneer ik achter haar sta en om kijk dat zij zich omdraait naar mij toe, dus met haar hoofd tegenover mij komt te staan. Ik denk dat dit erg verwarrend is voor haar.
Hoe zou ik dit (beter) kunnen oplossen? Tips en adviezen betreft het van hand veranderen van harte welkom.