[AR] Welk bit voor jonge pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Welk bit voor jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:18

Hallo allemaal,

Het is de bedoeling dat ik mijn pony misschien deze zomder of volgend jaar zomder wil laten beleren bij Hanemijer. Eerst wil ik zelf mijn men-diploma gaan halen, vervolgens wil ik haar laten beleren en dan samen op les gaan om elkaar te leren kennen met de kar en dan uiteindelijk recreatief lekker in de polder rijden.

Ik ben nu zelf met de beginselen bezig. Mijn pony is nu 4,5 jaar en is onder het zadel. Onder het zadel is ze in de bak altijd erg dwars, buiten niet. Ik longeer haar regelmatig en ookdaarmee is ze braaf en ze luistert uitstekend. Ho is ho en ik kan met de dubbele longe ook al sturen e.d. Erachter lopen gaat ook al aardig goed alleen de zweep blijft een beetje eng maar dit gaat ook al steeds beter.

Onder het zadel en aan de longe loopt ze met een dubbel gebroken watertrensje en hier doet ze het goed op. Toch wil ik dit niet voor voor de kar, vind ik eigenlijk nét iets te link... Dus wat dan wel???

Ze is erg gevoelig op de mond en komt snel omhoog aan de voorkant wanneer er té veel druk is. Dus een té scherp bit zou alleen maar tot ongelukken lijden....Verder is ze altijd heel ruk bezig met haar bitje, ze kauwt veel en schuimt ook behoorlijk (soms zelf echt kwijlen).

Ik weet dat het daadwerkelijke beleren nog een eind weg is maar wil haar gewoon nu alvast met zo veel mogelijk dingen kennis laten maken zodat het beleren straks makkelijker gaat.

Welk bit zouden jullie adviseren, wel of geen tong vrijheid, met losse scharen of met vast, ik zie door de bitten het bos niet meer..... dus HELP?

gr. Crista

Sjonniej

Re: Welk bit voor jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:32

Het is altijd een beetje uittesten per paard. Als begin zeg ik; Probeer een doodnormale standaard liverpool stang. Het grootste gedeelte van de paarden loopt hier prima op, kost je niet de wereld, je hebt wat verstel mogelijkheden kwa scherpte. Als je pony daar na 3x longeren nog steeds niet fijn op loopt, is het verstandig om verder te kijken. Dan heb je heel erg veel mogelijkheden:
- Misschien lost het inpakken van de stang het probleem al op (met zeemleer)
- Misschien een tongboog
- Misschien een Utrechtse Stang/Bokkebitje/Hongaars Postbit, deze hebben iets minder hefboom dan de liverpool.
- Misschien de kinketting inpakken? daar zijn speciale leertjes of gelpadjes voor te koop
- Misschien een 4ringstrens
- Misschien toch terug naar een trens; ongebroken, 2x gebroken, 1x gebroken.
- Misschien een kunststof bit
- Misschien een myler bit

Het is van tevoren absoluut niet te zeggen waar jouw pony fijn op zal lopen. Het is echt een kwestie van testen, en dan niet 1x ermee longeren, maar een paar keer. Het is namelijk logisch dat hij het de eerste keer heel raar zal vinden dat hij een ander bit heeft en daardoor in verzet komt.

Weet je trouwens warom ze zo dwars is in de bak? En wat is dwars?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:00

Oke heel erg bedankt voor je reactie.

En misschien ook een domme vraag, maar als ik zo'n bitje koop moet ik er zeker ook een men hoofdstelletje om doen? Of kan dat ook met een gewoon hoofdstel?

De rede dat ze zo dwars is in de bak? Niet willen... Ze heeft een hele slechte start gehad en dat is te merken, ze bok standaart bij het aangalopperen, is extreem in haar reactie op je been in de draf en galop (stap niet) en als ze er helemaal geen zin in heeft stijgert ze aan een stuk door...Ook omdraaien, ineens de andere kant op gaan of uit het niet op de rem gaan horen hierbij, meestal ook nog eens gevolg door een bok of stijger serie....
Gelukkig gaat het momenteel wat beter, ze staat nu op een kruidenmengsel van de paardendrogist: moody mare, en dat slaat gelukkig goed aan.

Nadeel is dat ze vrij klein is dus het is moeilijk om iemand te vinden die haar aan kan pakken.

Haar zadel is al meerdere keren bekeken, net als haar gebit. Is allemaal goed. Ook de fysio heeft al een aantal keren gekeken en de veearts kan ook niets vinden, zit gewoon in het koppie....

Buiten is ze wel braaf, zolang ze maar voorop mag....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:21

Het is wel het verstandigste om het longeren te oefenen met een menhoofdstel. Dan went ze daar ook meteen aan (oogkleppen). Het is ook het beste om met dit hoofdstel het bit uit te proberen, omdat dat de meest vergelijkbare situatie is met het echte mennen. Een menhoofdstel is net even wat anders gemaakt, waardoor het bit wellicht net iets anders in de mond ligt. Persoonlijk streef ik er altijd naar om training aan de longe zoveel mogelijk gelijk te houden met het andere werk. Dus als ik veel ohz rijd (zoals in de winter) longeer ik hem met zijn ohz-bit, rijhoofdstel en aan de dubbele longe, lang en laag. Als ik veel men ('s zomers) longeer ik hem met zijn menbit, menhoofdstel en zet ik hem vaak bij (dit past namelijk bij de training van het mennen).

Zoals ik het begrijp heeft de pony ohz gewoon uitgevonden dat ze onder het werk uit kan komen door dit soort fratsen uit te halen? Aan de longe was ze wel braaf toch? Ik was namelijk bang voor lichamelijke problemen of vervelende ervaringen met een rijbak, als dat zo was geweest, dan zou ze voor de wagen ook vervelend gaan doen.
Blijft moeilijk inderdaad om voor kleine pony's een ruiter te vinden die niet te zwaar is, maar toch kundig genoeg om haar even duidelijk te kunnen maken dat ze ook in de bak moet luisteren.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:02

ik rijd op een (dwarse)shet en ben zelf 1.60 m die houd mij makkelijk je moet proberen iemand te vinden die ong. deze leeftijd heeft: 12-15 jaar dat is meestal wel goed en niet te zwaar (ben ik namelijk zelf ook) die was eerst zo dwars, standaard in het ponypakket:
-erg gevoelg aan het been
-bokken bij iedere aansporing
-galop nauwelijks blijven draven
-als er iemand in de bak staat niet meer verder willen

hij heeft omdat ie niet verder wilde een keer hard geschopt tegen de bakrand(die was hiertegen bestendig) en toen was het daarmee over

zelf advieseer ik een enkel gebroken watertrensje,
en hoe ruimer het bit(niet te ruim natuurlijk) hoe zachter in de mond

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:09

Beleren voor de kar hoeft niet altijd met oogkleppen te gebeuren. Het kan ook zonder. Ik laat het vaak een beetje afhangen van het paard. Een bit met hefboomwerking heeft toch wel de voorkeur. De eerste keren gaat hij bij allemaal in de eerste sleuf. Als later blijkt dat het lichter kan dan doe ik dat.
De eerste keren werk je toch niet echt met aanleuning vragen en stelling etc dus is gevoelig zijn ook niet zo erg, je blijft altijd zo voorzichtig mogelijk met je hand maar ik heb graag wat over.

Max_en_Max schreef:
zelf advieseer ik een enkel gebroken watertrensje,
en hoe ruimer het bit(niet te ruim natuurlijk) hoe zachter in de mond

Met een watertrensje zou ik dus niet makkelijk mee beginnen voor de kar.
En het hoe ruimer, hoe zachter gaat al helemaal niet op, in tegendeel. Bij een gebroken trensje creëer je hier meer hefboomwerking mee en een stang die te breed is werkt ook niet fijn.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 16:12

Een trensje voor voor de kar wordt het zoiezo niet....
Vind ik gewoon te link, daar zou ze in een kwade bui te makkelijk doorheen kunnen lopen, en dat doen ze met een men bitje toch minder snel.

om nog even op Sjonniej terug te komen, met longeren is ze idd wel gewoon braaf, ze is alleen onder het zadel zo dwars...

Heb soms wel eens de neiging om er even zelf op te gaan en mevrouw even duidelijk te maken dat dat gedrag niet gewenst is maarjah... is ook zo zielig, pony van 1,35 met iemand van 1,73 erop Boos!

Maar iig heel erg bedankt, ik ben al een stuk wijzer, ik ga sparen voor een men hoofdstelletje, mét oogkleppen (vind ik altijd wel gaaf staan, mocht ze er niet aan wennen moet het desnoods zonder) en dan een mooi bitje eraan, eerst lekker wandelen op die manier en dan langzaam aan weer gaan longeren e.d.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:52

Ik weet niet hoeveel je weegt, maar een pony van 1.35 kan best een hoop hebben hoor Lachen Het is dan wel geen mooi plaatje, maar daar gaat het niet om toch?

wednesdayamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:11

ik heb ook een niet zo grote pony 135. voor de wagen en daar rijden idd ook meiden op van een jaar of 15 kunnen ze makkelijk houden
bij het beleren gooide mijn pony constant haar tong over het bit
we hebben alles geprobeerd maar al snel kwam we er achter dat ze niet tegen de hefboomwerking kan ik wou ook niet met en trens rijden dus rijd ik op een gewoone liverpoolstang. ik rijd haar dus niet in het sleufgat maar gewoon op de brug
het voordeel hier van is dat het minder streng is en dat de kinketting niet gaat knijpen
ik ben inmiddels M dressuur en Z vaardigheid en ik ben nu rustig aan het trainen met de leidsels in het sleufgat omdat ik merk dat ze er nu aan toe is

wednesdayamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:14

heey crista
waar je vaak tegen aan loopt met longeren en oogkleppen is dat ze jouw niet kunnen zien en dan in paniek raken
mijn vader ment met maan oogkleppen
ze kunnen dan wel naast zich kijken maar niet achter zich hij rijd hier mee in de dressur en in de vaardighied omdat ze dan mee kunnen kijken
deze oogkleppen komen uit de drafsport
groetjes

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:11

Sjonniej schreef:
Ik weet niet hoeveel je weegt, maar een pony van 1.35 kan best een hoop hebben hoor Lachen Het is dan wel geen mooi plaatje, maar daar gaat het niet om toch?

Ja dat is ook zo, maak er ook af en toe wel eens een buitenritje op maar wil er gewoon geen gewoonte van maken....Als ze het té bont maakt stap ik erop maar liever niet....

Maar wat Wednesdayamy schrijft, van longeren met oogkleppen kan ik me goed voorstellen, hoe gaat dat bij jou? vinden ze dat niet eng als ze je niet kunnen zien?

wednesdayamy schreef:
heey crista
waar je vaak tegen aan loopt met longeren en oogkleppen is dat ze jouw niet kunnen zien en dan in paniek raken
mijn vader ment met maan oogkleppen
ze kunnen dan wel naast zich kijken maar niet achter zich hij rijd hier mee in de dressur en in de vaardighied omdat ze dan mee kunnen kijken
deze oogkleppen komen uit de drafsport
groetjes

En kan ik die ook op een normaal men hoofdstel zetten? en als ze dan voor de kar gaat weer de gewone oogkleppen erop?
En heb je er misschien een plaatje van? kon ze zo snel niet vinden op google....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:31

Ja hoor je kan prima halve oogkleppen op een normaal menhoofdstel maken. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Maar er zijn ook wedstrijdmenners met deze halve oogklepjes. Misschien kan je ze op www.letty.nl vinden?

Maar het is heel logisch dat een paard/pony het de eerste keren een beetje eng vind met oogkleppen. Hij ziet een stuk minder en kan jouw lichaamshouding niet meer zien (en dat is voor hem het belangrijkste, hij kent toch geen Nederlands). Maar de meeste paarden wennen hier na een paar keer aan hoor. Gewoon even rekening mee houden, dus lekker veel tegen hem kletsen dat hij je hoort. Dan went hij er vanzelf aan dat hij je niet ziet.

wednesdayamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:00

ik heb wel foto's maar ik heb geen idee hoe je die op je profiel moet zetten

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:03

Ik denk ook dat het puur uitproberen is, met wat voor een bitje je moet gebruiken. Ben benieuwd wat voor een bitje je kiest.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:30

Sorry dat ik mijn oude topic weer op laat leven.....

maar....Wat is de werking van een fries roosjesbit in vergeliujking met een liverpoolstang?
En wanneer je voor tongvrijheid kiest bij een liverpool, is dit juist wel of niet zachter voor de pony?
En een Utrechtse stang of myler bit? Myler bir is meer anatomisch gevord dacht ik toch?

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:39

Waarom laat je die betuigman niet beslissen wat voor bit er het beste inpast? Hij heeft het vast vaker gedaan, en kan t beter inschatten dan wij hier op bokt Lachen

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:14

omdat ik zelf al veel voorwerk wil gaan doen... en ik wil gewoon weten wat de werking is van diverse bitten....
ook gewoon interesse, en door vragen leert men...

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:17

Voor dat voorwerk heb je geen stang nodig hoor Lachen en de werking van diverse bitten zou ik niet willen uittesten op de mond van m' n eigen pony. Het wiel is al uitgevonden Knipoog

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:21

ja, en daarom iwl ik het ook weten, en ik wil juist wél voorwerk doen met een menbitje, om de bovengenoemde redenen dat ze zo fel reageert op alles in haar mond, wil de gene die mijn pony gaat beleren gewoon veel werk ontnemen....

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:25

Dan bel je hem toch op wat hj erin zou hangen. Met eigen probeersels zou het zo kunnen zijn dat je hem juist met meer werk opzadelt om alles weer te herstellen. Zeker als je pony zo gevoeilig is zou ik als leek het oude vertrouwde bit erinhouden, daar mee werken en de kenner de pony laten wennen aan het menbit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:13

Fries Roosjesbit; erg scherpe inwerking en geen mogelijkheid om hem minder scherp te zetten.
Tongvrijheid; alleen vriendelijk als je pony dit een prettig mondstuk vind. De ene loopt er super op, de ander vind het verschrikkelijk.
Mylerbit; zoek eens op internet. Hier is er veel over geschreven. Er zijn daarnaast 100 soorten Myler bitten.
Utrechtse stang; heeft op het eerste gat nauwelijks stangwerking (dus werkt dan eigenlijk een trens), het 2e gat is vergelijkbaar met de 1e van de liverpool. Vaak is het mondstuk van een Utrechtse stang wat gebogen (vergelijkbaar met de vorm van een ongebroken trens) en een Liverpool is kaarsrecht.

En nog steeds kunnen wij vanaf hier niet bepalen waar je pony fijn op loopt. Wel is het aan de lange lijnen bijna onmogelijk om een goede, stille aanleuning te verkrijgen. Een pony die fel reageert op de stang, zou ook simpelweg gestoord kunnen worden door de hand van de menner. Je kunt namelijk niet exact even snel lopen als je pony.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:27

oke, dank je, ben al een stuk wijzer georden door deze info!